Sv: Lönsamhet på deltid uthyrning av boxar
De facto- jo jag har ju inhyrda nu!? Låter på dig som om jag aldrig hyrt ut en stallplats och inte har en aning om vad det innebär...(rustina)
Vi har haft som mest 7 inack. Nu 4 st. ritningen är på 12 boxar men antar 2 blir upptagna av..mig själv
Så ja jag har god koll på slitage, kostnader för det som VI har. Har dock ingen erfarenhet av att ha ett eget ridhus! Men har fått ca-pris på driftkostnader där också så det ligger såklart med i budgetkalkylen.
Egentligen är i min värld kallhyra=man hyr en box och INGET ingår. Inget ut- o insläpp, inga fodringar, inga hagar (eller befintliga hagar men man får underhålla dem själv).
Full inack= allt ingår, hö, strö, ibland havre, alla ut och in, alla fodringar, mockning -tja i princip alt utom att motionera hästen. Så detta blir någon slags halv, och det är väl vanligaste formen.
Tjaa varför jag startade tråden var väl kanske för att få råd, saker jag inte tänkt på, om ni själva skulle kunna tänka er att bli lockade till dylik anläggning till detta pris, tja lite så..
vädret i vårt land verkar ju bara bli sämre och sämre, så därför föddes idén från början. Behov av ridhus är stort för människor tenderar att bli mer o mer bekväma. Vi vill ha BRA träningsmöjligheter. Här är det många tävlingsekipage och faktiskt färre med fritidsryttare. Stallen häromkring med ridhus är som sagt inte tip-top. Jag vill ha en nytänkande, modern anläggning med det lilla extra och iom att priserna häromkring verkar ligga i överkant (om man inte räknar med storstäderna) trots halvsunkigt, tunga stalltjänster och dålig tillgång till ridhus.
Enligt min kalkyl och om räntorna håller i sig osv., skulle vi lätt klara oss på det "lilla" som blir över. MEN jag skulle även få en meningsfull uppgift här i livet, kunna åstadkomma något som jag typ aldrig gjort..(jaa låg självkänsla ger det), sluta leva på dessa bidrag och slussas runt på än det ena än det andra av FK och arbetsförm.
Skulle vara otroligt STOLT om det funkade, glad att kunna erbjuda något "lyxigt" i vår medelstora kommun, få en mening med livet, kunna pyssla med det jag älskar. Jag skulle bli NÅGON. Det har aldrig handlat om att tjäna stora pengar, utan boost till självförtroendet, kunna avsluta livet med att ha gjort något meningsfullt, gjort något annat än att "jobba i kiosken" eller vad jag nu ska ta som exempel. förstår ni?