Stockholmstips önskas

nyttnick

Trådstartare
Om drygt två veckor åker jag till stockholm för att möta upp min mamma. Det blir vid lunchtid, så jag skulle gärna vilja få lite tips på bra lunchställen.

Sen ska vi aktivera oss fram till kvällen då vi ska se Flashdance på Kinateatern.

Så, vad ska vi hitta på fram till kvällen och har ni några tips på bra restauranger för kvällen?

Tilläggas bör kanske att jag äter inte rött kött/fågel, så rena köttrestauranger är inte min melodi.

Är vädret fint så blir det ju lättare att hitta på något, ta en lång promenad runt djurgården eller i gamla stan, men vis av erfarenhet från förra gången vi gjorde samma utflykt (i princip samma datum) så var vädret minst sagt vedervärdigt. Tips på bra utomhusaktiviteter tas gärna emot ändå.

Sv: Stockholmstips önskas

Nu har jag precis varit i helsingfors och åkt en sightseeing på 2 timmar och kan varmt rekommendera något sådant i sthlm.
Äta kan man ju göra vart som helst runt centralen, Jag är inte ute och äter så ofta, men det finns ett sushi hak på vasagatan som är trevligt, minns dock inte namnet. Stadshuset har en fin restaurang och en trevlig visning av Blå Hallen och Gyllene Salen.

Har inte provat denna restaurang men ska helt klart nästa gång jag har tillfälle.
Undrar om inte det rent av blev de som vann Guld-draken i budgetklassen i år.

¨Restaurang Voltaire
PUB-huset, Hötorget 13-15, plan -1,
08-20 19 90

Även om det länge talats om en hälsosam och grönsaksfokuserad mattrend i Stockholm är det få krögare som faktiskt levererat vad hajpen har förtäljt. När familjeföretaget Voltaire tidigare i år slog upp dörrarna till sin nya restaurang mitt i PUB-gallerians shoppingkaos, tog de snabbt ledningen. Här frodas grön matglädje utan pekpinnar, snarare med uppmaning till en livsbejakande balans: råkost och fettsnålt i rejäla portioner, efterföljt av bakverk från konditoridisken. Menyer byts ut regelbundet och några rätter finns alltid kvar. Här äter vi sena luncher och tidiga middagar, går hem proppmätta utan att ångra en enda tugga.
Exempel från menyn: Voltaires sallad med halloumi, solgul bulgur, rostad paprika, med mera, toppas med surtornsbär och kikärtshummus, 119 kronor.¨

Jag kanske borde ha sagt att jag är född och uppvuxen strax norr om Stockholm, så de stora sightseeingobjekten har jag nog besökt redan. Nu är det dock nästan 10 år sedan jag flyttade därifrån, därav behovet av tips.

Har inte provat denna restaurang men ska helt klart nästa gång jag har tillfälle.
Undrar om inte det rent av blev de som vann Guld-draken i budgetklassen i år.

¨Restaurang Voltaire
PUB-huset, Hötorget 13-15, plan -1,
08-20 19 90

Även om det länge talats om en hälsosam och grönsaksfokuserad mattrend i Stockholm är det få krögare som faktiskt levererat vad hajpen har förtäljt. När familjeföretaget Voltaire tidigare i år slog upp dörrarna till sin nya restaurang mitt i PUB-gallerians shoppingkaos, tog de snabbt ledningen. Här frodas grön matglädje utan pekpinnar, snarare med uppmaning till en livsbejakande balans: råkost och fettsnålt i rejäla portioner, efterföljt av bakverk från konditoridisken. Menyer byts ut regelbundet och några rätter finns alltid kvar. Här äter vi sena luncher och tidiga middagar, går hem proppmätta utan att ångra en enda tugga.
Exempel från menyn: Voltaires sallad med halloumi, solgul bulgur, rostad paprika, med mera, toppas med surtornsbär och kikärtshummus, 119 kronor.¨

Det här är helt klart ett intressant alternativ för lunchen. Inte för långt bort heller. Den tackar jag för!

Mathallen K25 på Kungsgatan 25 är också ett lunchtips, mycket blandat utbud och mkt icke kött/fågel!

Körbärsträden ska vara på väg att slå ut så lunch vid Kungsträdgården kan nog vara ett tips :)

Noch and chow eller Berns kanske passar till middagen?

Armemuseet har en riktigt trevlig resturang med bra mat till vettiga pengar. (iaf sist jag var där).
Och varför inte ta ett varv när ni ändå är där...

kl

Apropå restaurang slår jag ett slag för Fotografiska muséet; om det är fint väder ute vid vattnet, annars inne. I vilket fall härlig utsikt över staden! Säkerligen någon intressant utställning också!

Körbärsträden ska vara på väg att slå ut så lunch vid Kungsträdgården kan nog vara ett tips :)

Nosh and Chow hade kass mat när jag var där. Iofs ungefär ett år sedan så de kan ju ha ryckt upp sig. Berns är bra men dyrt.

Åh, körsbärsträd är ju så vackra när de blommar. Om vädret håller för det. Tipset tas med så får vi se.

Berns tittade jag på, men fick höra att det är dyrt i förhållande till vad man får. Pengarna i sig kanske inte är någon stor grej, men man vill ju gärna känna att det var värt det.

kl

Apropå restaurang slår jag ett slag för Fotografiska muséet; om det är fint väder ute vid vattnet, annars inne. I vilket fall härlig utsikt över staden! Säkerligen någon intressant utställning också!

Tack för det tipset också, ska definitivt kolla vad de har för utställningar. Kunde vara perfekt vid dåligt väder.

Vad var det som var dåligt? Menyn ser ju bra ut som sådan.

Ja, maten verkade jättegod när man läste menyn men den var så smaklös och tråkig. Men lokalen och inredningen är fantastiska och jag har hört att drinkarna är goda.

Ja, maten verkade jättegod när man läste menyn men den var så smaklös och tråkig. Men lokalen och inredningen är fantastiska och jag har hört att drinkarna är goda.

Smaklöst är verkligen inte min grej. Jag gillar både stark mat och stora smaksensationer ;)
Drinkar ger jag inte mycket för, men ett gott rödvin till maten tackar jag inte nej till.

Berns asiatiska är bra! Dessutom är det granne med China. Dyrt är det, men minst lika bra om du frågar mig.

Annars är Beirut café en favorit om man gillar libanesiskt.

Ett bra fika/lunchtips är museifiket på Medelhavsmuseet. Jättetrevliga lokaler, man sitter som i en artonhundratalsmålning, med utsikt på operan och slottet. Mycket god mat också, med medelhavsstuk, som sig bör, nordafrikanskt med libanesisk touch. Sällan fullt heller. Vill ni bara fika, och kanske ta en macka, så rekommenderas Bäckerei på Drottninggatan, massor med goda bullar och bakverk, och smörgåsar. Tar ni er ut till djurgården, om det är vackert väder, så rekommenderas Tackel och Tåg, en kombinerad antikaffär får båtprylar och kafé.

Annars beror det ju på vad ni gillar att göra, shoppa eller museum är väl kanske de enklaste inomhusaktiviteterna. Fotografiska har ofta bra utställningar, exempelvis. Eller bio, om det är riktigt dåligt väder och man inte vill vara ute alls.

Liknande trådar

Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
21 954
Senast: Whoever
·
Hundavel & Ras Nu kommer ytterligare en ”vilken ras ska jag köpa” tråd… Jag söker efter en liten, glad hund som älskar långa promenader i skog och...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
9 538
Senast: hundtant
·
Tjatter VÅR HISTORIA Hogwarts, första kvällen på höstterminen 2098. Förväntansfulla förstaårselever strömmar in i den stora salen, redo för...
69 70 71
Svar
1 406
· Visningar
36 965
Senast: Habina
·
Övr. Katt Jag är fortfarande i sorg efter att min katt hastigt och totalt oväntat rycktes ifrån mig för några veckor sedan. Alla hans saker är...
2
Svar
33
· Visningar
5 117

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka