Stegrande häst - tips?

Sv: Stegrande häst - tips?

inspänningen kan ju få henne att känna sig fastlåst och hon kanske känner den som om den bromsar även om den är lös.
Jag själv skulle inte rida en 3 åring me inspänningar, inte heller försöka att få den i rättform heller, tycker nog att du ska ut me den i skogen och leka lite me den så den får kondis och muskler då kommer formen sen. Just nu måste den ju bara gå framåt så den får egen motor.
Hoppas de går bra!! :)

sanwan skrev:
Dessutom, med tanke på att det är ett sto, skulle jag prova att sätta igång främst för rösten ett tag och "lägga bort" skänkeln, för att sedan successivt börja använda skänkeln normalt igen. Ston kan ju ha en förmåga att reagera väldigt våldsamt om de känner sig fångade (i din hästs fall då fångad mellan hjälperna).

Varför skulle just ston reagera så? OBS att jag aldrig hört detta, och att jag bara är nyfiken :D !

Ja, för att de är ston, helt enkelt :smirk:

Kan egentligen inte peka på varför, men av det fåtal unghästar jag ridit in/utbildat (10-15 st, varav drygt hälften ston och många sk. problemhästar) så har det alltid varit ston som farit i luften/rest sig/bockat/kastat sig när de känt sig låsta, medan valacker och hingstar mer har stannat och funderat över vad tusan som händer egentligen.

Det är alltså helt enkelt den erfarenheten jag har, att ston får man vara väldigt försiktig med att pressa ihop/låsa fast (svårt att sätta ord på men jag hoppas att det går att förstå vad jag menar) för att de reagerar så himla starkt på det.
Oavsett om det handlar om inspänningstyglar, att "rida ihop" hästen, tömkörning med lina runt baken, touchering med spö osv.

att ställa av unghästara helt är fel fel fel... vist att man kan strunta i ridningen men att man hatnterar dom dagligen som innan amn red dom för att bibehålla musklaturen och kondisen.Att bygga upp muskler sedan ställa helt av och starta muskelarbetet igen för att sedan ställa av igen sliter mer än vad det gör nytta.
Men visst några veckors vila från ridning och man kan undertiden gå i skogen löshoppa köra NH lekar(om man håller på med sånt :)
Kort och gott göra roliga lätta saker som hästen gillar det blir en rolig vila från ridningen!=)
Prova att rida ut i skogen och ha en häst före när ni ska trava låt hästen före börja trava smacka igång din häst sakta av efter 10 meter och börja om beröm massa..Kör även så i paddocken låt en häst gå före=)
Sedan kan man börja låta den andre hästen få gå någon annan stans i paddocken och man börjar trava utan draghjälp=)

Lycka till=)

Finns en lek som är bra så att man förstå sig på hästen.
Jag ska tänka på en rörelse med mina händer..(jag tänker på att jag vinkar det vet inte min kompis)
Sen ska min kompis försöka göra denna rörelse genom att testa sig fram. Jag kommer berömma henne när hon är på rätt väg och va helt passiv när hon inte är på rätt väg.
Skulle jag då slå henne när hon inte är på rätt väg tror du att hon skulle våga prova sig fram mer då??

en häst hinner inte rasera i massa muskler på tex ett par veckors vila. En unghäst har inte den superkondition så det hinner tappa allt på en sån kort tid. Förhoppningsvis går ju hästen i en hage och rör på sig där större delen av dagen. Hanteras ska den ju självfallet bli, men den kan ju bli extra pysslad i stallet.

*lånar knapp*

Tack för alla svar! Många av dem har legat i linje med mina egna funderingar. Sist jag red gick det jättebra. Då hade jag grimma utanpå tränset och endast en inspänningstygel mellan frambenen och fastsatt i grimman. Detta hade jag för min egen säkerhets skull, eftersom den hindrar henne lite när hon ställer sig. Förra passet backade vi rejält i krav, och det gick jättebra. Hon gick emot skänkeln några gånger i början, men tog sedan hjälpen utan att försöka resa sig. Då fick hon som beröm stå stilla och fundera lite medan jag klappade och kliade. Slutade med att jag gjorde några riktigt ok övergångar mellan skritt och trav medan tjejen lyssnade uppmärksamt och kändes positiv. :love: Kul!

Nu ska hon ha en liten paus, som jag ändå hade planerat in, så får vi se sedan. Jag tror att ni hade rätt i att inspänningstyglar - i alla fall under ryttare - var hon inte mogen för.

Fortsätt gärna komma med idéer på denna tråd - jag tycker att det är jätteintressant att läsa.

LinnéaL skrev:
Tack för tand-tipset. Stoet ska träffa Torbjörn Lundström nästa vecka och han ska ta hennes vargtänder. Men de är små, så jag tror inte att det är dem. :)

Vargtänderna behöver inte ens vara synliga för att dom ska kunna ställa till massor av problem!

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 628
Senast: Freazer
·
Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
1 361
Senast: Lutten
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 463
Senast: Fiorano
·
Ridning Jag har rider en 10 årig valack sedan några månader tillbaka. Han är en korsning mellan varmblod och ponny av okänd ras. Vi fick en...
Svar
3
· Visningar
1 395

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka