Startat företag

P

__Prenses

Hejsan !
Nu har jag startat ett litet företag på hobbynivå. Har börjat med ett uthyrningstall. Mycket positiv till idén. Men det är mycket jobb med att renovera upp grannens stall där jag ska ha min verksamhet.
Har tänkt köpa in en transport och hyra ut den åt folk.
Ska börja hyra ut sommarhöns, ev. kanske jag skaffar får sen och hyr ut dem också.
Ska ev. ha en ponny vid stallet hela tiden som jag kan ge privatlektioner åt barn här omkring.

Vad tycker ni om min idé? :)

// Prenses
 
Sv: Startat företag

Är alltid kul med företagsamma personer! :laugh: Och jag vill inte på något vis slå undan benen på dig, men du ska nog inte räkna med alltför stor lönsamhet. Samt att hyra ut fåren t.ex. kan bli knepigt iom. att man inte kan flytta runt produktionsdjur hur som helst, utan måste då ha flera produktionsplatsnummer. Detta just för att man ska kunna ha koll på ev. smittor och liknande, vilket gör att bete t.ex. som ligger en bra bit från fastigheten måste ha ett eget prod.plats.nr.

Sedan så hoppas jag att du har klara papper med grannen om upplåtandet av byggnaden så att det inte blir problem i framtiden!?

Kicki :laugh:
 
Sv: Startat företag

Idén är det inget fel på, men du är inte precis ensam om den. Så mycket hänger på hur det ser ut där du bor om det finns underlag för det.
Sedan måste du också ta med i beräkningen att det blir en del kostnader och att du kommer att behöva en hel del försäkringar som täcker saker som kan hända och ev olyckor.
 
Sv: Startat företag

Jag bor ju i Finland, och här finns inte ngr uthyrningstall. Det finns en privatperson som jag vet hyr ut sina två islandshästar. Men ingen annan..
Och jag gör det ju för mitt eget intresses skull, inte för att jag ska bli rik som ett troll. Jag ville gärna hyra häst förr, men det fanns inte tillgång att hyra ngn ponny eller häst. :/ Så nu gör jag den möjligheten klar. ^^ :bump:
 
Sv: Startat företag

Var då noga med att kolla upp vad som gäller i Finland när det rör ansvar för ev olyckor med hästarna när du hyr ut dem. Undersök också ordentligt vad det finns för olika typer av försäkringar och priset på dem, som underlätta om t ex någon blir skadad av dina hästar. Det är ett stort ansvar att hyra ut på det sättet.
 
Sv: Startat företag

Jo. Har tänkt igenom noga, och gjort upp "regler" för de som hyr. Jag tror det kommer funka. :)

/ Sabina
 

Liknande trådar

Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
8 272
Senast: Ajda
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 111
Senast: QueenLilith
·
  • Omröstning Omröstning
Gnägg Hej alla underbara hästmänniskor! Jag är vuxen nybörjare och vill så gärna ha alla era tips och erfarenheter! Snälla, dela allt med...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
8 487
Senast: nejlica
·
Gnägg Lite bakgrund: Är 18, snart 19 år och har alltid hållit på med hästar och min mamma lika så. Vi hade lite olika hästar under min...
2
Svar
29
· Visningar
7 847
Senast: Trissa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp