Stöd till föräldrar med funktionsnedsättning

:D Nej inte husläkaren- jag beställde
från Hobbex!

På psykiateiska kliniken. flera läkare, psykolog. Massa insamling av formulär, anhörig intervjuer + journalant. från 12 år tillbaka. utredningen initierades av sjuksköterskan som sköter min medecinering (lithium).

Det finns kuratorer. de är flera stycken. jag visste inte att de skötte sånt. jag ska fråga.
kan ju vara så att det inte kom upp eftersom jag har min man och de vet stt han redan sköter såna kontakter..

Dum fråga men ... när du skriver hjälp med trx disk, är det tänkt att personen ska komma och diska ÅT dig eller hitta på sätt för att underlätta för dig?

Svarar dig allmänt nu.
LSS är en väldigt fyrkantig och snäv lag, den enda insatsen som låter aktuell är Råd och stöd. Det kan ges som samtal med kurator tex. I det län där jag jobbar är det landstinget som ansvarar för den insatsen eftersom det är dom som har den kompetensen.

Boendestöd låter ju som många säger som passande. Det som är utmärkande för boendestöd är att det är just ett stöd, inte "göra åt". Pushning och problemlösning! Hos oss är vi petiga med att boedestöd inte jobbar med stöd i själva föräldraskapet, men däremot tex hushållssysslor. Men det är säkert olika i olika kommuner.
Kontakta en biståndshandläggare! Lycka till!

Jag skulle säga att tanken är att vi ska göra det tillsammans. Så funkar det idag när mamma kommer över, och jag vill inte att hon ska behöva göra sånt när jag kan få hjälpen på annat håll. Det är ju inte så att jag kommer att sitta och titta på!

Och använd hjälpen som du har rätt till på kliniken så att din man slipper. Det är nog bättre för er relation. Tex fick jag veta av kuratorn att min dotter kan få utökad tid på fsk trots att jag är arbetslös, det kan kuratorn ordna intyg för.

Åh, men dåså. Det var så jag tänkte. Jag blev lite ställd över att någon skulle komma in här och städa medan jag titta på? eller att någons kulle stå och hänga mig över axeln. *haha* Det låter hur som helst som nåt jag behöver, men frågan är om jag "får" ha det - eftersom vi är två? jag menar bodde inte mannen med mig så fick han ju städa allt själv....? fast jag städar ibland... som häromdan. Tio minuter innan middagen stod på bordet började jag och jag kunde inte sluta förrän jag var färdig md att moppa... familjen svälte väl inte ihjäl direkt men det kändes väl sådär....

Vad bra att du får utökad tid!! Jag är fortfarande sjukskriven så mina är (hela den här cirkusen började med att jag fick ett maniskt skov och en förlossningsdepression samtidigt)

Jag ska kolla med kliniken. Det är ju ändå JAG som ska ha hjälp isåfall och inte min man, när allt kommer omkring. Får jag hjälp så är ju det en hjälp för honom ...

Tack! <3

Mitt tips är att ta kontakt med stöd och habilitering/råd och stöd eller vad det nu kan tänkas heta i din kommun/landsting. Ingår man i LSS har man rätt att få hjälp från dom. Där finns kuratorer, psykologer, arbetsterapeuter o.s.v som har koll på vad för hjälp du har rätt till, och har dom inte koll på just det så vet dom var dom ska leta.

Maken ingår i LSS och har enormt mycket hjälp från stöd och hab. En av kuratorerna där kallas för "Blankettmannen", han har stenkoll på varenda blankett hos försäkringskassan och arbetsförmedlingen vilket är GULD värt när man ska söka olika bidrag eller annan hjälp. "Blankettmannen" har även hjälpt till att tjat på försäkringskassan när besluten har dragit ut på tiden. Som han själv säger, det blir en hårdare smäll på fingrarna när en person som vet precis vilka rättigheter som finns ringer och tjatar än när man själv ringer och är lite osäker på hur det egentligen ska gå till.

:D Blankettmannen? det låter som nåt som alla såna ställen borde ha själva.
Jag fattar mig inte på det här med habiliteringen här, den verkar inte existera? Jag ska kontatka någon att fråga... jag ska bara skriva manus först. :-p

:D Blankettmannen? det låter som nåt som alla såna ställen borde ha själva.
Jag fattar mig inte på det här med habiliteringen här, den verkar inte existera? Jag ska kontatka någon att fråga... jag ska bara skriva manus först. :-p

Vilket landsting tillhör du? PMa om du vill så kan jag hjälpa dig att leta :)

Liknande trådar

Kropp & Själ Skriver under anonymt inlägg för nu har jag fått nog! Jag har under lång tid dvs hela livet mått psykiskt dåligt men det har bara...
Svar
11
· Visningar
1 821
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama