H

haringenfantasi

Vad gör ni om hästen stegrar för att få den sluta?
Menar inte hur jag ska få ner den på marken så fort som möjligt, utan hur jag blir av med ovanan.
Rider en häst som är snäll och bråkar oftast inte, men då och då händer det att han reser sig. Inga höga stegringar med risk för att falla över, men små "olydighetsstegringar".
Om vi t ex kommer till något ställe där vi ibland galopperar och han är pigg kan det bli bråk om jag håller kvar honom i skritt.
Det kanske är i ledarskapet det brister?

men så är han ju en envis ponny:devil: :love:

Sv: Stegrar

en ponny jag red gjorde så förut. Jag tog hjälp av en tränare som sa att jag skulle ha med mig ett hoppspö när jag red ut (för det var bara då han gjorde så) och "slå" till honom på bogen varje gång han gjorde så. Det funkade för oss.
Lycka till....

brukar inte rida ut med spö, men misstänker att det får honom att hetsa upp sig ännu mer.
men tack för tipset!

Driva frammåt så fort du känner att hästen är på väg att resa sig. Ta fördel av att hästen är pigg och frammåt. Detta fungerade i alla fall för mig. Lycka till :)

men driver jag så får han ju sin vilja igenom.

"dra" i ena tygeln så att hästen
a) tappar lite balans och kommer ner på backen igen
b) tycker att det är obehagligt när den stegrar sig

haringenfantasi skrev:
men driver jag så får han ju sin vilja igenom.

? vad? om du driver så måste hästen ner på marken igen.... ser inte hur han får sin vilja igenom med det, antar att du tänker att det är för att han stegrar när han vill iväg, och då får han det.... antar att man kan se det så.... dock om det är så att han bara "studsar lite" av ivrighet just vid uteritt inför en galopp på ett fält eller något annat inbjudande, så tycker jag att det funnits värre saker... hästarna måste ju få vara glada och pigga, det ska man inte ta ifrån dem. skillnad om han gör så i tid och otid, i padock också, när arbetet blir jobbigt, osv...?

Hur lägger du upp galopperna när du rider och han gör småsegringarna? tänk efter om det är så att du sitter och "laddar" själv inför tex fattningen. det är otroligt vad vi förmedlar till hästen via våra kroppar.... om du bara lugnt och vanligt travar och sen fattar galopp, stegrar hästen då?

menar att han får viljan igenom genom att han får öka farten.
Jo, stegringarna är inte så farliga, det är mest inför sommarn då det blir lite fler barbackaturer jag inte är så road av dom. får väl ta med en limtub :p Det är inte så stort problem, bara när han blir för ivrig, inte vid andra tillfällen.
men du har rätt i att det nog kan vara det att jag tänker att vi snart ska galoppera, och dessutom på just galoppställerna.
Om jag bara lungt och vanligt travar och sen fattar galopp stegrar han inte, det är när jag vill vänta med galoppen och skrittar.

Ska försöka att inte "ladda" innan och variera galoppplatserna lite mer.

En vän till mig hade en sådan häst.
Hon fick hjälp av tränare som tipsade om att slå till lite lätt med spöt mellan öronen , på så sätt blir den paff och går ner..
(?) , också hört att man kan dra en tygel rakt ner o rakt ut .
Dock vet jag inte vilken av dessa tips jag kan direkt tipsa" om , men man får väl pröva sig framåt , alla är ju inte lika..

Gamla metoder handlar om att slå hästen med spö mellan öronen om den stegrar sig.
Jag tycker det är en mycket dålig metod. Spö kan göra hästen ännu mera rädd.

Först ta reda på varför hästen stegrar sig?
När stegrar hästen sig?
Är hästen rädd?
Är det för att hästen inte vill gå dit du vill? hästen vill testa dig om ledarskapet?
Om hästen är rädd ta hjälp av en annan häst som går framför. Eller vänta ut hästen och gå fram och lukta på det farliga.
Om hästen testar ledarskapet. Var bestämd, så får hästen inte göra, då kan hästen börja bete sig farligt. Driv fram hästen dit du vill gå, hindra hästen att stegra sig genom att böja hästen i sidan, böj hästen i halsen, ställ hästen i halsen så att hästen inte kan stegra sig, det fungerar utmärkt. Hästen måste lära sig att du bestämmer, det lönar sig inte att vara trotsig mot dig, du blir inte rädd och hästen kan inte få igenom sin vilja genom att stegra sig. :smirk:

Alltså böj hästen i sidan i halsen så att hästen inte kan stegra sig.

Man böjer och ställer hästen i halsen så mycket det går antingen till vänster eller höger, då kan inte hästen stegra sig. :smirk:

När är hästen olydig? är det när ni rider ut ? när ni rider dressyr? när ni rider på volt? Hästen kanske är stel. Kanske du själv ger motstridiga hjälper, alltså hjälper som säger motsatta saker. Kanske du sitter fel med din vikt.
Har hästen ont? av sadeln?

Han har inte ont av sadeln, han är inte rädd.
Tror anlednigen till att han stegrar just är att han vill få sin vilja igenom.
Han stegrar ibland när vi är ute om vi kommer till någon av platserna där vi brukar galoppera och han jag håller kvar honom i skritt, särskilt om det är på hemvägen och han har extra bråttom.

Ja det är rätt vanligt, det du berättar om, det kan nog hända många hästar. Men kan inte hästen få galoppera då? Om hästen är van vid det just där. Är man konsekvent och alltid skrittar där istället så kommer troligen hästen att lugna sig. Vet av egen erfarenhet.
Det är extra viktigt att ta det lugnt på hemvägen.
Gör många halter och skritta, böj eventuellt hästen i halsen. :smirk:

jo, har försökt att variera platserna lite mer.
Om han reser sig brukar jag ta kraftigt i ena tygeln=böjer i halsen. När han går ner kan han fortsätta att bråka lite på marken, springer i sidledd osv. När han skärper till sig och skrittar någorlunda rakt fram brukar jag fatta galopp ganska snabbt så det inte blir en ny fight utan han får galoppera när han väl lyssnar. Men jag vill att han ska fatta på mitt kommando och inget annat.

Min häst har stegrat så att vi har gått omkull baklänges. INte kul. Tig hjälp av tränare och det som måste göras är att se till att hästen tycker att det är så obehagligt och jobbigt att stegra att den slutar med det. Om jag hade slagit henne mellan öro´nen så hade hon troligtvis bara stegrat sig ännu högre, driva fram gick inte heller för det var just framåt hon inte ville.

Tips:

* Dra i ena tygeln HÅRT så att h*n faller åt sidan, då måste h*n ner med alla fyra för att inte ramla. Du kan sedan driva runt hästen lite på en mini volt. Glöm inte att stå still och låta hästen fundera över vad som hände innan du gör ett nytt försök.

* Om den bara vill resa sig istället för att gå framåt, be hästen nästan sidepassa snabbt (jobbigt+ att den får svårt att resa sig) Ge den sedan en chans att gå vanligt frm igen, upprepa. Höstar är lata och väljer förhoppningsvis den bekväma vägen.

* Nödlösningen är ju att från marken provosera fram en resning så att hästen faller (mjukt underlag). Om det är en klipsk häst så gör den inte om det! (min var/är dock<lite envisare än så och behövde upprepningar, men nu är problemen ur världen!) *peppar peppar*

Kom ihåg säkerheten och gör inget du inte är säker på. Ta hjälp, det gjorde jag! Lycka till!

Det du gör när hästen börjar stegra sig för att han inte får galoppera där han brukar få göra det, är helt rätt, det låter bra det du gör.
Om du är konsekvent och ofta gör på det sättet så kommer han nog att lugna sig med tiden, (tålamod). :smirk:
Dock kan du prova att skitta några gånger där ni brukar galoppera så att han vet att ni inte alltid galopperar där.
Om du böjer honom i halsen så fort du känner eller vet att han ska stegra sig, så att han aldrig stegrar sig. Om han börjar gå i sidled så gör halt, tills han står där lugnt. Gör många halvhalter och skritta tills det blir lugnt. Du bestämmer. Till slut kommer hästen att lugna ner sig, när han förstår att det inte är någon ide att hetsa upp sig.
:smirk:

Då tycker jag dina tankar låter vettiga, efter den förklaringen.Som sagt tycker jag problemet är mindre när det är att hästen är ivrig -d dvs den tänker framåt. annat är det med "bakåt" stegringar det är en seriös olat. Som sagt kan du kanske få honom att göra mindre grej av det hela om du inte galopperar på exakt samma ställen eller travar och sen fattar galopp istället för från skritt. Lycka till!

Hmmm de hästar jag har ridit som syssla med sånt här har helt enkelt fått trippa omkring, men har jag sagt SKRITT så är det skritt och ingenting annat som gäller. Och då spelar det f*n ingen roll vad hästen tycker om saken.

Jag skulle heller inte fatta galopp för att få "tjafset" överstökat. Inte heller galopperar jag alltid på samma ställe, just för att motverka att liknande saker inte händer.

Många bra råd är det ovan. Men motsätter mig att slå mellan öronen, men det är det ju heller ingen som rekomenderar direkt.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 458
Senast: mars
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 201
Senast: Juli0a
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 261
Senast: Enya
·
Gnägg Hej! Den här tråden är för alla oss som har en PRE eller som gillar rasen PRE eller som bara vill diskutera PRE. :) Vore kul att få...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
8 974

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka