Stegrar sig framför bilar...

E

elineek_89

Jag har haft mitt varmblod i fyra år nu, i början tyckte hon det var jätteroligt att hoppa ner i diket när det kom bilar, sen vande hon sig ganska snabbt och slutade..

Hon har fungerat bra i trafiken i flera år, men nu har hon börjat resa sig jämsides med bilar, hon slänger ut baken i vägen när det kommer bilar och ja..

Jag vet inte vad som har hänt, hon kanske har fått ett stenskott ?

Nu är min fråga, har någon annan där ute varit med om liknande? Hur har ni tränat bort detta isf?

Hon har vilat i en vecka nu för jag kan inte rida någonstans eftersom det är bilvägar åt vilket håll jag än går.. Och hon tycker det är tråkigt att lalla runt i hagen 7 dagar i veckan..

HJÄLP......... Tacksam för alla tips.. :)

Sv: Stegrar sig framför bilar...

Led henne vid vägen och låt en vän köra en bil fram och tillbaka förbi din häst i ett lugnt tempo. Eller bara på stallplanen eller liknande yta så hon vänjer sig igen. Kanske kan funka.

Led henne vid vägen och låt en vän köra en bil fram och tillbaka förbi din häst i ett lugnt tempo. Eller bara på stallplanen eller liknande yta så hon vänjer sig igen. Kanske kan funka.

Ja det skulle kunna fungera, men ja är rädd att hon ska kasta sig iväg och jag tappar henne. Då kommer hon nog aldrig mer komma tillbaka. :( För hon har sprungit iväg när ja ramlat av men som tur var så hade vi sällskap av en annan häst så hon sprang inte så långt då.

Ja det skulle kunna fungera, men ja är rädd att hon ska kasta sig iväg och jag tappar henne. Då kommer hon nog aldrig mer komma tillbaka. :( För hon har sprungit iväg när ja ramlat av men som tur var så hade vi sällskap av en annan häst så hon sprang inte så långt då.

Låter som den bästa och enklaste lösningen.. Ta på henne att träns eller kanske till och med en kedja så du verkligen kan hålla henne. Sedan kan du börja ''hälsa'' på bilden när den står stilla sedan startad men förfarande stilla osv. Ta en dag i taget och träna inte för länge. Sedan tycker jag att du borde säga till henne ganska ordentligt om hon sparkar eller stegrar sig. Det är du som är hennes ledare och hon får inte i någon situation riskera att skada dig! Ta även gärna med en helt bil säker häst kompis som kan vara med som stöd;)

Stort lycka till!

Kan rekomendera en kapson så du lätt kan vända hennes huvud om hon försöker sticka, samt en longerlina och handskar.

Om det är riktigt besvärligt och hon är riktigt benägen att sticka kanske ni kan vara två stycken som leder, en håller i hästen, den andra håller i den lösa delen av longerlinan, så har ni dubbel broms om hon skulle sätta iväg.

Min unghäst jag hade förr höll på med detta, men vande sig ganska snabbt av sig med det.. vi började rida med sällskap efter vägarna, och den trygga hästen gick före, inga problem, men ibland fick han nå fnatt och vare sig man hade gammel hästen eller ej kunde han få nå spel och jag drev bara på honom framåt, inga krav mer än att han bestämt skulle framåt. fungerade ett tag, sen började vi om igen, ledde längs vägen med hingstkedja och träns, hade även ett longerspö med mig och varje gång han petade ut baken eller tänkte tanken på att stegra sig så petade jag honom på baken eller på bogen för att visa att jag går här, här är mitt space liksom. Sen började jag även rida med detta longerspö och kunde då peta honom dit jag ville, sen en dag så var det bara borta och han har inte fått några återfall.. jag vet inte om detta kan vara en lösning? :)

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 193
Senast: QueenLilith
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
26 023
Senast: alazzi
·
Relationer Ja, min sambo är en ganska hetsig bilförare som väldigt ofta kör för fort och beter sig (idiotiskt) i trafiken. Han ÄR bra på att köra...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
10 662
Senast: Kilauea
·
Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 269
Senast: Karminnie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar