STARTA EGET? Måste man? Hur gör man? osv..

Emeliiu

Trådstartare
Hej.
Har googlat runt lite men hoppades att någon som kan detta kunde ge lite mera exakta svar, någon som kanske gjort det själv.

Jag har snart sålt av mina egna hästar, det kommer bli tre totalt det här året, men har fått erbjudande från en kontakt utomlans att sälja hästar åt dom (som dom skickar till sverige och bekostar, jag får provision vid försäljningen) och det är då tre åt gången första gången, fortsätter vi så blir det ju ett längre sammarbete och då är ju planen att sälja så gott det går.

Jag läste att man max fick sälja fyra stycken per år? Annars behövde man något tillstånd?
Hur gör man om man ska starta eget? Och kan jag försöka sälja dom tre som kommer in först utan något företag för att se om det lönar sig och i så fall sälja?
Jag hoppas göra mig en mindre inkomst på detta, men den kommer ju vara oregelbunden beroende på marknaden och jag får bara en viss provision, så hur mycket jag kommer tjäna eller förlora är ju inte klart ännu, det är mest som en rolig sak.

Och så läste jag att om man har företag så får man dra av stallhyror och liknande från skatten? Stämmer det?

Jag vill höra allt om er som startat eget, hur ni gått tillväga osv - Ingenting är klart än utan jag vill kolla upp saker först :)

Tacksam för svar!

Sv: STARTA EGET? Måste man? Hur gör man? osv..

Du bör starta ett företag och registrera för moms. Då drar du av alla kostnader som du har i företaget från utgifterna. Åtminstone till en början räcker det med enskild firma, blir det ingen vinst så kan du bara lägga ner den.
Var noga med att kontrollera ansvarsfrågan. Vad händer om det är något fel på en häst och den ska lämnas tillbaka. Det finns också risken att det händer något när hästen är såld och det blir en massa trassel med det om när problemet uppstod. Det kan ta en ände med förskräckelse.
Du bör kontakta någon för att gå igenom din affärside och få hjälp med att lägga upp det hela. Finns det något nyföretagarcentrum eller liknande där du bor är det läge att kontakta dem. En nyföretagarkurs är också något du har användning för. Då får du hjälp att gå igenom alltihop och räkna på utgifter och inkomster. Även det juridiska kan du få hjälp att reda ut.

Företagande är en djungel... Enligt mig behöver du inte starta företag direkt, utan testa på och se hur det faller ut... man får driva hästverksamhet som hobby och tjäna upp till 30000 kr per år. (tror jag) Skatteverket är ganska tuffa mot personer som vill starta hästföretag pga att det är myckt fiffel och många försöker dra av moms på sina privata hästar...
För att ha en chans att få F-skatt måste du göra en affärsplan där du kan påvisa att ditt företagande är långsiktigt och vinstdrivande

Vad du behöver tänka på oavsett företag eller ej är två saker:
- Försäkring. För dig, för hästarna du ska sälja vidare och för kunden dvs köparen...
- Ditt ansvar som förmedlare: Om hästen stått hos dig en period och du säljer den och får provision så har jag för mig att det är du som är ansvarig gentemot köparen och det är du som får ta ev smäll om dom reklamerar hästen. Pga att du säljer den och visar den. DU kan alltså åka på att betala tillbaka hela köpeskillingen och ta tillbaka hästen du sålt.....även om du inte äger den..... Vet att det var ett uppmärksammat fall om detta ämne för några år sedan gällande en häst som en svensk dressyrryttare förmedlat, det var ett väldigt divderande om vem som skulle hållas ansvarig för de skador hästen visade sig ha efter köpet.... Förmedlaren dvs dressyrryttaren försökte lägga ansvaret på ägaren men pga att hon fick provision vid försäljningen så gick inte det.... OBS.... Är inte 100% säker på turerna kring detta men jag rekommenderar dig att kolla upp det noga så att du inte hamnar i skiten för det.......

Ett säkrare alternativ är att säljaren har hästen inackorderad hos dig och betalar dig för att träna och utbilda samt sälja hästen. Det ger en tryggare inkomst för dig, men också mindre chans att tjäna riktigt stora pengar på någon häst.

Ring gärna och prata med skatteverket, dom är jättetrevliga och kan råda dig om det är hobby eller företag. OCH se för guds skull till att skriva rejäla avtal med hästägaren som reglerar allt som kan gå snett!!! Så fort det är pengar inblandade så blir folk hemska även om man är goda vänner!

Lycka till!

Angående tillstånd om man säljer hästar: om du säljer 4 eller fler skall du ha ett paragraf 16 tillstånd som du ansöker om hos din kommun. Det är en engångskostnad på några tusenlappar, varierar från kommun till kommun. Detta tillstånd skall man ha oavsett om man har företag eller inte!

Tillstånd har du redan fått tips om. Mer info om den biten hittar du här (visst gäller inte bara företag, utan även om du är privatperson). http://www.jordbruksverket.se/amnes...tforetagare.4.4eea2b6311f3b931ba48000157.html

Tänk på det stora ekonomiska risktagandet en förmedlare tar. Vid en ev. tvist kan det hamna på dig att återbetala de pengar säljaren fått. Det betyder att du ska tjäna rätt mycket på hanteringen för att täcka upp för risken.

Angående tillstånd om man säljer hästar: om du säljer 4 eller fler skall du ha ett paragraf 16 tillstånd som du ansöker om hos din kommun. Det är en engångskostnad på några tusenlappar, varierar från kommun till kommun. Detta tillstånd skall man ha oavsett om man har företag eller inte!
Det är inte längre hos kommunen utan hos Länsstyrelsen som ansöker om paragraf 16 tillståndet. Det är dessutom kostnadsfritt att göra det. Men om man ändå har verksamhet som det behövs utan att tillståndet, ja då kan det bli dyrt.
Sök på nätet så kan man hitta blankett m m som behövs för att söka det.

långsiktigt och vinstdrivande

!

Inte riktigt.
Det ska vara vinstsyfte.
I TS läge tror jag det är lämpligt att starta företag.

Vad gäller Länsstyrelsen så handlar det - precis som andra kommenterat - om ett s.k. 16§ tillstånd. Inte så svårt att få, åtminstone inte för egen djurhållning och jag tror inte det är så mycket värre att få som företag.

Tack för att du rättar mig, ska själv söka det nu så det är ju bra att jag söker på rätt ställe!

Men man får ju inte gå med förlust särskilt länge innan skatteverket har synpunkter, så nog kan det anses vara lämpligt att räkna med att gå med vinst??? Alltså kalkylen måste ju visa vinst till att börja med, och sedan kan ju saker hända men......

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag vet inte om jag ska posta detta under "Vård" eller "Ekonomi och Juridik", men nu blev det det senare. Vi har en ponny sedan 3 år...
Svar
14
· Visningar
1 336
Senast: Grazing
·
R
Gnägg Jag vet inte om jag valde rätt ämne nu. Och ursäkta om det är en dum fråga! Men jag undrar hur man gör ifall man bara har två hästar på...
2 3
Svar
46
· Visningar
4 316
Senast: Raderad medlem 149524
·
Juridik & Ekonomi Jag vill nästa år försöka ta tag i min ekonomi ordentligt. Jag har alltid varit dålig på att hålla koll på min ekonomi. Förutom de dumma...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
4 040
Senast: Squie
·
Juridik & Ekonomi Hej! Gammal användare som vill vara anonym. Pågrund av förändrad ekonomi samt lite annat trassel så har jag sökt bistånd från soc för...
2 3
Svar
41
· Visningar
3 890

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka