Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
hahaha
du är ju dummare än vad jag trodde
en häst lyssnar betydligt mindre med öronen, än vad den lyssnar på kroppsspråk.
eftersom den tydligen lärde sig snabbt, så lär den sig att stegra utan att du säger stegra, du behöver bara lyfta lite på armarna.
hästen blir mer och mer känslig för dina rörelser.
detta kan resultera i att då någon annan i närheten av din häst knycker på armarna så stegrar den sig...
å vad är det som är så häftigt med att stegra?
det är hur lätt som helst att lära en häst en sådan ovana.
istället skulle du väl kunna lära den att buga sig, som heller inte på nåt vis kan övergå i dominans..
jag lärde honom på det sättet som passade oss bäst:smirk: ..o eftersom att han redan kunde från marken så visste han istort sett redan vad han skulle göra, men för att hjälpa extra så drev jag honom lite med rösten de första gångerna o jag har aldrig haft problem med honom genom oönskade stegringar..
sen samlar jag inte från halt o samtidigt säger stegra, gör du?
vad e det som inte verkar riktigt klokt?
Det behöver man inte lära dom, det klarar dom så bra själva.Man ska aldrig under några omständigheter lära en ung häst att stegra!
varför inte?Man ska aldrig under några omständigheter lära en ung häst att stegra!
Det är precis så som okunniga dumma ungar gör för att få sin häst att se pigg ut
Jag blir ju nästan rädd när du skriver det där.
Man ska aldrig medvetet använda två olika hjälper på samma gång (dvs framåtdrivande och bromsande)
om ngn skulle gå fram till min häst sträcka armarna rakt upp i luften o säga stegra.. så skulle den personen få skylla sig själv om denna blir rädd när hästen reser sig:smirk:
ridning är i sig en farlig sport o jag anser inte att det skulle vara farligare att ex. galoppera på en åker.. (hästen kan ju faktiskt bocka och man kan då ramla av framför hästen o bli påsprungen) än att stegra OM man vet vad man gör.. lika dant att man aldrig ska göra ngt med/bland hästar om man inte e säker o känner sin häst.
varför inte?
Rädd kanske itne är rädda ordet, men jag har sett för mycket sådant så jag tycker det är dumt.'varför blir du rädd? och jag försöker inte göra så att han ser pigg ut!!! .. det e han tillräckligt iallafall!!
Ja men inte så kraftigt att hästen stegrar.och angående två hjälper samtidigt, så gör man ju en samling...
Det är precis så som okunniga dumma ungar gör för att få sin häst att se pigg ut
Jag blir ju nästan rädd när du skriver det där.
Hur vet du att de ALLTID, i alla situationer kommer vara just DU som hanterar din häst och inte någon annan?
Du kanske blir sjuk och behöver hjälp? Du kanske reser bort och behöver hjälp? Du kanske inte kommer vara den som äger hästen i framtiden, hela dess liv ut?
Jag tycker du resonerar helt fel och verkar sakna en viktig egenskap när det kommer till hästhållning. Att hela tiden tänka ett steg längre ..
För att unghästar ska vara väluppfostrade.
Att stegra sig är något man itne ska uppmuntra den unga hästen till eftersom det kan vara svårt att få bort det igen.
Om man itne bryr sig om på vilket sätt man hanterar en unghäst bör man heller inte ha en.
Ja men inte så kraftigt att hästen stegrar.
Jag tycker det är helt nomalt att lära sin häst stegra? Vad är det för fel med att lära hästen lite tricks? Bara kul om du frågar mig.. :smirk:
Jag tycker heller inte om vad jag ser. Varför ska alla gå på linnsan? Hennes sätt att lära ut hästen verkar helt OK..Är det inte lite avundsjuka som kommer in i bilden? om det är nån som inte verkar mogen att ha en egen häst så är det ju isf du, & alla andra som ska gå på henne.
Och till linnsan: Stå på dig! Jag blev inspirerad att lära min egen polle att stegra nu ! Tack