Sv: Stegrar på kommando!?
Tack! precis! bara ledarskapet sitter och man inte berömmer nåt som man har bett om så är det ingen fara!
*KL*
Jag tänker, när jag har häst, någon gång lära den stegra. Jag tycker att det är snyggt och ''häftigt''.
Dock tänker jag inte lära den stegra särskilt högt, utan mer som levad eller ngt.
Jag kommer använda hjälper som inte är lätta att misstolka (t.ex. höja handen rejält, röstkommando plus sits och drivning, om jag inte kommer på något ännu bättre innan dess. Men inget dra fram, sparka bak)
Och jag kommer bara göra det om häste verkligen litar på mig, och jag på honom/henne, och är tillräckligt samlad och balancerad för att klara det. Kommer säkerligen lära den ligga ner och sådant innan och aldrig göra någon stegrande övning om den är stressad. Och det kommer ta låång tid innan jag ens tänker på att verkligen börja.
Men det är ju bara lilla jag:P
Till trådskrivaren (om h*n ens är kvar) skulle jag avråda allt vad stegring heter då hästen tillhör ngn annan och ledarskaps förhållandet inte verkar helt klart.
Om man bara litar helt på hästen (och sin egen ledar roll) och inte stressar den till något, eller berömmer beteendet när man inte bett om det, så borde det gå bra oavsett vad man lär den.
Tack! precis! bara ledarskapet sitter och man inte berömmer nåt som man har bett om så är det ingen fara!