Stegrar på kommando!?

Sv: Stegrar på kommando!?

Jag rekommenderar heller ingen att lära sin häst om man inte är RIKTIGT säker på vad det är man håller på med och är man det brukar man oftast veta hur man gör.

Min gamla hoppponny gjorde detta, dessvärre inte bara när man bad om det :angel: Han var absolut inte dum men hästar som man lär resa sig genom att "gasa" och "bromsa" samtidigt reser sig många ggr när ryttaren bromsar men de själva gasar. Eller när ryttaren driver framåt men hästen inte vill gå, t.ex. förbi ngt läskigt i skogen.
Dessutom förväxlas hjälperna lätt med de som ges för ryggning vilket kan leda till problem eftersom ryggningen ingår i hästens grundutbildning. (Den här ponnyn var det inte jag som lärde)

Dressyrponnyn har dock aldrig förväxlat hjälperna för stegra och rygga men dock i skogen när han är rejält het så jag han caprioleliknande rörelser när jag håller kvar honom. D.v.s. han reser sig rätt upp tar sats med bakbenen och hoppar rakt upp i luften och slår bakut. :eek: :crazy: Detta är faktiskt inte så otäckt som det låter när man är van men hade jag suttit på en okänd häst som gjorde så hade jag nog börjat gråta...:o

Honom lärde jag dock som ngn tidigare också skrev för att han var benägen att resa sig. Han tävlar högt i dressyr nu och det funkar prima och han reser sig ALDRIG längre. Om jag inte skulle be honom då.. Så detta har fungerat bra på honom bortsett från incidenterna som inträffar i skogen ibland men tänk på att alla hästar är inte lämpade för den här typen av övning.

Känner man att man behärskar hästen och övningen så go ahead men tänk på att det som sagt är en dominansövning och när hästen tar över är det inte kul längre. En häst som stegrar sig utan medgivande från sin ryttare kan vara bland det farligaste som finns.

:rofl: :rofl: :rofl: håller på att skaffa mej erfarenhet kanske, men erfaren inom den här branchen blir man aldrig eftersom alla hästar är olika.

Haha! ;) Kanske när döden står inför dörren? fast då var det ju ett tag sedan man red, så då har man väl tappat allt kanske. :o :D

Det tyckte jag när jag var 14,15 år :angel:

Nu vill jag inte ge mig in i den här debatten riktigt, men måsste bara säga angående detta inlägg, att alla som är yngre än 20 är inte halvgalna vildar som bara vill skena i skogen.
Jag själv vill ha kontroll på hästen jag rider, annars vill jag helst inte galoppera över huvud taget. På en häst jag ridit mycket och känner väl och vet att jag har kontroll på och i sällskap av mycket hästkunnig hästägare har jag galopperat fort i skogen 2 gånger, men jag skulle aldrig gjort det med någon mindre erfaren/på en häst jag inte kännde tillräckligt väl och kunde kontrollera.

Jag tycker det är minst lika trevligt och mysigt att bara skritta i skogen, rida lite lätt dressyr på ridbanan eller bara stå och pyssla med hästar som det är att galoppera riktigt fort, vilket jag som sagt inte har mycket erfarenhet av, i och försig.

Jag vet att jag inte är en rutinerad ryttare med 20 hästår på nacken, och jag vet mycket väl att jag inte är odödlig, jag är faktiskt tvärt om ganska så feg! Men det hindrar inte mig från att ha både mysigt och roligt med hästarna.
Ska inte unga människor också få ha ett mysigt hästliv?
Jag själv har inte egen häst, foderhäst eller medryttarhäst, jag rider på ridskola/privathästar på landet.

För att få 20 hästår på nacken och vara en rutinerad ryttare måsste man ha fått göra misstag också, och sedan accepteras för det endå. Jag uppmuntrar inte folk att lära sina hästar stegra, verkligen inte, säger bara att man måsste få accepteras endå. Ni har väl också gjort misstag som ni ångrar, men det har väl inte stoppat er från att lära och fortsätta av misstaget och bli ännu bättre hästmänniskor? Och ska unga inte få vara hästintresserade för att dom är farliga och bara vill skena iväg? Hur ska vi få fler "hästveteraner" då? Alla är faktiskt inte så, allra minst jag!

Och om någon nödvändigt måsste veta det, så är jag en 14-årig hästtjej, och jag skäms inte för det! Jag vet att jag kan tillräckligt för att förstå vad som är farligt att göra med hästarna, och jag kan hålla koll på vad jag gör!
Sluta döma efter åldern!

Detta kommer kanske lite sent, men, var tvungen att få det ur mig!
Långt blev det också… Förlåt!

En stolt, ung hästtjej!

Jag syftade på att jag tyckte det var kul att galoppera fort när jag var 14, 15 år eftersom jag var orädd då :smirk:

Det är klart att folk i den åldern kan ha ansvar, men personligen tycker jag inte man ska lära hästar "farliga saker" eftersom man itne har den kunskapen/det sättet att se på saken när man är i den åldern.
Egentligen bör man inte lära en orutinerad häst "nått" alls utan upsikt av kunniga vuxna.

Jag håller med dig.
Visst kan det gå bra ibland. Men det kan också gå mycket mycket dåligt.
I den ålder har man inte alltidkunskap att avgöra hur det ska gå.

Det är bara att kolla hur ofta det händer "Jag tyckte det var coolt så jag lärde miun häst att stegra... Och nu stegrar hon hela tiden".
Det är jättevanligt att unga säger det.

Sedan är stegring en bra bit upp på utbildningstrappan.

Att börja med stegra är som att börja med piaff. Det krävs förkunskaper, både för ryttaren och hästen, samt att hästen är rätt musklad för uppgiften så att den håller längre.

/Sammet som varit 14 år och galopperat fort fort, hoppat högt och flängridit hon med innan hon insåg vad hon höll på med...

Jag har även gett bort min förra islandshäst till en 13 åring för ngt år sedan för att de passade så bra ihop och denna 13 åring var så ansvarsfull att de flesta 20+ are bleknade vid hennes sida.
Tack Johanna för att du sköter om och bryr dig om HöttePötte.

Till Linnsan, All heder till dig som har så trevliga och "lydiga" hästar.
De ser väldigt välmående ut och de trivs lika bra när de stegrar som när de buga, vilket är ett stort +. Ingen "rädsla" eller så här inte!
Kanon! :bow: :bow: :bow:
(Du är ett perfekt exempel på hur det SKA se ut)

fy fan linnsan va du satte alla på plats nu!!!
och vilka grymma invändningar du hade på alla "påhopp" eller va man ska säga!
fast då finns de ju alltid någon eller några som alltid ska gnälla på nåt iaf tex hackamore, tycker att, ha man ändå lärt sin häst så fina bugningar och stegringar så borde man veta hur ett hackamore ska sitta eller gnälla om tyglar och sånt som hänger!
nu kommer ja säkert att få höra att "nä vi gnällde inte alls de vi bara sa de så att inget skulle hända, försökte ju bara va snälla" eller nåt sådant skitsnack!
nä ge nu alla som påstår sig att vara så mogna en stor eloge till en 15-åring som har lyckats överbevisa alla åldrar och de som har en stor erfarenhet!

plus att alla hästar är olika som ecila sa så en del hästar går att lära stegra och en del inte, tydligen så kände linnsan sina hästar så pass väl så hon kunde göra de!

mvh/erika

Senast ändrad av en moderator:

12 inlägg och det kommer ett elogeinlägg?
Det är aldrig seriöst i mina ögon.

Det är så synd att så många ser rosa fluffiga moln så fort man säger ordet "Häst".
Hästar är kraftiga farliga djur om något går fel. Det är inte så bara att göra en sak.
Tyvärr är det många som upptäcker det alldeles för sent.
Kan du vara en av dom...

/Sammet, trött på alla som tror att olyckor inte sker.

eh???

Jag frågade om hacket inte satt för långt ner för att JAG inte var säker på det :smirk:

Lär dig läsa.,

Och tyglar är farligt att ha när man håller på med sånt, men är man bara uppmärksam så man kan "ta bort" dem i tid om man ser att hästen är påväg att trassla till det så är det inga problem.
Tyglar kan vara lika farliga om man ramlar av.

men ge henne nånting för att hon har varit duktig!
hon har ju inte problem efter det hon lärt hästen att stegra!
ja ha varit medlem har inte alls så länge och de ja ha märkt att i stället för att ge tips och råd då dumförklarar väldigt många varandra! och nu säger ja väldigt många, inte alla! och de är något ja inte kan förstå överhuvudtaget!
nånting som gör mig otroligt förbannad rent ut sagt är att det är faktiskt inställningen som speler roll! inte metoden! för att alla metoder kan missbrukas!

Ojoj, lugna ned dig en smula..

Senast ändrad av en moderator:

När det kommer till hästar så använder man sig inte av metoder utan filosofier men ok, låt oss kalla det så just nu.

Sedan är det ingen som sagt att hon är dålig.
Snarare så är det väll uppenbart att om ingen säger att det hästen gör är fel så är det ingen som bråkar på henne om det, dvs. ingen har negativ kritik att ge och därför så gör hon rätt. (Dock finns dte många sätt som är rätt).

Jag ser inte varför man Inte skulle kunna få säg avad som är farligt.
Skulle du vilja ha på ditt samvete att något händer och tjejen inte alls visste om att det var farligt för att ingen sagt åt henne? (eller killen för den delen).

Lägger man ut bilder får man kritik. Det är jag fullt medveten om själv.

Det är bara att svälja eller inte lägga ut bilderna.
Sedan kan kritik vara bra med. Det finns något som heter konstruktiv kritik. Att uppmärksamma ägaren om att tyglar när man stegrar kan vara farligt, är konstruktiv kritik om den ges rätt.

Jag tycker det är du som överreagerar.

men ge henne nånting för att hon har varit duktig!
hon har ju inte problem efter det hon lärt hästen att stegra!
ja ha varit medlem har inte alls så länge och de ja ha märkt att i stället för att ge tips och råd då dumförklarar väldigt många varandra! och nu säger ja väldigt många, inte alla! och de är något ja inte kan förstå överhuvudtaget!
nånting som gör mig otroligt förbannad rent ut sagt är att det är faktiskt inställningen som speler roll! inte metoden! för att alla metoder kan missbrukas!

Jag har lärt min ena häst att stegra på komando, jag gjorde så här:
jag lärde honom först piruetter, och när han kunde det ordenkligt så la jag på den andra skänkeln precis när han liksom skulle börja "svänga" och ja... då kom han ingenstan och rörelsen blev uppåt istället, dock väldigt lite de första gångerna, när han väl hae fattat att det var ok så stegrade han lite högre o högre, dock så har han aldrig stegrat så där riktigt högt...

jag kan ju tillägga att hästen i fråga var 11 år när jag började lära honom det, och han hade aldrig stegrat i hela sitt liv och har alltid varit lägst i rang i alla flockar, jag rekomenderar inte att lära en dominant häst sånna här saker...

för jag hade en dominant häst samtidigt, jag skulle aldrig ens i mina vildaste drömmar våga lära honom sånna saker (han gjorde det så bra ändå när jag köpte honom) och det tog mig ca 1,5 år att få bort det beteendet från honom!

Det är klart att folk i den åldern kan ha ansvar, men personligen tycker jag inte man ska lära hästar "farliga saker" eftersom man itne har den kunskapen/det sättet att se på saken när man är i den åldern.
Egentligen bör man inte lära en orutinerad häst "nått" alls utan upsikt av kunniga vuxna.

Nej, jag tror att jag skrev att jag inte uppmuntrar de utan tillräcklig kunskap att lära hästen att t.ex. stegra, och jag är helt med på att stegring kan vara farligt för både människa och häst när det gäller "fel" (för syftet) individer.
Jag håller också med om att man antagligen inte har den kunskap som behövs när man ännu är i tonåren, det jag menar är att det måsste få vara tillåtet att göra misstag, små som stora, utan att få halva buke-folket mot sig. Misstag gör alla.

Och visst är det helt rätt med konstruktiv kritik och varningar, men tycker vissa gick på lite hårt och mycket, och faktiskt dumförklarade folk. Då tycker jag det har gått över gränsen för "konstruktiv kritik".

Jag har, genom vissa händelser i mitt liv, mognat ganska fort, och jag vet att jag kan ta ansvar, speciellt för något jag bryr mig mycket om. Ansvar är något som man klarar av olika fort och olika mycket. När man pratar om ansvar tycker jag att man inte kan begränsa sig till att se till åldern, utan till människan. Det finns vuxna människor kring 40 som inte klarar av ansvar, och det finns de kring 15 som klarar av klart mer ansvar.

Det är vad jag tycker!

Det beror på att de flesta tycker det är fel att lära hästen en olat.

Jag anser inte att man som 15 åring ska lära ut detta, för antagligen kommer hon inte tycka det är lika kul om 5-10 år när hon mognat lite.

F.ö skrev jag att det såg ut som att hon hade koll på vad hästarna gjorde, och det är ju bra för henne.

Liknande trådar

Hundträning Vill ha ett kommando att använda för att ”skicka in” hunden mellan pinnarna. När jag skickar henne runt något, tex en kon så säger jag...
Svar
6
· Visningar
586
Senast: fryckan
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 637
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Hej! Jag gillar de gammla hästböckerna väldigt mycket och undrade om de va nån som hadde nått förslag? Jag letar också efter två böcker...
Svar
10
· Visningar
1 319
Senast: iliedtoday
·
Träning Hej! Vad kör ni för avstånd i skritt på upphöjda bommar ? Gäller häst med ca 140 cm i mankhöjd.
Svar
2
· Visningar
290
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama