Stegrar på kommando!?

Sv: Stegrar på kommando!?

det vet du nog redan.. eftersom att du dömer mej genom ålder.. och inte kunskap..

Nej det vet jag inte.
Jag undrade bara, för jag vet att barn/ungdomar (som jag själv är och har varit.. ;) ) inte har den rätta kunskapen som krävs för att göra sådana saker.
Oavsett kunskap.

Nej det vet jag inte.
Jag undrade bara, för jag vet att barn/ungdomar (som jag själv är och har varit.. ;) ) inte har den rätta kunskapen som krävs för att göra sådana saker.
Oavsett kunskap.

ok..med risk för att få ännu mer påhopp så svarar jag;) ..jag e 15, 16 om en månad:angel:

Hej! Är det någon som har en häst som stegrar på kommando? Hur har ni/du gjort för att lära den? Jag vill nämligen lära min nästan egna häst att stegra på kommando :D

Jag rekommenderar dig att tänka över detta både en och två gånger.

Att lära en häst att stegra kan vara "coolt" men det kan också i slutändan bidra till att din häst stegrar för att komma undan och då är det inte så skoj längre.

Sedan är kommandot "stegra" en bra bit in på trappan att lära sig kommunication med sin häst. Du ska lära dig en massa "mindre coola" saker innan.

Hej! Är det någon som har en häst som stegrar på kommando? Hur har ni/du gjort för att lära den? Jag vill nämligen lära min nästan egna häst att stegra på kommando :D
Nu är det ju jättemånga som svarat och du har säkert fått det här svaret. Att stegra är för hästen ett sätt att dominera så ska du lära hästen stegra på kommando måste du först börja med trick där hästen är undergiven, stegring är i princip det sista tricket man lär hästen efter att man lärt den alla andra trick. Tänk dej också för noga innan du lär hästen detta, det är mycket lätt att någon av "misstag" ger hästen kommandot och den som sitter på kanske inte alls är intresserad av att stegra. Detta äe EN av de rörelser som KAN vara farliga. Om du är intresserad av trick training så finns det en hemsida om NTT (natural trick training).

ok..med risk för att få ännu mer påhopp så svarar jag;) ..jag e 15, 16 om en månad:angel:

Japp, nu kommer här "påhopp".

Någon vis människa (jag tror det var Oscar Wilde) har sagt:
Jag är inte tillräckligt ung för att veta allt.
Säger det mesta tycker jag.

Om du kollar på dina svar är de du har fått från folk som verkar vara i din egen ålder (jag har endast bedömt språkbruket, rätta mig om jag har fel.) de som är mest medhållande och uppmuntrande till att lära hästarna stegra.

Dom gamla rävarna med kanske upp till 30 års erfarenhet verkar avråda dig. Särskilt de som haft erfarenhet av hästar som lärt sig stegra på kommando.

Vill du motbevisa mig i att du kan kontrollerat stegra din häst så vill jag se BILDBEVIS. Allra helst i filmformat.
Vad man säger är ju lätt att försköna/förvärra.

/Pannkaka - Ung och naiv.

Japp, nu kommer här "påhopp".

Någon vis människa (jag tror det var Oscar Wilde) har sagt:
Jag är inte tillräckligt ung för att veta allt.
Säger det mesta tycker jag.

Om du kollar på dina svar är de du har fått från folk som verkar vara i din egen ålder (jag har endast bedömt språkbruket, rätta mig om jag har fel.) de som är mest medhållande och uppmuntrande till att lära hästarna stegra.

Dom gamla rävarna med kanske upp till 30 års erfarenhet verkar avråda dig. Särskilt de som haft erfarenhet av hästar som lärt sig stegra på kommando.

Vill du motbevisa mig i att du kan kontrollerat stegra din häst så vill jag se BILDBEVIS. Allra helst i filmformat.
Vad man säger är ju lätt att försköna/förvärra.

/Pannkaka - Ung och naiv.

tyvärr så kan jag inte sätta in filmer,:( men jag kan sätta in flera bilder på olika saker. (inkl. stegra) men då kan du väl säga vad du vill att jag ska "visa upp"?;) :D

tyvärr så kan jag inte sätta in filmer,:( men jag kan sätta in flera bilder på olika saker. (inkl. stegra) men då kan du väl säga vad du vill att jag ska "visa upp"?;) :D

Jag vill se en bildserie alt. många bilder från olika positioner i själva stegringen. Allt från ett du tänker ge kommandot tills att hästen får beröm.

Håller med. Det är bara relativt orutinerade människor som lär sina hästar att stegra. Sådant kan man ägna sig åt när man verkligen kan sin sak. När man är rutinerad nog att man även har sett den mörka sidan med sådant. Och här spelar faktiskt ålder in också.

Jag kan tom tycka att det är läskigt att rida ut med orutinerade människor. Mest för att de oftast släpper iväg hästarna i någon slags "halvskengalopp". dvs NOLL KOLL.

Och ja, jag tycker att man är orutinerad med tio hästår på nacken. Rutinerad är man med dryga tjugo.

ok..ska se vad jag kan fixa.. kameran tar låååångt tid på sig att ta fotot..;) men ska göra så gott jag kan:D

Jag kan bara hålla med dig!

Men man får inte bortse från att gott omdöme kommer av erfarenhet, erfarenhet kommer av dåligt omdöme.
Folk måste få göra "fel". Men inte på bekostnad av häst eller egen hälsa!

Går det att lära av andras misstag så varför inte!

(herregud, klychorna bara regnar ur mig idag!)

/Pannkaka - som efter 10 år insett sin orutin och längtar efter 30 års rutin.

Tackar. Ta gärna hjälp, det är ju dig MED hästen jag vill se.

Men herregud människor vad ni bråkar. Om så trådskaparen vill lära hästen spela bandy och simma ryggsim så är det väl upp till henne.

Ridde - med snart 30 års hästerfarenhet av allt mellan lynniga och totalt folkilskna hästar.:D

Har haft en häst som stegrade på komando. Hans förra ägare lärde honom, för att det var tufft, genom att berömma när han stegrade av protest :crazy:
Inte kul.

Men herregud människor vad ni bråkar. Om så trådskaparen vill lära hästen spela bandy och simma ryggsim så är det väl upp till henne.

Ridde - med snart 30 års hästerfarenhet av allt mellan lynniga och totalt folkilskna hästar.:D

För det första ser jag ingen som bråkar med henne. jag kan förvisso ha missat det inlägget.

Sedan anser jag inte att stegra eller något annat dominant trick är så "bara" att hitta på.

Det är riskfyllt och kan skapa en häst som använder sig av stegra för att protestera.

Varken jag, du eller någon av de som svarat i denna tråd verkar känna till denna häst och kan bedömma hur stor risken är att hästen använder sig utav stegra som protest.

Vi kan inte heller (troligast) bedömma trådskaparen utan att ha träffat denna och studerat henne/honom ett par dagar för att bedömma dennes kunskaper när det gäller ridning och hantering av hennes/hans häst.

Varken jag eller någon av de som varnat TS i denna tråd vill troligast ha på sitt samvete en skadad person, bara för att vi lärde ut ett trick.

Åtminstånde jag är ansvarsfull.

Det är ett levande djur vi håller på med, inte en käpphäst som man kan hitta på vad som helst med utan att det blir konsekvenser.

Allmänt (dvs inte bara om ts).
Än värre om hästen inte ens är personens egen häst.
Jag tror inte en hästägare skulle uppskatta om skötaren/medryttaren/fodervärden lärde hästen stegra på kommando och sedan upptäckte att den använder det för att komma undan.

Jag skulle personligen sätta stop för sådant på mina hästar om jag inte visste att personen som hade mina hästar var mycket kunnig och visste vad denna gjorde.

.

Ja du vet nog redan vad jag tycker om det.

Om några år kommer du antagligen förstå vad jag menar med att du omöjligt kan ha rätt 'kunskap'.

jag ska sätta in bilder på/under stegringen så att ni får bildbevis på att jag inte har en häst som blir "galen" av att jag har lärt honom det:idea:

Jag kan tom tycka att det är läskigt att rida ut med orutinerade människor. Mest för att de oftast släpper iväg hästarna i någon slags "halvskengalopp". dvs NOLL KOLL.
Skönt att finns någon mer än jag som tycker det det är obehagligt med halvsken, ibland undrar jag om ALLA tycker det är jättekul att släppa iväg sina hästar helt okontrollerat:confused:

Skönt att finns någon mer än jag som tycker det det är obehagligt med halvsken, ibland undrar jag om ALLA tycker det är jättekul att släppa iväg sina hästar helt okontrollerat:confused:

Det tyckte jag när jag var 14,15 år :angel:
Men då var man ju odödlig :D

Liknande trådar

Hundträning Vill ha ett kommando att använda för att ”skicka in” hunden mellan pinnarna. När jag skickar henne runt något, tex en kon så säger jag...
Svar
6
· Visningar
586
Senast: fryckan
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 637
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Hej! Jag gillar de gammla hästböckerna väldigt mycket och undrade om de va nån som hadde nått förslag? Jag letar också efter två böcker...
Svar
10
· Visningar
1 319
Senast: iliedtoday
·
Träning Hej! Vad kör ni för avstånd i skritt på upphöjda bommar ? Gäller häst med ca 140 cm i mankhöjd.
Svar
2
· Visningar
290
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama