Sv: Stärka ryttarens yttersida
Ja, jo det har jag också funderat på.. Alltså hurvida stigbyglarna ska vara jämna eller inte. Fast det är ju inte så att ena benet är flera centimeter kortare, kanske 4 mm på sin höjd. Men jag är rätt ung ännu (17,5 år) så det är möjligt att min rangliga kropp hör till den här åldern.
Jag tänkte börja rida mer utan stigbyglar. Får be min pappa longera min häst medan jag bara "sitter" och öva på det.
Om en månad ska jag även in och kontrollera min sadel och diskutera med sadelmakaren om jag kan få en sadel med ett litet smalare säte. Den här sadeln jag har, har ett ganska brett säte och jag är rätt smal "på bredden"
Anledningen till att jag har den sadel jag har är att min häst för 2 år sedan hade ett helt hemskt sadelläge och jag fick i princip ta den enda sadeln som passade hennes komplicerade läge. Nu har hon musklat på sig och har ett betydligt bättre sadelläge, så förhoppningsvis kanske jag kan provrida lite fler sadlar och tillgodose mina egna önskemål med sadeln också.
Jag har, och har läst boken Spänst och Harmoni, som du ska läsa. Riktigt bra bok. Det är många delar som ska vara på plats. Jag har även mailat henne där hon rekomenderar en ryttarundersökning. Så det är möjligt att jag gör det framåt våren, efter att jag varit hos sadelmakaren någon gång.
Ska göra lite mer "research" i boken och kolla upp det där med ojämna ben.
Tack för ditt engagemang