T
Tjalfe
Sv: Stark häst, bett?
Fördomar? - FAKTA!
Men det är så många som har massor av fördomar mot pessoa :smirk:
Fördomar? - FAKTA!
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Men det är så många som har massor av fördomar mot pessoa :smirk:
Men då är jag så nyfiken på hur ett pessoa VERKLIGEN fungerar! Kan någon som vet förklara? Lixom ge hela bilden av det. Om det är ett gag/hissbett - hur funkar ett sådant? Vad är det som händer som gör att det fungerar motsägelsefullt och icke-ergonomiskt?
Jag är bara nyfiken för jag har ingen aning. . . Alla gamla hoppartanter jag känner tycker bra om pessoa - själv använder jag tredelat, känner inte att jag har behov av något annat än. Men jag är himla nyfiken att lära mig vad ett pessoa eg innebär!
Lär hästen förstå röst och vikthjälperna.
Pmm vars häst i princip tvärnitar vid ett "Whooo" och backar när jag säger "back" och stannar igen vid "Whoo" Fattar galopp från halt när jag säger "galopp" och galopperar tills jag säger något annat.
Kliv av hästen och börja tömköra? Det är kanon kul för båda häst och ryttare
Rid med dubbla tyglar på pelhamet då, som det är tänkt att man ska göra? Då kan du ta tag i stången om hästen blir stark, men om du bara håller i den övre tygeln är det som ett vanligt bett.
hmm lånar tråden lite.. men vad skulle ni sätta på en ex travare som har förmågan att bli stark men är under omskolning? Har diskuterat detta en hel del med min kompis som har just de problemet hästen tar bettet och drar hem?
Stark häst - bättre dressyrträning!...det har inte med bett att göra.
Bara att gå tillbaka till grundträningen, hur tråkig den än är och lära in baskunskaperna. Hästen ska vara lyhörd och följsam oavsett vad som stoppas i munnen på den...