Starta företag!

D

dolphinsmile

Hej hej!

I natt fick jag mitt första föl.. men det är inte de den här tråden handlar om utan att just nu står mitt sto på min mammas företag pga att jag skall kunna få tillbaka moms och sådant. Men eftersom jag nu har fått en till häst som jag vill ska kunna stå på mig så känns det oundvikligt att starta företag. Alltså få möjligheten att kunna dra av mina avgifter mot mina inkomster. Ni företagare vet väl säkert vad jag menar.

Men det är ju så att även om mina föräldrar har haft företag i all evighet så känner jag mig rätt novis inom området. Därför tänkte jag höra om det finns nån här som har företag, vilket sorts företag, vilken verksamhet, hur ni sköter bokföring och allt annat pappersarbete.

vad jag mest vill veta är om det finns nått sätt att slippa att sitta och skriva ekonomisk dagbok för hand som min mamma gör. Visst borde väl det gå att göra via datorn/internet? berätta hur ni gör, vad ni prövat och vad ni har för erfarenheter av det!

tack på förhand!

Sv: Starta företag!

Jag har dels lantbruk (enskild firma) och dels ett handelsbolag. När det gäller den endkilda firman är bokföringen väldigt enkel och det finns bra och hyfsat billiga dataprogram att köpa. Jag har köpt ett som också håller sig uppdaterat till deklarationen om vad som är nytt m m.

Som jag förstått det så ska det inte vara så svårt.. mamma sparar alla kvitton på saker vi köpt i firmans namn och så skriver hon ner det i sin ekonomidagbok eller vad det heter. Men jag som lever mer i dataålder tycker att det borde vara mkt enklare att kunna sköta det via datorn/internet. Är dålig på att ha kvar papper.. men enda svårigheten är väl den om datorn skulle krascha.. vad gör man då...

En dum fråga bara.. vad är de konkreta skillnaderna mellan en enskild firma och ett handelsbolag?

I vilket fall som helst så måste du spara alla kvitton oavsett om du skriver för hand eller på datorn. Har man det i datorn så får man göra back-up och ha en säkerhetskopia.

Ett handelsbolag är en registerad firma som får ett eget registeringsnummer för t ex moms. Det kräver lite mer av bokföringen än inkomster och utgifter. Enligt revisorn lär just handelsbolag vara de krångligaste av bolagsformer att hantera.
En enskild firma står registerad på ägarens personnummer och är den enklaste förtagsformen man kan ha. Man behöver inte registera sig i företagsregister eller för ett eget namn. Man behöver i stort sett bara anmäla sig till skattemyndigheten för att bli momsregisterad och ha en mycket enkel bokföring. Samt att man redovisar firman på en egen blankett tillsammans med sin egen deklaration. Andra företagsformer kräver en alldelse egen deklaration.

Okej.. låter alltså som att det är en enskild jag ska ha då.. tror det är det som mamma har nu.. förut hade vi ett handelsbolag men vi la ner det och startade det nya på hennes personnr..

tack för hjälpen!

det har jag ingen aning om. Men det beror väl på vad för slags företag man startar.. är det ett häst företag med verksamhet så kanske man måste ha massor av hästar kanske.. men mitt blir väl tävling och försäljningsstall.. tror väl ändå inte att de kan neka en företag om man har för några hästar?

okej.. men mamma har då haft sitt enskilda företag i åtmindstonne 5 år och under den tiden hade vi bara en häst ett tag.. och det var då ingen av ekonomerna vi hade kontakt med sa något om det.. så vitt jag vet iaf.. men men.. jag har iaf 2 hästar och skulle det krisa så får jag säkert skriva över våra två andra på mig också då

Det man behöver för att få göra avdrag och ha firma är att visa att det kommer att gå med vinst. Alltså man måste ha mer inkomster än utgifter. Men man kan under en period av fem år få kvitta underskott från en nystartad rörelse mot annan inkomst (t ex lön från anställning). Men skattemydigheten är väldigt hårda med att låta folk få ha mindre hästverksamhet som rörelse. De brukar tycka att man ska köra det som hobby tills det eventeullet går med vinst. Då först att det blir reggat som firma.
Numera tror jag att man inte har någon gräns för antalet hästar man måste ha för att få ha det som rörelse. Men förr var det mer än fem som gällde.

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej på er, det finns säkert mängder av sånna här frågor på nätet men har inte hittat hur man gör i exakt vår situation. Sambon har en...
Svar
3
· Visningar
1 471
Senast: Bee
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 301
Senast: Blyger
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 345
Lantbruksdjur Ska köpa nya får efter en tid utan. Har en jordbruksfastighet med inriktningen "Skogsförvaltning" och har blivit avrådd av den revisor...
Svar
5
· Visningar
1 719

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka