Steriliserat tiken

Enny

Trådstartare
hej på er! Idag sterilirades min 7 åriga tik. Hämtade henne runt två/tre. Hon måste såklart ha tratt på sig. Hon är nu väldigt gnällig, typ orolig och får ingen ro. Sov nån timme när hon kom hem men nå går hon runt i huset och vet inte vad hon ska göra. Är ovan med tratten som är så stor och fastnar i allt. Hon har försökt lagt sig i korgen men tratten fastnar och sen när man lyfter på den och lockar lite så vänder hon bara. Nu har hon gått runt i huset i typ 2 timmar och gnäller och gnäller. Har varit ute och kissat alldeles nyss.
Är detta vanligt? Kommer hon bli normal? Tror ni att det är tratten och att det gör ont som påverkar? Och hur tusan ska vi få henne att ligga ner i natt? Tack på förhand för svar!

Första dygnet efter kastrering (ja det är en kastrering som gjorts) så är tiken dels påverkad av mycket smärtlindring, vilket gör dom extra gnälliga och virriga. Dels givetvis obehaget efter ingreppet och så trattelände på det då :) Den gnälligheten brukar lägga sig till dagen efter oftast.

Imorgon kan ni åka till en djuraffär och köpa en uppblåsbar krage istället, dom är mycket bekvämare för hunden. Många gånger kan man även ha en body istället för hundar som verkligen har jättejobbigt med tratt/krage. Finns att köpa på större kliniker.

Det finns uppblåsbara kuddar som är som en krage/kudde runt hela halsen, förmodligen för sent att köpa nu. Slakta en T-shirt, frambenen ut genom ärmarna o knyt ihop till en body så hon inte kommer åt opsåret.
En annan lösning är att ta en skumgummidyna från någon utemöbel, klipp upp o gör ett hål för kroppen vid midjan, trä på som en ballerinakjol.
Fö så kastreras inte tikar i Sverige, de kastreras.
Lycka till!

Red: inte först på bollen såg jag.

Dom uppblåsbara kragarna ser ut så här :)
Bara man ser till att få rätt storlek, så hunden inte kommer åt såret över kanten på kragen.
210683001_3.jpg

Första dygnet efter kastrering (ja det är en kastrering som gjorts) så är tiken dels påverkad av mycket smärtlindring, vilket gör dom extra gnälliga och virriga. Dels givetvis obehaget efter ingreppet och så trattelände på det då :) Den gnälligheten brukar lägga sig till dagen efter oftast.

Imorgon kan ni åka till en djuraffär och köpa en uppblåsbar krage istället, dom är mycket bekvämare för hunden. Många gånger kan man även ha en body istället för hundar som verkligen har jättejobbigt med tratt/krage. Finns att köpa på större kliniker.
Tack för svar! Nu ramlade hon ihop och sover som en stock.

Jag hade enbart T-shirt på min tidigare kastrerade tik, men jag visste hon aldrig brydde sig om sår. Jag knöt till i midjan och gjorde en knut uppe på ryggen, så såret täcktes bra. Fast hunden kan peta under T-shirten om den vill, så man bör vara säker på att den inte bryr sig.

Hej på er allesammans! Allt har gått bra, hon har blivit mer och mer sig själv. Men i morse såg vi att det är jättekladdigt kring såret och ner på benen. Vad kan det bero på? Bör man ringa vet? Eller bara tvätta försktigt?

Hej på er allesammans! Allt har gått bra, hon har blivit mer och mer sig själv. Men i morse såg vi att det är jättekladdigt kring såret och ner på benen. Vad kan det bero på? Bör man ringa vet? Eller bara tvätta försktigt?
Kladdigt som i sårvätska eller var? Börja med att tvätta försiktigt med koksaltlösning.

Håller med - börja med att tvätta rent, torka torrt och se om det fortsätter såsa - och hur ser det ut ? Är såret rött och irriterat ? Är det ljus sårvätska eller är det mer varigt ?
Ett sår efter kastrering ska inte kladda så det rinner ner på benen, det låter lite väl mycket enligt mig.

Okej. Vi luktade på det och luktade lite skumt. Ringer vet för säkerhets skull om det skulle va infektion. Ska ta febern också. Sårvätskan är lite typ röd, gul ja, kladdigt iallafall.

Okej. Vi luktade på det och luktade lite skumt. Ringer vet för säkerhets skull om det skulle va infektion. Ska ta febern också. Sårvätskan är lite typ röd, gul ja, kladdigt iallafall.
Då skulle jag ringa vetten för säkerhets skull - och med färsk tempkoll då. Låter som om hon kanske behöver en antibiotikakur om det kommit in nåt litet "skit".

Hur har det gått?

Glöm inte att vissa hundar reagerar väldigt dåligt på Metacam. Min ena tik blir orolig, går omkring och gnäller, blir helt personlighetsförändrad ifall hon får Metacam. Hon är betydligt mindre påverkad utan smärtlindring än vad hon är med den.

Jag skippade tratten och hade munkorg i plast istället. hunden är van vid korg så det var inganska problem. Hon hade även specialsydd dräkt. Såret var snyggt och helt hudfärgat fyra dagar efteråt. Jag är väldigt nöjd. Det var bara första natten hon hade det jobbigt. Dels var det säkert smärta, men troligen också medicinpåverkad.

Liknande trådar

Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
4 062
Senast: __sofia__
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag hittade några gamla anteckningar som jag skrev för 7-8 år sedan: “Jag önskar att jag kunde få en injektion med livslust som varade...
Svar
0
· Visningar
1 445
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
Hundavel & Ras Jag har en Pomeranian tik (införd från USA). Världens goaste, underbart temperament, mycket lydig. Pomeranians är ju en stor hund i...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 414
Senast: Lia66
·
Äldre Detta är ett väldigt svårt ämne för mig just nu och jag skulle gärna höra fler åsikter, jag ber om ursäkt för att det är så långt och...
3 4 5
Svar
96
· Visningar
9 594

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Akvarietråden V
  • Valp 2025

Hästrelaterat