Stegrande häst

H

Hannamedh

Jag har ridit hästen (8år) i ett och ett halvt år och än så länge inte haft några större problem. Efter den kalla och tråkiga vintern som hon fick vila under har det skett en hel del. När jag skulle rida från stallet vägrade hon det och började resa sig. Tillslut efter ett antal gångers provande kunde jag rida därifrån och ut, i sällskap med annan. När som under uteritten kan hon få för sig att stanna och vägra gå framåt. Hon börjar då resa sig, tillslut kommer vi vidare. Nu har detta beteende även kommit till banan och ridhuset. Vid "öppningen" till banan tvärnitar hon och börjar tramsa. Om jag pressar henne och visar mig för bestämd (arg) flippar hon ut och håller på ännu mer. Jag måste vara lugn och långsamt locka henne att gå mitt håll för att överhuvudtaget få henne att göra någonting. Hon är inte rädd för något i hörnen eller så utan det är en fix-idé. Hon har nyligen blivit besiktigad och jag misstänker inget obehag eftersom hon går som aldrig förr när jag rider henne (har börjat använda bakbenen) förutom dessa incidenter. Jag börjar bli riktigt trött på det hela och behöver handgripliga råd för att komma tillbukt med problemet. Jag tänker inte slå henne mellan öronen eller hälla någonslags vätska på hennes huvud när hon stegrar utan jag vill mest bara höra om någon annan har eller har haft liknande problem och hur ni då gjort för att lösa det. Tack på förhand!

Sv: Stegrande häst

Det kan inte vara så att hon helt enkelt protesterar för att det är jobbigt? Eftersom du skriver att hon har börjat använda bakbenen. Då använder hon ju muskler som hon inte använts förrut och då blir det jobbigt = hon försöker komma undan och få gå hem.

Är bara en fundering från mig eftersom min ponny reagerar just så nu. Hon går bra ett tag men när det blir för jobbigt sätter hon sig på tvären.

Om det är så så finns det väl inte ngt mer än att vara bestämd. Kanske kan du tömköra henne till att börja med?
När du rider kan du försöka aktivera henne där du vet att hon brukar tramsa, så hon förhoppningsvis glömmer av att dumma sig. Du kan även testa att ställa/böja henne när hon försöker resa sig, det brukar hjälpa. Och viktigast av allt: massvis med beröm när hon uppför sig!

Har hon vilat mycket i vinter kan det vara så enkelt att sadeln inte längre passar henne utan att hon får ont/obehag vid ridning.

Hur länge har du haft hästen?
Vad gjorde ni innan du ställde av inför vintern? På vilken nivå var ni innan?

Jag har provat många olika sadlar nu efter vilan men det verkar inte ha någon betydelse.
Jag har ridit henne i ett och ett halvt år. Vi tränar för tränare och hoppar 1m, ingen högre nivå alltså.

Kolla ryggen på henne. Ta ut en vetrinär, kilopraktor eller annat. Det låter som hon har ont någonstanns.

Hur beter hon sej om du logerar eller går ut och går med henne?

Har du kollat tänderna? Jag har haft en häst som bara hade ont när han hade bett i munnen och aldrig annars. Han stegra och stack..

Sadlarna kan klämma på någon närv eller annat, jag hade inte ridit mer för jag undersökt allt som de kan ha ont av.
Man ska inte bråka med de fören man har kollat allt på henne, just att hon stegrar när en annan häst är med, tycker jag tyder på att hon har ont..

Något är det med henne som inte stämmer om hon aldrig gör så annars. En av mina har också vilat, men hon var som vanligt här omdagen när jag körde henne.

Min ena hästar har varit väldigt dryg i vinter (svår att rida ut på, stannade och vägrade gå fram), och det pga överskottsenergi. Han har inte kunnat röra sig så mycket i hagen i vinter eftersom det varit så dåligt underlag.

Är hon busig och pigg någon gång? Eller är problemet endast att hon ställer sig?

Att du har provat "många olikar sadlar" verkar ju inte så bra, åk till en sadelutprovare så att du får en ordentlig sadel som ligger bra! Det är ju inte så konstigt om hästen får ont om du rider i en massa olika sadlar...

jag skulle kunna tänka mig att hon helt enkelt har för mycket energi i kroppen, hon är laddad och tankarna virvlar omkring inne i skallen på henne.
kanske har hon svårt att fokusera på dig, kanske spritter det i kroppen på henne?
mitt gamla halvsega sto har inte blivit mycket riden i vinter, dels på grund av vädret och dels på grund av tidsbrist och hon är väldigt tramsig just nu. halvskyggar för saker som inte skrämt henne nånsin förut, sparkar bakut rätt som det är och lite andra små roliga saker.
hon kanske behöver aktivera hjärnan lite mer?

Låter precis som ponnyn som nu håller på att ridas till av en duktig tjej.
tar gärna del av dina tips.

Jag håller med den som skrev att det kan vara mycket energi. Vilat upp sig och upptäcker dels livets goda sidor, dels att man orkar bestämma lite i tillvaron.

Jag tycker just stegrande är väldigt obehagligt och blir inte alls lika bestämd när en häst hotar med (eller genomför) stegring. Hästen upptäcker väldigt snart detta... (jag kan ta att ramla av men tänker inte utsätta mig för att få en häst över mig, nej tack...)

Nyckeln för att hästen ska kunna stegra sig är att den kan slå upp huvudet och sen lyfta kroppen. Jag brukar "fuska" lite när hästen försöker stegra... antingen sätter jag på en fast elastisk martingal i nosgrimman eller en vanlig grimma som jag har under, eller så har jag gummisnodd som är lös men som jag drar åt vid hotande stegring eller så har jag grahman som jag använder då. Har man använt de här "fusken" så kommer inte hästen upp och kan stegra + att man vet det och har större auktoritet själv. Efter ett tag kan man vara utan "fusk" och det brukar hjälpa att bara sänka handen så tror hästen att den inte kan stegra sig ändå. Bra medicin som inte gör illa hästen :)

Men om hästen inte har några större fel och ont i någon större utsträckning så känns det som att den bara upptäckt något som funkar för att få bestämma över dig..:angel:

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 191
Senast: Juli0a
·
Ridning Min medryttarhäst är världens snällaste, tryggaste och lugnaste pojke, för någon vecka sedan red vi förbi ett garage där någon plötsligt...
Svar
6
· Visningar
2 214
Senast: SkorpSmulan
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 198
Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
1 968
Senast: zarmino
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Julklappar 2024!
  • Valet i USA
  • Dagens nagellack!

Hund, Katt, Andra Djur