Returnera utan retursedel?

Spara allt du har. Det de kan kräva att du på egen bekostnad returnerar de 2 du sagt du inte vill ha, och betalar resten. Så kanske kan det minska stressen att helt enkelt sätta bort de pengarna på nåt eget konto, så finns de där den dag det ev kommer ett krav. Annars kan du köpa något fint för dem om 3 år :)

Jag hade gärna returnerat på egen bekostnad, det var inte gratis returfrakt på dom heller. Så det var tanken med hela köpet. Men de kan ju med andra ord lika gärna skita i att skicka retursedel och kräva mig på pengar för alla 3 då. Och då sitter jag med 3000 i kostnad för vantar jag ändå inte kan använda. Utöver de 1500 som jag faktiskt vill betala.

Jag hade gärna returnerat på egen bekostnad, det var inte gratis returfrakt på dom heller. Så det var tanken med hela köpet. Men de kan ju med andra ord lika gärna skita i att skicka retursedel och kräva mig på pengar för alla 3 då. Och då sitter jag med 3000 i kostnad för vantar jag ändå inte kan använda.
Nej. Det är därför du ska spara det du skickat om att du vill returnera.

Om de då kommer om säg två år och tycker att du ska betala för allt, så kan du hänvisa till alla mail du skickade om att du ville returnera. De kan fortfarande då kräva att du ska returnera varan. Men de kan inte kräva betalning för det du mailade om att du ville returnera (här förutsätter jag att du sagt till om retur i rätt tid osv såklart)

Jag hade gärna returnerat på egen bekostnad, det var inte gratis returfrakt på dom heller. Så det var tanken med hela köpet. Men de kan ju med andra ord lika gärna skita i att skicka retursedel och kräva mig på pengar för alla 3 då. Och då sitter jag med 3000 i kostnad för vantar jag ändå inte kan använda. Utöver de 1500 som jag faktiskt vill betala.
Eftersom företaget inte längre verkar existera och har stängt ned alla kontaktvägar hade jag känt mig ganska säker på att jag kan behålla produkterna. Men om du är orolig hade jag kollat med en konsumentvägledare om hur man ska göra. Det är ju svårt för företaget att hävda att du ska returnera produkterna om inga sätt att kommunicera med dom längre finns.

Nej. Det är därför du ska spara det du skickat om att du vill returnera.

Om de då kommer om säg två år och tycker att du ska betala för allt, så kan du hänvisa till alla mail du skickade om att du ville returnera. De kan fortfarande då kräva att du ska returnera varan. Men de kan inte kräva betalning för det du mailade om att du ville returnera (här förutsätter jag att du sagt till om retur i rätt tid osv såklart)

Jag fick varorna i slutet av januari och denna tråd är startad 5/2 så innan dess mailade jag om retursedel. Och så en gång till efter det.

Eftersom företaget inte längre verkar existera och har stängt ned alla kontaktvägar hade jag känt mig ganska säker på att jag kan behålla produkterna. Men om du är orolig hade jag kollat med en konsumentvägledare om hur man ska göra. Det är ju svårt för företaget att hävda att du ska returnera produkterna om inga sätt att kommunicera med dom längre finns.
Man ska kanske räkna med att det dyker upp krav på retur eller betalning om en konkursförvaltare e.dyl. börjar gå igenom saker. Har de varit nära att kajka kanske det administrativa inte har fungerat hundra på slutet. Men någon som ska ta hand om resterna kan ju vilja ha in de pengar som finns utestående.

En konkursförvaltare kan ta över. Eller hemsidan vara nedstängd temporärt pga problem med webbhotellet mm mm. Tyvärr.

Inte bara jag som har problem med utebliven kontakt.
Screenshot_20250305_154906_Samsung Internet.webp

Inte bara jag som har problem med utebliven kontakt.
Visa bifogad fil 163332
Det vettiga nu är väl bara att vänta och se.​
Antingen får du retursedel eller faktura eller så får du det inte. Antingen blir det så att du får fixa det du ändå skulle gjort eller så blir det inte så.​
Du kan ju inte komma sämre ut av det än du skulle gjort om de inte strulat, så hur stor roll spelar det att du får ha ett par handskar liggande på en hylla i garderoben i några år.​
Det är liksom en deal som kommer med ångerrätt och öppetköp att du tar på dig ett ansvar för varan medan du har den hemma i utbyte mot att inte behöva spika köpet definitivt redan vid beställningen​

Det vettiga nu är väl bara att vänta och se.​
Antingen får du retursedel eller faktura eller så får du det inte. Antingen blir det så att du får fixa det du ändå skulle gjort eller så blir det inte så.​
Du kan ju inte komma sämre ut av det än du skulle gjort om de inte strulat, så hur stor roll spelar det att du får ha ett par handskar liggande på en hylla i garderoben i några år.​
Det är liksom en deal som kommer med ångerrätt och öppetköp att du tar på dig ett ansvar för varan medan du har den hemma i utbyte mot att inte behöva spika köpet definitivt redan vid beställningen​

Jag är sån som vill ha saker ur vägen så fort det går, inte hängandes över mig i flera år. Då har jag ordning på saker och slipper oroa mig för att glömma bort och sen få en obehaglig överraskning. Även om jag oftast tar saker på faktura, så betalar jag 85% av gångerna direkt varan kommit eller resterande efter lön. Jag har väl knappast 3 år på mig att ångra ett köp heller?

Köpte en gång hindermaterial till en liten förening för 10k+. Fick aldrig faktura, påminde en gång. Fick den inte så heller. Nu har det gått mer än 10 år, så föreningen fick helt enkelt lite hindermaterial. Stort företag som fortfarande är aktivt. 😊 Så sitt lugnt i båten.

Det är möjligt men det borde ju anses som att möjligheterna för kunden att returnera varan är kraftigt försvårad. Men konsumentverket vet nog bäst.
Konsumentverkets råd om man inte får returinfo är att skicka tillbaka varan till adress associerad med företaget, och inom 14 dagar efter man meddelat att man vill returnera.

Och det skulle jag också rekommenderat om det inte som i det här fallet som sagt finns risk för att företaget inte kommer lösa ut försändelsen och TS riskera extra kostnad

Bifogade filer

• Screenshot_20250305-234536.webp
    Screenshot_20250305-234536.webp
    74,9 KB · Visningar: 27

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag flyger extremt sällan, och vet därför inte riktigt hur jag ska gå tillväga nu när mitt första flyg på flera år blev inställt. Jag... 2
Svar
21
· Visningar
1 438
Senast: Acto
·
Juridik & Ekonomi Jag beställde en grej. Pga usel information från företaget lackade jag ur och avbeställde. Fick bekräftelse från företaget, hade val...
Svar
3
· Visningar
990
Senast: Unafraid
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad... 3 4 5
Svar
88
· Visningar
15 373
Senast: Johanna1988
·
Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som... 2
Svar
24
· Visningar
5 416
Senast: Sasse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka