Stegrar på kommando!?

Sv: Stegrar på kommando!?

Missförstå mej inte. Jag är säker på min sak.. Jag vet vad jag håller på med o respekterar det djur som jag tränar.. Hon är tyngre än jag o har mer muskelmassa än jag på mina 60 kilo.

Jag gör allt med min häst själv. Men min mamma är den som ger mej stöd och åsikter. Oxå ett vakande öga om min hästs respekt för mej skulle brista någonstans. Är det något jag är osäker på så vänder jag mej till henne.. Jag gör ju inget på chansning..

Jag och min häst har ett oerhört bra sammarbete. Något jag är väldigt stolt över. Hon är lättlärd och possitiv till allt vi gör. Har inga tjurigheter mot mej och inga försök att sätta sej över mej i rang.

Jag litar på henne till 97%.. Men häst är en häst.. Jag tar inga risker på de där 3%..

Hon är inte heller den första jag tränar konster med.. Har tidigare tränat shettisar med samma sak.

Okay, det låter ju kanon!
Bra jobbat!

skööööööööönt så du är också norris!! hur mycke ovanför då grålly?

Om du inte hade varit yngre än 20 så hade du förstått vad jag menat.

Och som även du borde förstå så var det inte dig jag skrev om.

skööööööööönt så du är också norris!! hur mycke ovanför då grålly?

Jadu, är inte så bra på avstånd.. Vet du vart Pajala är? Tärendö kanske? Jag bor i Kainulasjärvi, ca 7 mil från Pajala, 2 mil söder om Tärendö, 20 mil norr om Luleå, ja, du får ett hum i alla fall. Här är det meterdjup snö överallt nästan, min häst är livrädd för att gå i djupsnö, och hon ska vara nordis, vilken mes :smirk: Det har snöat hela dagen, är milt och mulet. Fy vad trist. Har inte sett solen på flera veckor.. :angel: :D

Jag tycker att det är ok att lära hästen stegra sig på kommando om dessa krav uppfylls

1. Du känner hästen utan och innan, har gjort upp om rang och litar på den i vårt och torrt

2. Du har tillräckligt med kunskap (och mod) att klara av din hästen om den tar upp stegring som en olat.

3. Det är din häst.

Själv har jag velat lära min häst en levad- mest för att hon ska samla sig etc

En sak jag tyckte var intressant att när jag sa det kom en tjej (som riden klassisk dressyr och varit tävlingmänniska) och säger att jag absolut inte ska lära hästen något sådant medan en tjej som är mer åt akademisk ridning och NH säger att det är en ok sak. Hmm :P

Jadu, är inte så bra på avstånd.. Vet du vart Pajala är? Tärendö kanske? Jag bor i Kainulasjärvi, ca 7 mil från Pajala, 2 mil söder om Tärendö, 20 mil norr om Luleå, ja, du får ett hum i alla fall. Här är det meterdjup snö överallt nästan, min häst är livrädd för att gå i djupsnö, och hon ska vara nordis, vilken mes :smirk: Det har snöat hela dagen, är milt och mulet. Fy vad trist. Har inte sett solen på flera veckor.. :angel: :D

Du vann nte över högst upp i landet :P Gällivare 13 mil nedanför Kiruna ca 11 mil ovanför Tärendö. Samma här ca 1 meter snö, men har hunnit se solen 2-3 dagar nu iaf.

Jag tycker att det är ok att lära hästen stegra sig på kommando om dessa krav uppfylls

1. Du känner hästen utan och innan, har gjort upp om rang och litar på den i vårt och torrt

2. Du har tillräckligt med kunskap (och mod) att klara av din hästen om den tar upp stegring som en olat.

3. Det är din häst.

Själv har jag velat lära min häst en levad- mest för att hon ska samla sig etc

En sak jag tyckte var intressant att när jag sa det kom en tjej (som riden klassisk dressyr och varit tävlingmänniska) och säger att jag absolut inte ska lära hästen något sådant medan en tjej som är mer åt akademisk ridning och NH säger att det är en ok sak. Hmm :P

Ja, visst är det konstigt att det är så? Vill ju katogorisera, men.. Det verkar faktiskt vara så att vi som håller på med "alternativa grenar" är lite mer öppna för såna saker..

Du vann nte över högst upp i landet :P Gällivare 13 mil nedanför Kiruna ca 11 mil ovanför Tärendö. Samma här ca 1 meter snö, men har hunnit se solen 2-3 dagar nu iaf.

Gällivare.. Vilket mörker.. :angel: ;)

Där är jag ganska ofta faktiskt.

En levad är inte samma sak som att stegra. En levad är en piaff som blir så samlad att hästen helt enkelt börjar röra sig mer uppåt än framåt. Och det kräver enorm samling av hästen, att stå och vingla på bakbenen ger ingen samling alls. Skilj på stegra som cirkuskonst/olat och levad som är en dressyrrörelse.

men det var ju det jag menade- hellre att jag lär min häst något nyttigt (från de högre skolorna- är mest en dröm för sånt kan jag nog aldrig lära min lilla dam :D ) än att lära hästen att stegra sig för att det är "coolt".

varför tycker du att det är coolt att lära en häst att stegra, det är väl inte coolare än ngt annat trick?
är bara nyfiken:D

Senast ändrad:

jo, men jag menar mest varför "alla" tycker att det är så coolt, det måste ju vara så, om det nu är så farligt som det är, men man ändå lär sin häst det, även fast man antagligen inte är redo..

hmm..ja, joppas att ni fattar vad jag menar;)

Jag kan tycka att lära en häst att stegra sig är häftigt självklart om man har kontroll på hästen. Då är det mest imponerande att hästen lyssnar så pass bra på ryttaren att den sansat ställer sig på bakbenen och inte blir nervig. Sen tycker jag att de flesta Tricks som man kan göra (buga, stegra etc) är häftiga just för att 600 kg häst gör allt för lilla 60kg människan.

Jag skulle kunna tänka mig att lära min häst att stegra sig men inte bara för att utan som kanske en gymnastisk övning. Sen att lära min lilla ponny det skulle inte spela någon roll eftersom det ändå är en av hennes olater sedan förut :D

ok.. men då tycker vi likadant:D .. tycker också att stegring är häftigt om man behärskar det:angel:.. annars så är det inte häftigt;)..

Ok såhär tycker då jag .
Jobbar man enligt Parelli Natural-Horse-Man-Ship , eller något annat som har med naturlig hästhantering att göra , så är det inga problem att lära hästen något som helst trick . Det är förståss om man har ett uppklarat ledarskap och är ranghögst . Tänk på hästarna i vildhet . Även ledarhästen busar med sina flockmedlemmar . Den gör det utan att vara rädd för att bli ifrågasatt , och skulle den bli det klarar den upp det igen , för det kan den . Och vilken skillnad är det då om det är en häst eller människa som är ledar"hästen" ? En ranglåg häst skulle bli ivägjagad från flocken om den bara tänker på att säja emot eller skada någon ranghögre . Hästarna busar med varann utan att mena det som ett dominanstecken , såvida det inte handlar om två hingstar som bråkar om ledarplatsen . Men annars - helt ok att stegra . Där kunskapen tar slut tar våldet vid . Fast här handlar våldet mer om att tracka ner på linnsan , för att ni inte har kunskap om det naturliga , på riktigt . Så tänk lite innan ni sätter er och skriver något avundsjukt !

*KL*

Jag tänker, när jag har häst, någon gång lära den stegra. Jag tycker att det är snyggt och ''häftigt''. ;)
Dock tänker jag inte lära den stegra särskilt högt, utan mer som levad eller ngt.
Jag kommer använda hjälper som inte är lätta att misstolka (t.ex. höja handen rejält, röstkommando plus sits och drivning, om jag inte kommer på något ännu bättre innan dess. Men inget dra fram, sparka bak)
Och jag kommer bara göra det om häste verkligen litar på mig, och jag på honom/henne, och är tillräckligt samlad och balancerad för att klara det. Kommer säkerligen lära den ligga ner och sådant innan och aldrig göra någon stegrande övning om den är stressad. Och det kommer ta låång tid innan jag ens tänker på att verkligen börja.
Men det är ju bara lilla jag:P

Till trådskrivaren (om h*n ens är kvar) skulle jag avråda allt vad stegring heter då hästen tillhör ngn annan och ledarskaps förhållandet inte verkar helt klart.

Om man bara litar helt på hästen (och sin egen ledar roll) och inte stressar den till något, eller berömmer beteendet när man inte bett om det, så borde det gå bra oavsett vad man lär den.

Hej! Är det någon som har en häst som stegrar på kommando? Hur har ni/du gjort för att lära den? Jag vill nämligen lära min nästan egna häst att stegra på kommando :D

Nej, min kompis hade en häst som hon lärde stegra på kommando, men det hela resulterade i att varje gång hon gjorde det lilla minsta antydan till att ge kommandot så reste han sig, och flera gånger för mycket så han ramlade bakåt nästan varje gång :crazy:
Hon fick vara rätt hård med få honom sluta för deras bästa :)

Själv lär jag ut andra trix, min vallack kan tex "sitta" och han kan buga :D
Min lilla dam kan hälsa (med hoven) :angel: :)

amen hallå eller. Man ska ju inte lära in stegring som en olata. Hästarna på cirkus stegrar väl inte som en olata eller. Min häst kan åxå stegra från marken, han gör det endast på kommando från mig och han har aldrig gjort det så att det har blivit farligt. Dessutom har jag lärt in alla dominanta tricks först som buga, yoga med flera. Tycker det är helt Ok att lära sin häst att stegra så länge man et vad man håller på med. Det finns så mycket hästfolk som är överbeskyddande å aldrig vågar prova nya saker och ta tag i problemen i stället för att undvika dom. Se det som en utmaning! Men är man inte säker och vet med sig att sin häst är dominant ska man nog inte heller lära in det.

Liknande trådar

Hundträning Vill ha ett kommando att använda för att ”skicka in” hunden mellan pinnarna. När jag skickar henne runt något, tex en kon så säger jag...
Svar
6
· Visningar
586
Senast: fryckan
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 637
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Hej! Jag gillar de gammla hästböckerna väldigt mycket och undrade om de va nån som hadde nått förslag? Jag letar också efter två böcker...
Svar
10
· Visningar
1 319
Senast: iliedtoday
·
Träning Hej! Vad kör ni för avstånd i skritt på upphöjda bommar ? Gäller häst med ca 140 cm i mankhöjd.
Svar
2
· Visningar
289
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama