Stegrar på kommando!?

Sv: Stegrar på kommando!?

från ryggen så "drog" jag i tyglarna o smackade på honom samtidigt som jag sa stegra och han fattade ganska snart:) ....dock så ska man inte ta hårt i tyglarna om man nu vill träna in det på detta sättet utan bara hålla tillbaka hästen samtidigt som man driver den framåt..min häst som även är väldigt pigg fattade ganska snart, kan nog vara svårare om hästen är åt det latare hållet..

vet du hur man lär en häst stegra sig?
jag vet inte, men jag har svårt att tro att man skall dra i tyglarna och smacka . det är ju nästan som då man vill få den samlad - framåtdrivning och förhållning.

det verkar inte riktigt klokt

har du nångon tänkt på att någon annan kan resa armarna(i annat syfte än att få hästen att stegra sig) nära din häst?

hur smart är det egentligen?

btw så finns det en tjej i trakten som lärt sin häst stegra sig , hon brukade ha det som ett "tack" på prisutdelningar..

en gång råkade hästen slå över och hon krossade sitt lårben då hon hamnade under.

om ngn skulle gå fram till min häst sträcka armarna rakt upp i luften o säga stegra.. så skulle den personen få skylla sig själv om denna blir rädd när hästen reser sig:smirk:

ridning är i sig en farlig sport o jag anser inte att det skulle vara farligare att ex. galoppera på en åker.. (hästen kan ju faktiskt bocka och man kan då ramla av framför hästen o bli påsprungen) än att stegra OM man vet vad man gör.. lika dant att man aldrig ska göra ngt med/bland hästar om man inte e säker o känner sin häst.

jag vet inte, men jag har svårt att tro att man skall dra i tyglarna och smacka . det är ju nästan som då man vill få den samlad - framåtdrivning och förhållning.

jag lärde honom på det sättet som passade oss bäst:smirk: ..o eftersom att han redan kunde från marken så visste han istort sett redan vad han skulle göra, men för att hjälpa extra så drev jag honom lite med rösten de första gångerna o jag har aldrig haft problem med honom genom oönskade stegringar..
sen samlar jag inte från halt o samtidigt säger stegra, gör du?

vad e det som inte verkar riktigt klokt?

kl

jag säger som många andra i den här tråden, lär inte en häst som inte är din alldeles egna häst att stegra! stegring är en av de mest dominanta rörelserna en häst kan göra. och uppmanar man sin häst till att sterga så ska man har full insikt i vad det innebär och veta med god marginal att man kan ifrågasätta relationen männsika/häst så mycket utan att den blir påverkad. först då kan man ens tänka i de banorna.

/Sara - som har fått lära sig av sina misstag

Nej Linnsan, tråden riktades till trådskparen, råkade bara svara ditt inlägg istället för att göra ett nytt inlägg.
(Ändrade inlägget och skrev att inlägget var riktat mot trådskaparen om du tittar noga. Sorry.)

Nästan egna häst? Vad tycker ägaren om att du lär hästen stegra.

det som alltid funkar är ju att dra och sparka/smacka, då reser sig nog de flesta hästar ska du se:smirk:

Jag var överlycklig när lärde min stora häst att INTE stegra. Han höll på med det mkt när han var yngre. En gång reste han sig när jag var ute och red och fastande med benen över ett staket.
Superbra att ha en häst som stegrar sig:smirk:
Nu är den ovanan borta helt.

Att en häst stegrar på komando är inget som impar på mig, däremot är det lite fräckare med en häst som bugar och lägger sig ner på komando.

Var på en tävling en gång och pratade lite mer hon som stod med transporten bredvid hos. oså sa hon åt sin häst att hälsa, också bugade den. Det tycker jag är mkt fräckare än att ha en häst som stegrar sig.

jag lärde honom på det sättet som passade oss bäst:smirk: ..o eftersom att han redan kunde från marken så visste han istort sett redan vad han skulle göra, men för att hjälpa extra så drev jag honom lite med rösten de första gångerna o jag har aldrig haft problem med honom genom oönskade stegringar..
sen samlar jag inte från halt o samtidigt säger stegra, gör du?

vad e det som inte verkar riktigt klokt?

Det verkar inte riktigt klokt det du gör. Du verkar okunnig och lite ....ja, :crazy: Hur vet du att inte hästen en dag missförstår dej och reser sej när den inte ska och slår runt så du får den över dej?

Att lära den stegra från marken är lika korkat. Du låter den visa dominans. OCh andra får "skylla sej själva" om den reser sej.

Du är nog inte en så mogen hästägare tyvärr.:crazy:

Det verkar inte riktigt klokt det du gör. Du verkar okunnig och lite ....ja, :crazy: Hur vet du att inte hästen en dag missförstår dej och reser sej när den inte ska och slår runt så du får den över dej?

Att lära den stegra från marken är lika korkat. Du låter den visa dominans. OCh andra får "skylla sej själva" om den reser sej.

Du är nog inte en så mogen hästägare tyvärr.:crazy:

missförstånd kan alltid hända men det kan hända i all hästhantering som inkluderar lika "farliga" saker.

om ngn går fram till min häst höjer armarna rakt upp i luften o säger stegra, så ja, då får den männinskan skylla sig själv:smirk:

sen om jag e mogen eller inte, hur vet du det? bara för att jag har lärt min häst att stegra så e jag en omogen hästägare? vill gärna höra vad du menar?

*knapplån*

Jag hade en häst som kunde stegra med mig på ryggen när jag ville det, bara genom att jag drev med sitsen men inte släppte helt i handen. Men den var lugn när den gjorde det, trodde att det var det jag ville helt enkelt och eftersom jag inte straffade den för det så fortsatte den, men den gick ner så snart man släppte i tyglarna.
Sen finns det ju hästar som är så hyperkänsliga i munnen eller heta att de stegrar när man håller in dom för hårt i handen, såna hästar tror jag inte är bra att man tränar till att stegra, min pappas förra kallblodstravare t ex reste ju sig framför vagnen när man försökte få henne att sakta ner, hade man uppmuntrat det vid ridning skulle det gått illa förr eller senare.

Ska man lära en häst stegra sig från marken ska den först och främst kunna göra undergivna rörelser (buga sig t ex) och vara väldigt underlägsen i lynnet, annars riskerar man att få en farlig häst. Och man ska nog inte lära in det med godis eftersom hästarna då kan göra det för att tigga utan att man bett om det.

Det är väl ganska logiskt? Om man säger "framåt" och "inte framåt" samtidigt betyder det uppåt.
Är väl snarare ryttare som använder sig av dom kommandona för samling som är ute och cyklar.

Lärde stegra genom att avnända rygga kommandot i handen fast tog tyglarna lite uppåt. Skänklade galoppfattning stövis. Det fattade han snabbt. Lärde honom även att sparka bakut på komando. Rygga-kommandot med spöt liggande på baken/låret. Ibörjan fick jag smälla till några gånger till han fattade OBS LÖST! Typ kanske så hhårt som man klappar. Det får ju abrolut inte göra ont så att de börjar sparka efter spöt - Bara som en pekpinne att "därbak vill jag att det ska hända något, kan du göra nåt är du snäll?"

Hej! Är det någon som har en häst som stegrar på kommando? Hur har ni/du gjort för att lära den? Jag vill nämligen lära min nästan egna häst att stegra på kommando :D

Det finns ju sk "trick training" kontakta någon som är duktig inom det så borde du kunna få bra tips!
Att leka med sin häst på olika sätt är alltid kul och brukar vara uppskattat av hästarna också!

Berätta gärna hur det går :D !!

...fast, du vill ju ha hästen samlad innan du ber den att resa sig, annars är det nog lite svårt... ?
Fast det krockar nog inte ändå med den samling du har när du rider... det är ju inte ofta du ber hästen resa sig i trav eller galopp eller ens i skritt, är ju mer från stillastående.. Så då använder du ju de samlande hjälperna men kanske höjer handen eller ger någon annan typ av signal så att hästen kommer att känna skillnaden.

Ang problem, ja.. kan man inte hantera sin häst så kan man inte. Då spelar det inte så stor roll om det handlar om att man vill lära sin häst att stegra eller fatta galopp..... Tänk om hästen börjar använda galoppen när den själv vill.... och sticker med sin ryttare?? Eller om en ANNAN ryttare fattar galopp utan att veta om det och hästen då GALOPPERAR... ja, det är mycket som kan hända i hästvärlden;)

Ang problem, ja.. kan man inte hantera sin häst så kan man inte. Då spelar det inte så stor roll om det handlar om att man vill lära sin häst att stegra eller fatta galopp..... Tänk om hästen börjar använda galoppen när den själv vill.... och sticker med sin ryttare?? Eller om en ANNAN ryttare fattar galopp utan att veta om det och hästen då GALOPPERAR... ja, det är mycket som kan hända i hästvärlden;)

men du måste ju hålla med om att galoppen inte är en lika dominant rörelse som stregringen, eller?

hahaha
du är ju dummare än vad jag trodde

en häst lyssnar betydligt mindre med öronen, än vad den lyssnar på kroppsspråk.

eftersom den tydligen lärde sig snabbt, så lär den sig att stegra utan att du säger stegra, du behöver bara lyfta lite på armarna.
hästen blir mer och mer känslig för dina rörelser.
detta kan resultera i att då någon annan i närheten av din häst knycker på armarna så stegrar den sig...

å vad är det som är så häftigt med att stegra?

det är hur lätt som helst att lära en häst en sådan ovana.

istället skulle du väl kunna lära den att buga sig, som heller inte på nåt vis kan övergå i dominans..

men en framåtdrivning + förhållning i trav/skritt/galopp kan ju då göra att hästen stegrar sig . iofs måsteden ju stanna först..

så kan det ju oxå vara att hästen inte visste vad den skulle göra då hon smackade å drog i tyglarna. för att komma undan reste den sig på bakbenen och han slapp hjälperna - hästen kan lära sig att resa sig då han inte förstår/blir osäker.

inte hellre så knepigt

tycker inte heller att du skall lära den det, iaf inte från ryggen...köpte en treårig welsh cob för ett par år sedan, som de tidigare ägarna hade lärt stegra på kommando INNAN de lärde henne rygga...jag fick ganska stora problem med att få henne att sluta resa sig så fort man ville backa....hon blev en duktig ridskoleponny sen, men reser sig fortfarande lite lätt om ngn tar för hårt i tygeln...

men en framåtdrivning + förhållning i trav/skritt/galopp kan ju då göra att hästen stegrar sig . iofs måsteden ju stanna först..

så kan det ju oxå vara att hästen inte visste vad den skulle göra då hon smackade å drog i tyglarna. för att komma undan reste den sig på bakbenen och han slapp hjälperna - hästen kan lära sig att resa sig då han inte förstår/blir osäker.

inte hellre så knepigt

Och DU dumförklarar linnsan? Bussigt.
Hästar lär sig för det första väldigt snabbt vem som menar vad med sitt kroppsspråk, och är de vana att få belöning lär de sig snabbt vilka det är någon idé att lyda och vilka man inte får godis/beröm av.
Om en häst skulle få för sig att resa sig i galopp skulle det vara riktigt trevligt faktiskt för s**an vilken uppåt-galopp man skulle få! :devil: ;)

En häst som har lärt sig resa sig på kommando uppmuntrar man SJÄLVKLART inte till det om den börjar göra det under stress eller förvirring. Rent allmänt ska ju hästen inte göra en massa som vi inte bett om, då är det ok att säga ifrån. Du vill knappast att hästen ska byta galopp utan att du bett om det, du vill säkert inte ens att den ska börja gå från stillastående utan att du bett om det. Ser ingen anledning till att det skulle vara annorlunda med "tricks" såvida man inte klickertränar.

På det här forumet verkar det vara många som inte accepterar att det finns hästägare med omdöme för sina egna hästar.

Liknande trådar

Hundträning Vill ha ett kommando att använda för att ”skicka in” hunden mellan pinnarna. När jag skickar henne runt något, tex en kon så säger jag...
Svar
6
· Visningar
586
Senast: fryckan
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 637
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Hej! Jag gillar de gammla hästböckerna väldigt mycket och undrade om de va nån som hadde nått förslag? Jag letar också efter två böcker...
Svar
10
· Visningar
1 319
Senast: iliedtoday
·
Träning Hej! Vad kör ni för avstånd i skritt på upphöjda bommar ? Gäller häst med ca 140 cm i mankhöjd.
Svar
2
· Visningar
290
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama