Stegrar på kommando!?

Sv: Stegrar på kommando!?

Är det inte lite avundsjuka som kommer in i bilden?
Lite var nog en underdrift.:smirk:

Linnsan: Den hästen kunde både bära ved, smyga sig på icke ont anande människor och sätta krokben för dom :o och lattja med hundar om en boll. Sen att hon både var rumsren och aldrig rymde (det fanns inte ens ett staket runt tomten, bara platta åkrar) gjorde ju inte saken sämre. Uppfostrar man dom bara som en hund så blir det hund av dom.:D

Lite var nog en underdrift.:smirk:

Linnsan: Den hästen kunde både bära ved, smyga sig på icke ont anande människor och sätta krokben för dom :o och lattja med hundar om en boll. Sen att hon både var rumsren och aldrig rymde (det fanns inte ens ett staket runt tomten, bara platta åkrar) gjorde ju inte saken sämre. Uppfostrar man dom bara som en hund så blir det hund av dom.:D

haha..vad sött:love: jo min ponny e mer som en korsning mellan häst/hund/människa..:angel:
och araben är otroligt tillgiven o klok;) trots att han inte fyller mer än 2 i vår så litar jag på honom väldigt mycket:D skulle aldrig göra en fluga förnär och även han busar med hunden:angel:

det vet jag självklart inte, men sålänge jag har råd kommer jag att ha kvar honom.. och alla som hanterar/rider honom får veta att han kan stegra, buga, och vad kommandona för dessa trick är, har aldrig haft några problem med andra som hanterat honom:smirk:

Och du kanske blir tvungen att sälja din häst, meddelar de nya ägarna, som säljer hästen vidare, som säljer hästen vidare etc etc. Någonstans på vägen kanske denna information försvinner. Tänkt på det?

Och du kanske blir tvungen att sälja din häst, meddelar de nya ägarna, som säljer hästen vidare, som säljer hästen vidare etc etc. Någonstans på vägen kanske denna information försvinner. Tänkt på det?

men jag kommer inte att sälja min häst, kommer isåfall att låna ut honom.. och då kommer jag att informera de som ska ha honom väl..
oroa dej inte..:smirk:

Kl*

Jag har oxå lärt mitt sto att stegra på komando från marken.

Hon har inte alldrig stegat (eller några andra dominata rörelser) när några andra har hanterat henne ovaset om dom vet vad hon kan eller inte (har kunat stegra på komamdo i snart 7år), och hon har alldrig använt det som ett sätt att komma i från jobbet.

Kram

Du kan inte förutsäga EXAKT vad som kommer hända i framtiden lilla vän :smirk:

Jag tycker det är helt nomalt att lära sin häst stegra? Vad är det för fel med att lära hästen lite tricks? Bara kul om du frågar mig..:o :smirk:

Jag tycker heller inte om vad jag ser. Varför ska alla gå på linnsan? Hennes sätt att lära ut hästen verkar helt OK..Är det inte lite avundsjuka som kommer in i bilden? om det är nån som inte verkar mogen att ha en egen häst så är det ju isf du, & alla andra som ska gå på henne.:mad:

Det är INTE normalt att lära hästen lite "tricks" om den kan använda det till att börja hota människor.
Det är skillnad att lära en häst att ex buga, och att lära den stegra.

Får jag fråga varför jag, eller någon annan skulle vara avundssjuka?
OM nu vi skulle vilja lära våra hästar att stegra skulle säkert vi också hitta på ett sätt att lära dem :smirk:

Så bara för att jag tycker deet är fel att lära hästen 'olater', så är inte jag tillräckligt kunnig för att ha häst?

Får du samma känsla som jag? Att Sannni är ett andra användarnamn för någon annan :angel:

Det måste du ju gjort om han valde att stegra.

Kanske inte så kraftigt att du tyckte det var kraftigt, men uppenbarligen för krafttigt för hästen.

ne jag tog inte hårt i honom, eftersom att han redan kunde det från marken innan så hjälpte jag honom bara lite genom att smacka samtidigt som jag tog en förhållning i tyglarna samtidigt som jag höjer dem ngt och säger stegra.. men ni behöver ju inte tro på att jag klarar av mina hästar, det vet jag ju själv att jag kan och det räcker för mej:smirk:

klart att jag inte kan det, men jag kan lova dej att om jag var absolut tvungen att sälja min älskling så hade jag informerat de nya ägarna väl.. jag hade helt enkelt sagt: gör inte en förhållning i halt samtidigt som du höjer handen och säger stegra, för då stegrar han, och knacka honom inte med spöet eller ngt annat på knäet för det betyder buga:smirk: precis som: gör inte galoppfattning om du inte vill att han ska galoppera, rätt så enkelt, eller hur?

jag dumförklarade dig för ditt enkla svar
att dom får skylla sig själva för om de går in i hagen och lyfter armarna och säger stegra.
då hästen lär sig kroppsspråk så snabbt...

men väldigt trelvigt att den kan buga :)

*kl*
säger som mååånga andra. Låt bli! TS har väl försvunnit för länge sen, men det kan gå så jäkla fel.

som en tjej sa, hon hade nästan samma hjälper som när hon ryggar. Tänk om nån annan sätter sig på hästen, ska rygga och råkar göra på ditt stegra-sätt istället för ditt rygga-sätt. det är ju livsfarligt

och TS, om du nu är kvar; om hästen bara nästan är din egna så ska du låta blir. lär inte andras hästar såna saker. gör det med en egen häst, så är ansvaret ditt.

jo, man har sett sånt förr :angel:
snabbt skapa en användare för att stödja sig själv. tja, det funkar ju också..

Senast ändrad av en moderator:

Jag tycker det är helt nomalt att lära sin häst stegra? Vad är det för fel med att lära hästen lite tricks? Bara kul om du frågar mig..:o :smirk:

Jag tycker heller inte om vad jag ser. Varför ska alla gå på linnsan? Hennes sätt att lära ut hästen verkar helt OK..Är det inte lite avundsjuka som kommer in i bilden? om det är nån som inte verkar mogen att ha en egen häst så är det ju isf du, & alla andra som ska gå på henne.:mad:

Och till linnsan: Stå på dig! Jag blev inspirerad att lära min egen polle att stegra nu ! Tack :banana:

Visst kan man lära hästen tricks. Det är säkert jättekul, men jag tycker man ska undvika tricks som faktiskt kan bli riktigt farliga. jag vet en häst som stegrade och gick runt och bröt manken så att han fick avlivas. Men är det sånt slut du vill riskera att ha till din häst, så kan de säkert vara jättekul att lära den stegra. sedan som Linsan säger att det alltid kan hända olyckor och att ridning är en farlig sport, men det betyder ju inte att vi måste göra sånt som faktiskt till ännu större utsträckning kan bli ännu farligare.

Jag kan lova att det inte är av avundsjuka som jag tycker att det är idiotiskt att lära en häst stegra. Jag har 6 stycken hästar som jag har jättebra kontakt med allihopa och dom ser mig till 100% som en pålitlig ledare, men jag skulle inte ens komma på tanken att lära dom att stegra, och skulle nån av mina medryttare försöka sig på det så skulle det ta hus i helsike. För jag vet att trots att mina hästar är mycket väluppfostrade som gör dom ibland både det ena och det andra för att testa andra som rider dom, och att då ha hästar som faktiskt kommit på att man kan stegra skulle kunna bli förödande.

jag dumförklarade dig för ditt enkla svar
att dom får skylla sig själva för om de går in i hagen och lyfter armarna och säger stegra.
då hästen lär sig kroppsspråk så snabbt...

men väldigt trelvigt att den kan buga :)

jag förstår hur ni resonerar, men tycker inte att ni kan dumförklara ngn innan ni har träffat människan o hästen..

detta sättet har funkat för mej och det blir aldrig missförstånd i ridningen.. han kan både rygga och samla sig till ibland även till nästan stillastående galopp;)

däremot tycker jag INTE att man ska lära dem ett "farligt" trick om man inte känner hästen väl och är tillräckligt ruttinerad.

ja de är alltid trevligt att lära dem trick:)

Jag menar inte att att lära sin häst stegra är bra, jag menade mest att det är väl upp till ägaren att bedömma hur vida man själv vill lära.

Sen menade jag inte heller att peka ut nån eller skapa fler otrevligheter i denna tråd. Ber om ursäkt om jag sagt nåt olämpligt. :confused: :crazy:

Liknande trådar

Hundträning Vill ha ett kommando att använda för att ”skicka in” hunden mellan pinnarna. När jag skickar henne runt något, tex en kon så säger jag...
Svar
6
· Visningar
586
Senast: fryckan
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 637
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Hej! Jag gillar de gammla hästböckerna väldigt mycket och undrade om de va nån som hadde nått förslag? Jag letar också efter två böcker...
Svar
10
· Visningar
1 319
Senast: iliedtoday
·
Träning Hej! Vad kör ni för avstånd i skritt på upphöjda bommar ? Gäller häst med ca 140 cm i mankhöjd.
Svar
2
· Visningar
290
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama