Stärka upp sidan?

J

Joannabaanana

Hej! :) Min häst är i rätt bra kondition och så men vi har börjat med skänkelvikningar och han behöver träna upp sig i sidan för att klara dem rätt. Han böjer sig för mkt och lyder inte alltid skänkeln. Ska försöka träna fram det så att det blir lätt som en lek för honom. Nägra tips? Finns det några andra sätt för att stärka sidan?

Man kan ju jämföra med att människor som vill lära sig göra armhävningar kanske gör fuskarmhävningar tills de klarar riktiga men samtidigt tränar de armarna på annat sätt och inte bara det för att stärka armarna.

Sv: Stärka upp sidan?

Vad är tvärning?

Det är hur mycket hästen rör sig i sidled.

Först måste du kunna ha din häst rakriktad. Sväng in en bit från spåret strax efter a eller c och försök först få hästen att gå rakt fram. nar du känner dig redo så gör du bara hästen uppmärksam, tittar ut mot spåret och får den att flytta för din innerskänkel.
det behöver bara vara ett par steg till en början men det viktigaste är att den är rak i kroppen och inte har framdelen eller bakdelen före. Självklart så ska den vara ställd men det är inte viktigast i början.

Lycka till :idea:

smilygubben du använde nyss är inte så trevlig. det är smirk den heter, innebär "hånler"
uppskattar om du inte hånler mot mig bär jag i vänligehetns namn försöker förklara och svara på dina frågor

ojdå förlåt trodde det var en vanlig glad smajlgubbe. här är en en annan jag hoppas betyder glad :)

KL
Är det inte bättre att börja med öppna? Apropå tråden om öppna, så ska man väl ta öppna innan man börjar med skänkelvikning, eller har jag fått det om bakfoten?
Skänkelvikning är väl inte så stärkande, mer lösgörande?

Jo skänkelvikning är väldigt lösgörande, men för att göra en riktig krävs det att den är stark i sidan.
Om man ska börja med öppna först vet jag inte, det har iallafall inte jag fått göra. Öppna är väl när hästen går med frambenen på innerspåret och bakbenen ytter och sluta tvärtom? (Som öppna och sluta en volt).

Liknande trådar

Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 607
Senast: Ragdoll
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
6 740
Senast: Grazing
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 768
Senast: Anonymisten
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 162
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar