Sv: Stegrar på kommando!?
Men herregud människor vad ni bråkar. Om så trådskaparen vill lära hästen spela bandy och simma ryggsim så är det väl upp till henne.
Ridde - med snart 30 års hästerfarenhet av allt mellan lynniga och totalt folkilskna hästar.
För det första ser jag ingen som bråkar med henne. jag kan förvisso ha missat det inlägget.
Sedan anser jag inte att stegra eller något annat dominant trick är så "bara" att hitta på.
Det är riskfyllt och kan skapa en häst som använder sig av stegra för att protestera.
Varken jag, du eller någon av de som svarat i denna tråd verkar känna till denna häst och kan bedömma hur stor risken är att hästen använder sig utav stegra som protest.
Vi kan inte heller (troligast) bedömma trådskaparen utan att ha träffat denna och studerat henne/honom ett par dagar för att bedömma dennes kunskaper när det gäller ridning och hantering av hennes/hans häst.
Varken jag eller någon av de som varnat TS i denna tråd vill troligast ha på sitt samvete en skadad person, bara för att vi lärde ut ett trick.
Åtminstånde jag är ansvarsfull.
Det är ett levande djur vi håller på med, inte en käpphäst som man kan hitta på vad som helst med utan att det blir konsekvenser.
Allmänt (dvs inte bara om ts).
Än värre om hästen inte ens är personens egen häst.
Jag tror inte en hästägare skulle uppskatta om skötaren/medryttaren/fodervärden lärde hästen stegra på kommando och sedan upptäckte att den använder det för att komma undan.
Jag skulle personligen sätta stop för sådant på mina hästar om jag inte visste att personen som hade mina hästar var mycket kunnig och visste vad denna gjorde.
.