Sthlmare VARFÖR Ullared?

Sv: Sthlmare VARFÖR Ullared?

Annars i livet behöver man ju sällan "allt".

Nej men om du åker som en familj så är det alltid någon i familjen som behöver något ur sortimentet och så blir det en familjeutflykt. Det är ju mest par och barnfamiljer där...

Jag tror inte enbart på någon klass- eller social grej. Själv kan jag handla soffbord på Norrgavel och äta fine dining på Årstiderna men det stoppar mig inte från att hänga med dottern någon gång om året om hon vill till Ullared (eller att handla korv på Lidl p.g.a. hög kötthalt).

Vad jag hittar? Liljeholmens t.ex.! Jag som inte gillar palmolja i ljus (eller någon annanstans för den delen) köper helst Liljeholmens och på ICA får man fyra ljus i ett paket för samma pris som Ullared säljer 70-pack för! :eek:

Ytterligare en fyndgrej är löparskor. Asics som går på 1800 i en sportaffär i Malmö kan gå på 600 i Ullared. Lätt insparad resa om man sliter skor alltså.

Förövrigt är charmen för mig just att det finns en del annorlunda märken. Jag har hittat jeans som sitter bättre än något Malmös köpcentra kunnat erbjuda och likaså ponchos och lammullströjor mycket snyggare än i stan.
 
Sv: Sthlmare VARFÖR Ullared?

Vad är förresten skillnaden mellan att älska Ikea och att älska Ikea som koncept? (Det låter som en ganska intellektuell form av kärlek. :p)

Jag gillar själva affärsidén. Kostnaderna och leveranstiderna hålls nere och det bli möjligt för folk att handla möbler utan att ruinera sig. Dessutom har man har lyckats få folk att tycka det är en kul grej att agera både lagerpersonal, kassabiträde och möbelmontör :D

Däremot kan jag inte påstå att jag älskar deras möbler. Dels pga utseendet och dels iden om att ha samma möbler som alla mina vänner. Men det gör ju inte konceptet i sig sämre. Och det fördelaktiga priset gör att det finns flertalet ikeamöbler även hos mig :)
 
Sv: Sthlmare VARFÖR Ullared?

Annars i livet behöver man ju sällan "allt". Det är ingen fördel att det även finns soffor och sopsorteringssystem i affären om jag behöver en ny soppskål eller ett par lakan.

Det är väl just den aspekten som är svårförståelig med Ullared. Jag behöver verkligen inte saker för 4-10 000 särskilt ofta, och jag förstår inte helt hur andras behov kan skilja sig så radikalt från mina, eftersom jag tycker att jag verkar leva ett ganska vanligt liv. Att man kan köpa barnkläder för flera års framtida behov, tex, hade jag faktiskt aldrig tänkt på, även om jag kan se det sparsamma i det som en bra sak. Jag har heller aldrig bott så att jag har plats att förvara på det viset. Hursom gäller det ju bara om man har barn och då under de år barnen växer.

Det är ju det som är nackdelen med Ikea. Att handla någon småsak eller komplettera är väldigt jobbigt eftersom det är ett sådant projekt att ta sig genom varuhusen. Att Ikea dessutom har ofta har egen standard och du måste köpa just deras kulventil gör ju inte saken bättre.

I Stockholm håller Ikea på att etablera sig i Globen/Slakthusområdet. Gångavstånd till tunnelbana och tvärbana och tanken är att inrikta sig mer på de utan bil som inte köper ett årsbehov samtidigt. Ska bli mycket spännande att se hur det blir!

Angående antalet varor håller jag med dig. Jag ser ingen riktig fördel med att behöva gå förbi flera tusen saker jag inte behöver. Om inte annat låter det som att den shoppingturen kan bli väldigt oekonomisk :p
 
Sv: Sthlmare VARFÖR Ullared?

Inte är det väl ett projekt att ta sig igenom Ikea? Inte om man i förväg kollar exakt var saken man ska ha finns. Själva varuhuset springer man ju igenom på fem minuter.

Jag tar alltid gratisbussen till Kungens kurva. På hemvägen stannar den ungefär 150 meter från mitt hus, så det är perfekt.
 
Sv: Sthlmare VARFÖR Ullared?

Jag ser ingen riktig fördel med att behöva gå förbi flera tusen saker jag inte behöver. Om inte annat låter det som att den shoppingturen kan bli väldigt oekonomisk :p

Fast just IKEA fungerar ju ofta som en bra inspirationskälla tycker jag. De lägger ned väldigt mycket arbete på att scenvisa inredningsidéer. Jag har många många gånger åkt till IKEA bara som en utflykt, då man gått och strosat och bara tittat, utan att faktiskt handla. Ett utmärkt söndagsnöje för många är att åka till IKEA-varuhus bara för att hämta inspiration och ta en billig fika eller lunch (eller ypperligt julbord för en hundring). Liksom, vad är problemet?

Att andra har samma möbeltyper i sitt hem kan jag inte förstå som ett problem heller. Det är ju inte så att man bor i skyltfönster och "suck, där på andra sidan väggen sover grannarna i samma säng som vi! Så kan man ju inte ha det!". Vad är problemet liksom? Däremot förstår jag det tänket när det gäller kläder, det är inte roligt att gå på studentavslutning i samma vita klänning som sju andra också köpt på hm/lindex/gina tricot/cubus/bik bok und so weiter.

Strävan efter att vara så uniiiik som möjligt sitter tydligen djupt rotad i de sociala varelser & flockdjur vi människor trots allt är.
 
Sv: Sthlmare VARFÖR Ullared?

Fast just IKEA fungerar ju ofta som en bra inspirationskälla tycker jag. De lägger ned väldigt mycket arbete på att scenvisa inredningsidéer. Jag har många många gånger åkt till IKEA bara som en utflykt, då man gått och strosat och bara tittat, utan att faktiskt handla. Ett utmärkt söndagsnöje för många är att åka till IKEA-varuhus bara för att hämta inspiration och ta en billig fika eller lunch (eller ypperligt julbord för en hundring). Liksom, vad är problemet?

Att andra har samma möbeltyper i sitt hem kan jag inte förstå som ett problem heller. Det är ju inte så att man bor i skyltfönster och "suck, där på andra sidan väggen sover grannarna i samma säng som vi! Så kan man ju inte ha det!". Vad är problemet liksom? Däremot förstår jag det tänket när det gäller kläder, det är inte roligt att gå på studentavslutning i samma vita klänning som sju andra också köpt på hm/lindex/gina tricot/cubus/bik bok und so weiter.

Strävan efter att vara så uniiiik som möjligt sitter tydligen djupt rotad i de sociala varelser & flockdjur vi människor trots allt är.

Absolut fungerar Ikea som inspirationskälla. Just deras fokus på det funktionella är vad jag gillar med dem. Jag vet inte riktigt var jag har skrivit att det är ett problem att folk åker till Ikea?

Inte bryr jag mig heller om vad grannarna mitt emot har för säng. Inte strävar jag efter att vara "uniiik" heller. Men att tre av mina vänner skulle ha samma byrå som mig är för mig precis lika tråkigt som att vi alla skulle dyka upp i samma klänning på skolavslutningen. Vi vänder på resonemanget; varför är det mer okej att sträva efter en egen klädstil men inte efter en egen inredningsstil? Varför "strävar man efter att vara uniiiik" när man vill vara ensam om sina möbler, men inte när det gäller sin klänning? För mig handlar det bara om intresse och preferenser.
 
Sv: Sthlmare VARFÖR Ullared?

Absolut fungerar Ikea som inspirationskälla. Just deras fokus på det funktionella är vad jag gillar med dem. Jag vet inte riktigt var jag har skrivit att det är ett problem att folk åker till Ikea?

Inte bryr jag mig heller om vad grannarna mitt emot har för säng. Inte strävar jag efter att vara "uniiik" heller. Men att tre av mina vänner skulle ha samma byrå som mig är för mig precis lika tråkigt som att vi alla skulle dyka upp i samma klänning på skolavslutningen. Vi vänder på resonemanget; varför är det mer okej att sträva efter en egen klädstil men inte efter en egen inredningsstil? Varför "strävar man efter att vara uniiiik" när man vill vara ensam om sina möbler, men inte när det gäller sin klänning? För mig handlar det bara om intresse och preferenser.

Det var nog meningen 'Jag ser ingen riktig fördel med att behöva gå förbi flera tusen saker jag inte behöver' jag syftade på att svara till.

Skillnaden på att ha samma möbler och samma klänning är väl att vi inte släpar runt våra byråar och möts på stan, vare sig till vardags eller fest typ. En student i vit klänning är ju en annan sak, det är väl ett tillfälle man klär upp sig och vill vara minnesvärd utan att falla in i en likartad massa?

Sen kanske grannen har en exakt likadan bil som jag har ute på parkeringen, det är ytterligare en annan sak - en sån sak räknar man kanske inte med att vara så unik som möjligt med, snarare tvärtom, vi köper ofta bil efter praktiska anledningar och utefter rekommendationer.

Nu har jag vid inventering i mitt hem inte hittat några ikea-mobler mer än sängstomme och en billy-sektion, men om jag ser att en vän har samma sak i sitt hem tar jag snarare det som ett tecken på att vi har samma goda omdöme och smak. Jag skulle definitivt inte tycka det var någon nackdel. Ett hem inreds efter personlighet och ffa erfarenhet och behov, jag har faktiskt svårt att föreställa mig att någon tar det som ett nederlag att andra har samma typ av möbel i sitt hem som i sitt eget. Lika många människor vi är, lika stora variationer finns det väl i dessas hem också.
 
Sv: Sthlmare VARFÖR Ullared?

I Stockholm håller Ikea på att etablera sig i Globen/Slakthusområdet. Gångavstånd till tunnelbana och tvärbana och tanken är att inrikta sig mer på de utan bil som inte köper ett årsbehov samtidigt. Ska bli mycket spännande att se hur det blir!

Tycker du? Du är väl stadsplanerare, hur resonerar du? Jag är inte alls förtjust faktiskt. Jättegärna bostäder, det behövs verkligen, men inte Ikea. Det skulle passa bättre längre ut, vid Länna eller något. Det kommer säkert bli jättemycket mer bilar ändå och 73:an är överbelastad som det är så nära stan. Gullmarsplan är dessutom ett helsike i rusningstid.
 
Sv: Sthlmare VARFÖR Ullared?

Joho det är visst ett himla projekt :p. Alla vill kolla på olika saker (åker aldrig dit själv). Det ska fikas och det ska bedömmas. Sen ska man gå tillbax för man glömde nått. Sen ska man leta efter prylarna i hyllorna. Sen måste man bara kolla till fyndhörnan. Sen stå i kö och sen måste man köpa korv och sen hämta ut grejer fån undervåningen.

Jo det tar tiiiid.
 
Sv: Sthlmare VARFÖR Ullared?

Ja det är ett väldigt moraliserande om man väljer att INTE handla på IKEA eller Ullared också.

Nu handlar jag förvisso på IKEA ibland även om jag blev rätt sur när jag köpte ny köksfläkt för ett tag sedan . Av någon anledning följer inte IKEA de standarder som alla andra tillvärkare gör när det gäller dimensioner på anslutningar osv.

Jasså? Har köpt deras billigaste fläkt, en vit för något år sedan. Funkar kanon!
 
Sv: Sthlmare VARFÖR Ullared?

Jag reser inte ofta men använder bilen dagligen. Jag tror inte alls att det är speciellt bra faktiskt. Men försöker kompensera med att källsortera och använder saker tills de verkligen inte alls går att använda länge. Möbler är begagnat och likaså kläderna. Ja det mesta faktiskt. Och finns det eko att välja väljer jag det. Och kollar hur pass nära något är producerat. Köper inga tulpaner osv.
 
Sv: Sthlmare VARFÖR Ullared?

Inte är det väl ett projekt att ta sig igenom Ikea? Inte om man i förväg kollar exakt var saken man ska ha finns. Själva varuhuset springer man ju igenom på fem minuter.

Jag tar alltid gratisbussen till Kungens kurva. På hemvägen stannar den ungefär 150 meter från mitt hus, så det är perfekt.

Att ta sig från bildörren genom Ikea och tillbaka på fem minuter skulle iaf jag tycka var imponerande! Och även om man lyckas så har man projektet att ta sig fram och tillbaka. Men detta är ju inte specifikt för just Ikea. Men har man direktbuss dit förstår jag att man tycker det är praktiskt :D
 
Sv: Sthlmare VARFÖR Ullared?

Tycker du? Du är väl stadsplanerare, hur resonerar du? Jag är inte alls förtjust faktiskt. Jättegärna bostäder, det behövs verkligen, men inte Ikea. Det skulle passa bättre längre ut, vid Länna eller något. Det kommer säkert bli jättemycket mer bilar ändå och 73:an är överbelastad som det är så nära stan. Gullmarsplan är dessutom ett helsike i rusningstid.

Jag är inte ett dugg insatt i projektet som sådant och vet inte hur det är tänkt att se ut, eller om placeringen är den bästa osv. Jag kanske har en helt annan ide om det än de faktiska planerna. Smäller man upp en jätteparkering ja då faller ju det syftet. Stadsplaneraren i mig önskar ingen externhandel i stan öht även om det är Ikea:p

Däremot tycker jag att det ska bli spännande att se hur ett Ikeavaruhus fungerar i någolunda stadsmiljö. Vad jag har hört ska det mest vara showroom etc, men det kanske inte stämmer. Det skulle ju kanske öppna dörrar för att bygga Ikea i stan på riktigt, och det vore också bra på riktigt :)
 
Sv: Sthlmare VARFÖR Ullared?

Jag gillar själva affärsidén. Kostnaderna och leveranstiderna hålls nere och det bli möjligt för folk att handla möbler utan att ruinera sig. Dessutom har man har lyckats få folk att tycka det är en kul grej att agera både lagerpersonal, kassabiträde och möbelmontör :D

Däremot kan jag inte påstå att jag älskar deras möbler. Dels pga utseendet och dels iden om att ha samma möbler som alla mina vänner. Men det gör ju inte konceptet i sig sämre. Och det fördelaktiga priset gör att det finns flertalet ikeamöbler även hos mig :)

Ikea är rätt genialiskt egentligen :D Jag åt middag där förra veckan, på treåringens önskan:D


jag kan förstå att det kan vara billigt att handla på ullared och att man gör det därför, jag har ju själv varit där ;).

Men hur någon kan tycka det är roligt och göra det som nöjestripp, det är ungefär lika bizarrt och obegripligt som att göra en svensk klassiker...
:eek:
 
Sv: Sthlmare VARFÖR Ullared?

Däremot tycker jag att det ska bli spännande att se hur ett Ikeavaruhus fungerar i någolunda stadsmiljö. Vad jag har hört ska det mest vara showroom etc, men det kanske inte stämmer. Det skulle ju kanske öppna dörrar för att bygga Ikea i stan på riktigt, och det vore också bra på riktigt :)

IKEA hade väl förr en minibutik i Jönköping vid köpcentrat A6 - kanske även fortfarande? Det är väl väldigt cenralt beläget? Jag tyckte den var kanonbra, de hade lite fåtöljer typ som de största produkterna, annars var det beställningssortiment i övrigt vad det gällde möbler, och i butiken hade de småkrafset, eller goodigoodi som en vän till mig säger. Köksprylar, ljus och tavlor och visst sortiment av linne.
Nu bor jag inte där så jag vet inte om det finns kvar, men förr brukade jag stanna till där när jag pendlade förbi.
 
Sv: Sthlmare VARFÖR Ullared?

Lägger ingen värdering i vart man köper sin osthyvel, Jag var mer förundrad över att en tonåring ens la energi i en oshyvel:angel:
 
Sv: Sthlmare VARFÖR Ullared?

Det var nog meningen 'Jag ser ingen riktig fördel med att behöva gå förbi flera tusen saker jag inte behöver' jag syftade på att svara till.

Jaha, det var mest min personliga åsikt om att handla i affärer där man måste gå förbi tusentals varor man inte är ute efter innan man kommer dit man ska.

Skillnaden på att ha samma möbler och samma klänning är väl att vi inte släpar runt våra byråar och möts på stan, vare sig till vardags eller fest typ. En student i vit klänning är ju en annan sak, det är väl ett tillfälle man klär upp sig och vill vara minnesvärd utan att falla in i en likartad massa?

Sen kanske grannen har en exakt likadan bil som jag har ute på parkeringen, det är ytterligare en annan sak - en sån sak räknar man kanske inte med att vara så unik som möjligt med, snarare tvärtom, vi köper ofta bil efter praktiska anledningar och utefter rekommendationer.

Fast för mig är det där verkligen same same. Även om jag och mina vänner inte släpar runt våra byråar på stan så umgås vi ju hos varandra. Att ha likadant möblemang är för mig precis lika tråkigt som om vi hade likadana kläder. Det handlar om olika intressen och preferenser.

Min klädstil skulle jag nog säga är väldigt plain. Jag skulle nog inte ens kunna beskriva vad jag har för klädstil. Jag köper det jag tycker är snyggt och bryr mig inte så mycket mer om det. Andra lägger ner sin själ i sin egna personliga "look".

Däremot vet jag precis vad jag har för inredningsstil. Jag älskar loppisar, antikviteter och att inreda mitt hem med föremål som har en historia. Mycket i vår lägenhet är arvegods som vi kombinerar med nyinköp. Men att åka till Ikea för att köpa ett "Lack"-soffbord känns för mig väldigt främmande. Däremot har vi valt Ikea när vi inte hittat något annat till ett vettigt pris, för så är det ju onekligen ibland. Men Ikeamöbler för mig skriker själlöshet och massproduktion. Det får mig att undvika det, andra skulle säkerligen inte bry sig.

Jag skulle inte bry mig mindre om alla svenskar körde runt i likadana silvergår Volvo V70. Bilar för mig är något nödvändigt ont man ibland måste ta sig runt i.

Jag hävdar på inget sätt att mitt intresse för inredning skulle vara "bättre" eller mer normalt än någon annans intresse för kläder eller bilar, tvärtom. Jag kan inte alls förstå varför just mitt intresse skulle vara någon "strävan efter att vara uniiiik" men inte det andra.
 
Senast ändrad:
Sv: Sthlmare VARFÖR Ullared?

IKEA hade väl förr en minibutik i Jönköping vid köpcentrat A6 - kanske även fortfarande? Det är väl väldigt cenralt beläget? Jag tyckte den var kanonbra, de hade lite fåtöljer typ som de största produkterna, annars var det beställningssortiment i övrigt vad det gällde möbler, och i butiken hade de småkrafset, eller goodigoodi som en vän till mig säger. Köksprylar, ljus och tavlor och visst sortiment av linne.
Nu bor jag inte där så jag vet inte om det finns kvar, men förr brukade jag stanna till där när jag pendlade förbi.

Jag har inte varit i den Ikeabutiken så jag vet inte riktigt hur den fungerar eller finns kvar. Däremot är ju A6 ett stort område av externhandel, så det handlar ju inte om stadsbebyggelse även om den råkar ligga nära stan. Jag hade hoppast på att det i Slakthusområdet skulle bli något annat, men jag kanske hade fattat det helfel :)
 
Sv: Sthlmare VARFÖR Ullared?

Du vet nog bättre än mig om vad som är planerat för slakthusområdet. :) Min tanke var bara att det lät som något liknande åt det hållet. Vad jag förstår var A6-butiken något slags pilotförsök att ha mindre affär och inte varuhus.
 
Sv: Sthlmare VARFÖR Ullared?

Jasså? Har köpt deras billigaste fläkt, en vit för något år sedan. Funkar kanon!

Problemet var inte att fläkten inte fungerade. Jag skall byta den för att en lampa inte fungerar men det kan ju hända var man än köper något.

Problemet är att IKEAs kanaldimensioner inte är standard så det blir mycket svårare att installera skiten. Ikea gör så ibland och struntar i vad som är standardmått. Jag tycker bara det är dumt och kundovänligt.

Annars gillar jag IKEA även om jag inte köper jättemycket där. Som nybliven singel och efter en uppdelning av grejer med min fd så var IKEA helt kanon. Men att köpa möbler som man får hemlevererade och monterade är ju väldigt mycket bättre - om man har råd.
 

Liknande trådar

Kultur Reflekterar lite har besökt Gripsholms slott, Livrustkammaren och Stockholms slott och tidigare har jag också gått guidad tur på...
Svar
5
· Visningar
602
Senast: CaisaCax
·
Relationer Jag skulle vilja bolla lite kring det här med initiativförmåga och känslan som jag har av att alltid vara den som tar initiativ och "tar...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
6 411
Skola & Jobb För tillfället jobbar jag 25% och tycker jobbet är skittråkigt. Jag sitter och tittar på klockan medan jag jobbar och räknar ner tiden...
15 16 17
Svar
333
· Visningar
25 612
Senast: Mabuse
·
Hemmet Till min och kattens avgrundsdjupa sorg kopplade hyresvärden i veckan bort vår vattenburna golvvärme och handdukstork och installerade...
2 3
Svar
56
· Visningar
2 090
Senast: Inte_Ung
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp