H
Hannamedh
Jag har ridit hästen (8år) i ett och ett halvt år och än så länge inte haft några större problem. Efter den kalla och tråkiga vintern som hon fick vila under har det skett en hel del. När jag skulle rida från stallet vägrade hon det och började resa sig. Tillslut efter ett antal gångers provande kunde jag rida därifrån och ut, i sällskap med annan. När som under uteritten kan hon få för sig att stanna och vägra gå framåt. Hon börjar då resa sig, tillslut kommer vi vidare. Nu har detta beteende även kommit till banan och ridhuset. Vid "öppningen" till banan tvärnitar hon och börjar tramsa. Om jag pressar henne och visar mig för bestämd (arg) flippar hon ut och håller på ännu mer. Jag måste vara lugn och långsamt locka henne att gå mitt håll för att överhuvudtaget få henne att göra någonting. Hon är inte rädd för något i hörnen eller så utan det är en fix-idé. Hon har nyligen blivit besiktigad och jag misstänker inget obehag eftersom hon går som aldrig förr när jag rider henne (har börjat använda bakbenen) förutom dessa incidenter. Jag börjar bli riktigt trött på det hela och behöver handgripliga råd för att komma tillbukt med problemet. Jag tänker inte slå henne mellan öronen eller hälla någonslags vätska på hennes huvud när hon stegrar utan jag vill mest bara höra om någon annan har eller har haft liknande problem och hur ni då gjort för att lösa det. Tack på förhand!