Starta eget....hjälp

I

IlonLillyNotelia

Jag har ca 8 dressyrträningar i veckan plus att under vintern klipper jag mycket hästar.

Nu börjar jag funderar på att starta en enskild firma och skaffa f skattsedel, dels för att det känns mycket mer seriöst och för att det känns bättre att göra det vitt så att säga.

Är det dumt att starta eget när det är så små tjänster? Känner även att det kunde vara lite mer lönsamt då jag kan dra av moms på foder och spån till mina egna hästar eller är det ett dumt tänkande?

Behöver all hjälp jag kan få, hur skulle ni resonera?:)

Sv: Starta eget....hjälp

Om dina egna hästar inte ingår i firman = du tjänar pengar på dom så får du inte dra av för kostnader på dom...tyvärr.

Främst så ser det ju inte alls ut som du kan lyfta någon moms på dina egna hästar, drar de in pengar via träningarna eller är det elevernas egna hästar som de sitter på? Momsvurpan är det vanligaste - meningen med momsregistrering är att du ska BETALA in moms till SKV. Inte få tillbaka. Då riskerar du en revision och att få återbetala det du dragit av.

Sedan är ju frågan om dina elever kommer att svälja momspåslaget, en prisökning med 25 % om de inte är företagare. Är det genomtänkt att momsregistrera dig?

Vitt kan du ta det genom att ta upp inkomst av hobbyverksamhet i deklarationen.

Fast det blir väl inte 25% om det är rena dressyrträningar på ridbanan? Utan 6%.
Visserligen ett påslag, men ändå.

Jag har faktiskt inte 100 koll på hur SKV drar gränsen där. Ett påslag blir det i alla fall, så mycket kan vi vara säkra på. Eller mindre pengar att behålla (om momsen ska dras av nuvarande pris). De är ju så underbart tydliga. Momssatsen 6 % gäller för utövande av idrott. Jaha, liksom.

Senast ändrad:

Ja de är lika bra som alltid. :p

De jag har pratat med om det (som har liknande verksamhet) och även min revisor säger att så länge det är träning och på en ridbana så är det 6%. Så fårt det är annan aktivitet med hästarna så är det 25%. Väldigt skum regel överhuvudtaget.
Tycker även det är intressant att man tar 6% på utbildning av ryttare/ekipage, men 25% för utbildning av häst.

Det har jag inga problem att se skillnaden mellan, att träna hästen är ju inte direkt en tjänst inom idrott.

Men det är bra om just detta med banan är en klar gräns - för SKV.

Ja jag vet inte om det är de som ordagrant satt den gränsen. Det är bara vad jag fått höra som gräns av de som jobbar med det (både ekonomi och tränare).

Och jag har hört att det blir 6% om det är träning inför tävling, och det är det ju rätt mycket som kan vara.

Det har jag inga problem att se skillnaden mellan, att träna hästen är ju inte direkt en tjänst inom idrott.

Men det är bra om just detta med banan är en klar gräns - för SKV.

Utbildning av häst kan helt klart ses som tjänst inom idrott tycker jag! Det beror nog mycket på hur man definierar det och lägger fram det till den som ska besuta. Försök hitta en revisor som har koll på just hästföretagande som kanske kan hjälpa dig med alla papper och vad som kan behövas. Almi kan vara till bra hjälp med att få tag på sånt.

Fär övrigt r det mycket inom hästföretagande som är konstigt, det har varit ganska många fall i Ridsport om såna som inte fått deklarera som företagare utan som hibby, trots att de drivit uttalade företag inom häst. Många hål och luckor i bestämmelserna som det verkar...

Liknande trådar

Övr. Barn Jag och sambon väntar vårat första barn i januari och bor i dagsläget i en tvåa på 55 kvadratmeter. Graviditeten var oplanerad och...
2 3
Svar
53
· Visningar
6 781
Senast: Korven
·
Skola & Jobb Jag har en hemsida som jag tjänar pengar på och fram till nu har jag varit egenanställd, d.v.s. ett mellanting mellan anställning och...
Svar
3
· Visningar
1 078
Senast: Magiana
·
Ekonomi & Juridik Det finns säkert en del trådar om det, men "orkar" ärligt inte leta.. ;) Jag är sjukpensionär på 75%. Hitta ett jobb på 25% är...
4 5 6
Svar
119
· Visningar
18 607
Senast: fio
·
Hästmänniskan Min vanliga identitet här på forumet är rätt välkänd, och jag har inte direkt varit hemlig med vart jag bor, så jag valde att lägga den...
Svar
4
· Visningar
2 152
Senast: Anna-KarinO
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama