Stegrar på kommando!?

Sv: Stegrar på kommando!?

*KL*

Jag tänker, när jag har häst, någon gång lära den stegra. Jag tycker att det är snyggt och ''häftigt''. ;)
Dock tänker jag inte lära den stegra särskilt högt, utan mer som levad eller ngt.
Jag kommer använda hjälper som inte är lätta att misstolka (t.ex. höja handen rejält, röstkommando plus sits och drivning, om jag inte kommer på något ännu bättre innan dess. Men inget dra fram, sparka bak)
Och jag kommer bara göra det om häste verkligen litar på mig, och jag på honom/henne, och är tillräckligt samlad och balancerad för att klara det. Kommer säkerligen lära den ligga ner och sådant innan och aldrig göra någon stegrande övning om den är stressad. Och det kommer ta låång tid innan jag ens tänker på att verkligen börja.
Men det är ju bara lilla jag:P

Till trådskrivaren (om h*n ens är kvar) skulle jag avråda allt vad stegring heter då hästen tillhör ngn annan och ledarskaps förhållandet inte verkar helt klart.

Om man bara litar helt på hästen (och sin egen ledar roll) och inte stressar den till något, eller berömmer beteendet när man inte bett om det, så borde det gå bra oavsett vad man lär den.

:bow: :bow: :bow:

Tack! precis! bara ledarskapet sitter och man inte berömmer nåt som man har bett om så är det ingen fara!

Nej, det borde ju inte vara det.:)
(vill i hemlighet lära hästen att först stegra, sen hoppa framåt.. :angel: men det lär inte ske detta århundradet, så...x)

hehe, jo, tvivlar inte på att jag kan lära den det..men jag borde nog inte. Det är ju om något en farlig rörelse (om någon står bakom, hästen blir rädd) och jag är inte säker på att jag vågar just den..:P
Lite skillnad på en shettis och en stor häst om de gör det med..x)

jo, de e ju lite skillnad i storlek:angel: .. men du får gärna förklara vad du menar med att hästen blir rädd och ngn står bakom.. eller vad du nu skrev:D ..

En ganska stor häst som reser sig och hoppar fram; där vill man ju inte stå framför..
Om den reser sig, hoppar upp och sparkar lär ju sparken komma i huvud/bröst höjd..då vill jag varken stå framför elller bakom..
Och om hästen av någon anledning blir rädd eller stressad (kan ju vara vad som helst, kanske en olycka och utan matter/ledare där som lugnar) och då gör dessa rörelserna..
På något sätt känns det som om det är större risk att en sådan rörelse används när hästen blir rädd om den redan är van att göra dem i vissa situationer med människor omkring, än en häst som aldrig haft tanken att göra det nära folk innan.. tror jag.

ok.. då fattar jag vad du menar. har dock aldrig själv varit med om att de använder det när de blir rädda. men sedan så känner jag ju bara en häst som kan det också;) ..

Känner ingen häst som kan det:P Men risken finns ju, så..:P Det kanske kommer det med, vem vet? Men jag siktar inte mot det nu.

nä..först siktar jag nog på att skaffa häst över huvud taget..XD Kan ju lära den dumheter när jag har den:P

amen hallå eller. Man ska ju inte lära in stegring som en olata. Hästarna på cirkus stegrar väl inte som en olata eller. Min häst kan åxå stegra från marken, han gör det endast på kommando från mig och han har aldrig gjort det så att det har blivit farligt. Dessutom har jag lärt in alla dominanta tricks först som buga, yoga med flera. Tycker det är helt Ok att lära sin häst att stegra så länge man et vad man håller på med. Det finns så mycket hästfolk som är överbeskyddande å aldrig vågar prova nya saker och ta tag i problemen i stället för att undvika dom. Se det som en utmaning! Men är man inte säker och vet med sig att sin häst är dominant ska man nog inte heller lära in det.

Jag sa aldrig att det var en olat, och hon lärde den ju inte precis en olat :/ jag menade bara att efter ha sett vad som faktiskt kan hända så vill jag inte vara med om det själv, speciellt inte om jag själv sitter på.

En levad är inte samma sak som att stegra. En levad är en piaff som blir så samlad att hästen helt enkelt börjar röra sig mer uppåt än framåt. Och det kräver enorm samling av hästen, att stå och vingla på bakbenen ger ingen samling alls. Skilj på stegra som cirkuskonst/olat och levad som är en dressyrrörelse.

Jag har alltid trot och använt ordet stegra som ett samlingsnamn för både sträckt levad, satt levad, sträckt pasad och satt pasad.

Kram

Jag känner en som har lärt sin häst att stegra när hon visslar ( detta innebär när hon sitter på hästen).

Förekommer även på tävlingar:angel:

Jag har alltid trot och använt ordet stegra som ett samlingsnamn för både sträckt levad, satt levad, sträckt pasad och satt pasad.

Kram

Det är nog olika med definitionerna.
Vissa använder ju ordet piaff som ett samlingsord för trav på stället, andra är superpetiga på att skilja riktigt samlad piaff från tramp, och ytterligare skilja på om det bara är en väldigt schwungig trav på stället utan någon direkt samling.

Levad och stegring KAN vara samma sak enligt mig, för det finns alltid mellanting där hästen samlar sig så mycket att den reser sig trots att den inte är redo för sådan samling. Men jag själv skulle bli väldigt förvirrad om någon sa "Min häst kan göra levad!" eftersom en "riktigt utförd" levad i mitt huvud är väldigt långt upp på utbildningstrappan.

se där, bara påhopp.. va det moget skrivet tycker du?
givetvis så är de stor skillnad mellan 15-20 år men och andra sidan så finns de så otroligt många 15 åringar som är mognare än 20 åringar och tvärtom!
och om du nu är 20 år och säger att du är så mycket mognare, varför försöker du då inte ens ge konstruktiv kritik i stället för bara kritik...? försöker du hävda dig inför en 15 åring som tydligen är mycket omognare än dig?
nu har inte ja sett alla dina inlägg men de flesta som du har skrivit så har du inte, enligt mig, varit speciellt pedagogisk. om du nu är mycke mognare än linnsan försök då att vara det på ett moget sätt och inte föröker hävda dig och dina åsikter genom att dumförklara henne! visa då att du är en större människa med ödmjukhet!
detta är min uppfattning om dessa inlägg som du har skrivit i den här tråden!
enligt mig så har linnsan gjort ett mycke bra jobb!

Håller verkligen ed dig om de här :banana::D

Kan ju säga på engång att jag INTE tänker lära hästen stegra längre, då jag tänkt igenom flera gånger!

Gamlingen kan från ryggen. det var dock inte jag som lärde honom, och kommer förmodligen inte lära mina nya hästar om jag inte skaffar en av naturen väldigt undergiven häst, det blir nämligen lätt för den lite tuffare hästen att "rååka missuppfatta:cool:" andra signaler som en stegringssignal lite när den andra uppgiften inte är lika rolig.

Hjälpen för att resa sig är i detta fall att jag gör halt, sätter mig i sadeln, för fram skänklarna, vickar lite på dem och säger: App, app!:smirk:

Nej verkligen inte.

Det är bara absolut toppmännsikor som har 100% koll på sina hästar som får göra det.

Andra, och speciellt inte barn/ungdomar ska inte ens tänka tanken paå tt försöka lära sin häst det.
Det skapar bara problem.

Det är väl inte såsäkert, Jag är bara ungdom och jag lärde min gamla ponny att stegra när jag var ennu mindre, och det gick jätte bra.

Hon stegrade när hon inte fick som hon ville, och genom att lära henne stegra på komando resulterade det till att hon lutade stegra när hon inte fick som hon ville, och stegrade BARA på komando.

Liknande trådar

Hundträning Vill ha ett kommando att använda för att ”skicka in” hunden mellan pinnarna. När jag skickar henne runt något, tex en kon så säger jag...
Svar
6
· Visningar
586
Senast: fryckan
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 637
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Hej! Jag gillar de gammla hästböckerna väldigt mycket och undrade om de va nån som hadde nått förslag? Jag letar också efter två böcker...
Svar
10
· Visningar
1 319
Senast: iliedtoday
·
Träning Hej! Vad kör ni för avstånd i skritt på upphöjda bommar ? Gäller häst med ca 140 cm i mankhöjd.
Svar
2
· Visningar
289
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama