Stegrar på kommando!?

Sv: Stegrar på kommando!?

Man kan ha mer kunskap som 15 åring än som 40 åring.

Men jag håller inte med dig ändå.
När man är 15 så leker livet och man är orädd, och ser inte koncekvenserna av vad man faktiskt håller på med.
Som sagt. När man mognar lite börjar man förstå vad det var man gjorde som yngre.

hur gammal är du då vita_n ?
och ja önskar då verkligen att ja kunde ha vart lite modigare som ja var förut!
ja tror att lär man bara hästen på rätt sätt att stegra så går de bra! och de är ju de linnsan har bevisat för oss alla TROTS sin ringa ålder, och när ja läste hennes inlägg så blev ja väldigt förvånad att höra att hon bara var 15 år! hon hade svar på tal på allt och hon va väldigt pedagogisk och svarade på alla inlägg till henne och hon målade inte in sig i ett hörn som ja tror att de flesta skulle ha gjort om de va omogna eller inte visste va dom höll på med!

peka på frambenet, sen höja handen. hur stor risk är det att nån annan skulle göra det av misstag ?

fy fan linnsan va du satte alla på plats nu!!!
och vilka grymma invändningar du hade på alla "påhopp" eller va man ska säga!
fast då finns de ju alltid någon eller några som alltid ska gnälla på nåt iaf tex hackamore, tycker att, ha man ändå lärt sin häst så fina bugningar och stegringar så borde man veta hur ett hackamore ska sitta eller gnälla om tyglar och sånt som hänger!
nu kommer ja säkert att få höra att "nä vi gnällde inte alls de vi bara sa de så att inget skulle hända, försökte ju bara va snälla" eller nåt sådant skitsnack!
nä ge nu alla som påstår sig att vara så mogna en stor eloge till en 15-åring som har lyckats överbevisa alla åldrar och de som har en stor erfarenhet!

plus att alla hästar är olika som ecila sa så en del hästar går att lära stegra och en del inte, tydligen så kände linnsan sina hästar så pass väl så hon kunde göra de!

mvh/erika

Jag kan ju hålla med här.. :rofl: ;)

Jag är 20. Kan säga att det är stor mognadsskillnad på 15 och 20, det kommer även du märka när du blir så "stor".. ;)

se där, bara påhopp.. va det moget skrivet tycker du?
givetvis så är de stor skillnad mellan 15-20 år men och andra sidan så finns de så otroligt många 15 åringar som är mognare än 20 åringar och tvärtom!
och om du nu är 20 år och säger att du är så mycket mognare, varför försöker du då inte ens ge konstruktiv kritik i stället för bara kritik...? försöker du hävda dig inför en 15 åring som tydligen är mycket omognare än dig?
nu har inte ja sett alla dina inlägg men de flesta som du har skrivit så har du inte, enligt mig, varit speciellt pedagogisk. om du nu är mycke mognare än linnsan försök då att vara det på ett moget sätt och inte föröker hävda dig och dina åsikter genom att dumförklara henne! visa då att du är en större människa med ödmjukhet!
detta är min uppfattning om dessa inlägg som du har skrivit i den här tråden!
enligt mig så har linnsan gjort ett mycke bra jobb!

se där, bara påhopp.. va det moget skrivet tycker du?
givetvis så är de stor skillnad mellan 15-20 år men och andra sidan så finns de så otroligt många 15 åringar som är mognare än 20 åringar och tvärtom!
och om du nu är 20 år och säger att du är så mycket mognare, varför försöker du då inte ens ge konstruktiv kritik i stället för bara kritik...? försöker du hävda dig inför en 15 åring som tydligen är mycket omognare än dig?
nu har inte ja sett alla dina inlägg men de flesta som du har skrivit så har du inte, enligt mig, varit speciellt pedagogisk. om du nu är mycke mognare än linnsan försök då att vara det på ett moget sätt och inte föröker hävda dig och dina åsikter genom att dumförklara henne! visa då att du är en större människa med ödmjukhet!
detta är min uppfattning om dessa inlägg som du har skrivit i den här tråden!
enligt mig så har linnsan gjort ett mycke bra jobb!

Bara genom att läsa det du skrivit så skulle jag gissa att du inte är mycket äldre än Linnsan.

hehe! innan ja ens tar åt mig av vad "grålle" sa kan du ju gärna berätta för mig varför....?

även om det kan kännas kul att lära dem : gör det inte. lärde min fd ponny att stegra på kommando när jag satt på honom, det resulterade till slut i att han aldrig ville sluta stegra :crazy: minsta lilla antydan på att jag skulle ge honom kommandot, så va de upp i luften. Det kan bli farligt.. lär din häst nåt annat kul istället , typ som att lägga sig ner :angel: :D

Att lära sin häst att lägga sig ner kan vara användbart har du ngra tips om hur man gör de?

*delvis knapplån*

Eftersom ni är nyfikna på hur man lär hästar trick, tycker jag attt ni ska köpa en bok, eller en film, där ni kan se hur man gör.

Rebecka Östh har en film som inte är för dyr där man får lära hästen både att stegra och lägga sig ner, allt i en "trappa". Dvs man får lära sig dom i rätt följd.

Vad man skall tänka på när man lär en häst att ligga (eller sitta) är att man inte ska sitta på hästen när den ställer sig upp, och helst itne heller när den sitter/lägger sig.
Detta sliter mycket på hästens framben.

Nej men läs d vad jag skriver innan du uttrycker dig.

Som sagt, du kommer också förstå vad jag menar när du är 20.
Man tänker på ett helt annat sätt än när man är 15, det är ren fakta, inte någon sorts förolämpning.

okok men då måste ju jag fråga hur gammal ja är då? för om ja är yngre än 20 så har ja då ingen som helst aning om hur gammal ja är....?

hehe! innan ja ens tar åt mig av vad "grålle" sa kan du ju gärna berätta för mig varför....?

Kan man inte skriva jag, inte sätta stora bokstäver, om man skriver allt i en sammanhängande text utan varken punkter eller kommatecken så funderar man ju på hur gammal personen ifråga verkligen är. Men det kanske bara är jag som anser att det är något man bör kunna när man är 20 år.

hahaha! så de är de du ha hakat upp dig på?
stackars alla dom som ha dyslexi och kommer i din närhet...
nämen allvarligt, de där kan du väl inte mena.....eller.......?
skärp dig nu!
spelar väl ändå ingen roll hur man skriver bara man får fram de man vill....?
kom igen nu grålly! bättre kan du!

Jag har en arabvallack som stegrar på kommando.
I hagen hos de andra är han iofs högst i rang, men i sitt förhållande till migså finns det inga oklarheter om vem som har ledarrollen.

Jag har också lärt honom andra trix och har aldrig haft några problem med att de kommer "när de inte ska".

Men jag håller också med om att man ska vara helt på det klara med vad man håller på med innan man lär sin häst ngt sådant, och vara helt klar i sin positiion till hästen.
Jag skulle nog också höra efter med ägaren att det är okay innan jag lärde en häst som inte är min att stegra.

showimage.php

hahaha! så de är de du ha hakat upp dig på?
stackars alla dom som ha dyslexi och kommer i din närhet...
nämen allvarligt, de där kan du väl inte mena.....eller.......?
skärp dig nu!
spelar väl ändå ingen roll hur man skriver bara man får fram de man vill....?
kom igen nu grålly! bättre kan du!

Nä, det är inget jag har hakat upp mig på. Det är bara något som får mig att tro att du inte är särskilt gammal. Jag säger inte att äldre människor inte kan ha stavningssvårigheter osv, men de flesta som skriver "som du" är yngre människor, därför tror jag att du inte är 20 år. Människor med dyslexi har inga problem med mig, och vice versa, jag gör inte skillnad på människor som kan stava och inte stava. Det enda jag säger är att de flesta över 20 kan stava. Kanske fel av mig att "analysera" folks inlägg, du får ursäkta ifall jag på något sätt gjort dig upprörd.

Nä, tyvärr Erika, bättre kan jag inte.

de är lugnt, blir inte upprörd över såna saker..bara en olat ja ha fått för mig.. orka inte skriva hela ord.. pratar också såhär..är från skellefteå =)..

Jag tycker som de flesta verkar göra.... :confused: varför????
Till vilket syfte ska hästen stegra??

Jag tränar konster med min häst från marken.. Vi tränar mkt horsemanchip så jag vet var jag har henne.. Jag har lärt henne att stegra på komando.. Men jag vill ha henne för uppvisningar.. Jag har även lärt henne att lägga sej på komando.. Det funkar inte till 100% "än".. Men jag har min mor att luta mej tillbaka på.. Hon är den mest häst kunniga jag känner till..

Hon hjälper mej.. Jag skulle inte göra det om jag inte hade hjälp av någon som verkligen vet vad h*n pratar om.. Det tycker jag inte att någon ska göra.

Jag tycker som de flesta verkar göra.... :confused: varför????
Till vilket syfte ska hästen stegra??

Jag tränar konster med min häst från marken.. Vi tränar mkt horsemanchip så jag vet var jag har henne.. Jag har lärt henne att stegra på komando.. Men jag vill ha henne för uppvisningar.. Jag har även lärt henne att lägga sej på komando.. Det funkar inte till 100% "än".. Men jag har min mor att luta mej tillbaka på.. Hon är den mest häst kunniga jag känner till..

Hon hjälper mej.. Jag skulle inte göra det om jag inte hade hjälp av någon som verkligen vet vad h*n pratar om.. Det tycker jag inte att någon ska göra.

I grunden kan jag hålla med dig, man bör ju ha ett syfte med all träning.

Och visst, tycker man inte att man har 100 koll på vad man håller på med så ska man ju absolut ha någon som kan hjälpa till.

I grunden kan jag hålla med dig, man bör ju ha ett syfte med all träning.

Och visst, tycker man inte att man har 100 koll på vad man håller på med så ska man ju absolut ha någon som kan hjälpa till.

Missförstå mej inte. Jag är säker på min sak.. Jag vet vad jag håller på med o respekterar det djur som jag tränar.. Hon är tyngre än jag o har mer muskelmassa än jag på mina 60 kilo.

Jag gör allt med min häst själv. Men min mamma är den som ger mej stöd och åsikter. Oxå ett vakande öga om min hästs respekt för mej skulle brista någonstans. Är det något jag är osäker på så vänder jag mej till henne.. Jag gör ju inget på chansning..

Jag och min häst har ett oerhört bra sammarbete. Något jag är väldigt stolt över. Hon är lättlärd och possitiv till allt vi gör. Har inga tjurigheter mot mej och inga försök att sätta sej över mej i rang.

Jag litar på henne till 97%.. Men häst är en häst.. Jag tar inga risker på de där 3%..

Hon är inte heller den första jag tränar konster med.. Har tidigare tränat shettisar med samma sak.

Liknande trådar

Hundträning Vill ha ett kommando att använda för att ”skicka in” hunden mellan pinnarna. När jag skickar henne runt något, tex en kon så säger jag...
Svar
6
· Visningar
586
Senast: fryckan
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 637
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Hej! Jag gillar de gammla hästböckerna väldigt mycket och undrade om de va nån som hadde nått förslag? Jag letar också efter två böcker...
Svar
10
· Visningar
1 319
Senast: iliedtoday
·
Träning Hej! Vad kör ni för avstånd i skritt på upphöjda bommar ? Gäller häst med ca 140 cm i mankhöjd.
Svar
2
· Visningar
289
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama