Stapplar fram

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Stapplar fram

Hon får nog vara inne ett par dagar till medans jag röjer fram hagen ;) Har ju tid att roa henne nu...

Houdinie har hon tränat till att truga i maten i små tuggor och med extra godis på :rofl:

I övrigt, för de som undrar.

Hon mår mentalt mkt bättre nu, det syns på hela hästen. Hon är dessutom förvånasvärt ren i benen = hon brukar alltid bli tjock och svampig när hon står inne (även bara över natten) men nu kan man se senor osv även bak trots att hon har varit olindad.

Hon ligger fortfarande ner men inte så mkt som runt helgen och i början av veckan.

Ev så ringer jag veterinären imorgon (om de jobbar?) och diskuterar nytt muskelvärdesprov. Det KAN fortfarande ha varit en korsförlamning, hon sprang ju en del i snöret förra måndagen = inte riktigt van vid.

Men just nu så känns det ändå hyffsat!

Senast ändrad:

Nej det är nog inte tvillingar. Hon hade inte dubbelovulerat ngn av gångerna och de tre gånger hon är utraljudad på den betäckning som tog, så har det "bara" varit ett foster.

Dock i jättestor blåsa, enl vet som gjorde UL på 90dygn. Den har gott om plats ;)

Varför vill du inte tro att det är fång? Det är ju redan taget blodprov för muskelvärden. Varför ska du ta om dessa?

För att de kan ha varit tagna för tidigt.

Allt är liksom diskuterat med "vår" veterinär som dock är på semester nu.

Dessutom kostar det ingenting att göra det nu, har ingen diagnos på någon av de två journaler jag har och det är bara 300kr kvar till självrisknivån.

Och en extra koll inför långhelgen är heller inte fel.

Men vi får se. De kanske redan har tagit påsklov!

Jag är noggrant itutad att RINGA RINGA RINGA.

Hon är dessutom förvånasvärt ren i benen = hon brukar alltid bli tjock och svampig när hon står inne (även bara över natten) men nu kan man se senor osv även bak trots att hon har varit olindad.

Det här är mkt sällsynt att se på havande kvinnors ben. Dom brukar svullna upp och bli som telefon stolpar och senorna går inte ens att palpera med visitertång. Tur att inte havande kvinnor behandlas med smärtstillande/anti inflamatoriska medel i den utsträckningen att det kan ge livshotande skador på fostret.

Mitt råd är i alla fall att du fortsätter att behandla henne som en fånghäst tills du VET att det inte är det. Om du släpper ut henne med "Butta" i kroppen och hon börjar springa omkring och belasta hovarna för tidigt så kan hon bli sämre och det vore ju tråkigt med tanke på dräktigheten. Du vet inte om hon egentligen är bättre så länge hon får smärtstillande.

Ja det ligger väl en död liten rackare där inne.

Konstigt att morsan mår bra.

Man VET inte att det skadar fostret.

Det är ingen forskning gjord. Det är anledningen till att de inte rekommenderar just butta etc i fass. Tillverkarna vill ju inte ha en mängd stämningar på halsen.

Men det är klart, fostret mår säker ÄNNU bättre av att morsan har så ont att hon inte vill röra sig, lär sluta äta till sist osv. DET är ju super för tillväxten.

(Ska nog tacka min lyckliga stjärna att jag har lyckats hålla liv i en hel ridskola med 26 hästar, utan skador i över ett och ett halvt år innan jag slutade. En kolik men det var på min lediga dag. Fö min första och enda kolik på någon av "mina" hästar).

Senast ändrad:

Ja men ett par dagar betyder inte till i övermorgon även om ett par dagar är två.

Jag är inte så vansinnigt snabb i vändningarna.

Springa kommer hon inte göra.

Hagen jag ska röja fram är en sjukruta = boxstorlek som är väl preparerad och grundad med sand, för just fånghästar (tur att den kanske får invigas nu... Den är oanvänd.) Den är PRECIS utanför stalldörren.

*KL*
Ang butta till dräktiga så det som står i fass är att det ej rek under senare delen av dräktighet samt under laktation. Tyvärr har de inte specificerat senare delen, men 8 månader gången riskerar väl att finnas där.

Finadyne rek inte alls vid dräktighet då studier saknas (om de inte ändrat på senheten). Samtidigt är finadyne välanvänt både på seminstationer, stuterier och på kliniker på just dräktiga ston. Så det finns ändå en klinisk erfarenhet som nog får betraktas som ganska bred, på finadyne till dräktiga ston.

Så att 'hacka' på att ett dräktigt sto får vedertagen, beprövad NSAID med klinisk erfarenhet tycker jag är väl magstarkt.

Smärta, stress etc är kända faktorer som kan ta kål på foster/föl, och det hade varit alternativet ju? För mig skulle valet varit enkelt om jag tvingades välja...

Om man en enda gång får gosa och dalta med "vackra vita", så passar man ju liksom på! I vanliga fall blir hon ju bara irriterad, men nu var det inte bara fritt fram utan även välkommet! :love:

Till er som undrar så tar Lil-sis mycket väl hand om sin ponnytant, och all ev behandling sker i samråd med/på instruktion av vet.

Varit på stallgången en timme nu, uppskattar väl inte helt det hårda underlaget men det underlättade för mattes "stormockning".

Nu äter hon hö och ser nöjd ut.

Har dock tappat en del i vikt tycker jag mig kunna känna.

Varit på stallgången en timme nu, uppskattar väl inte helt det hårda underlaget men det underlättade för mattes "stormockning".

Nu äter hon hö och ser nöjd ut.

Har dock tappat en del i vikt tycker jag mig kunna känna.

Detta börjar likna en dagbok.

Det är ju inte ovanligt att de faller ur när de blir lite stressade och sjuka. Håller på att sakta fodra upp min konvalescent som stått still i tre månader, det går åt rätt håll.

Hoppas det går bra för er!

Lagringsförlusterna av näringsämnen är mkt små. Att socker skulle slås ihop till längre stärkelsekedjor låter märkligt, däremot förbrukas en del socker under torkperioden fram tills dess cellandningen avtar. Kan det vara detta som avses? Slutprodukten blir förstås inte långa kedjor utan koldioxid och vatten.

De lagringsförluster man snarare tänker på vad gäller hö är när de torkade bladen smulas sönder och faller bort. Liksom minskningen av vissa vitamin, ffa D.

Att socker skulle slås ihop till längre stärkelsekedjor låter märkligt, däremot förbrukas en del socker under torkperioden fram tills dess cellandningen avtar. Kan det vara detta som avses?

Det är mycket möjligt.
Jag är som jag tidigare skrev inte kemist.

Det tycker jag är bra! Jag är intresserad. Man lär sig en del genom att få del av andras upplevelser. Tack lil-sis för att du delar med dig.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Har ett shettissto som för ett par veckor sen fick 40 graders feber och senare stapplig/styv gång med tydlig smärta i framdeln. Ingen...
Svar
19
· Visningar
1 860
Senast: Exit
·
Hundhälsa Jag behöver råd.. Det blev ett långt inlägg, men jag hoppas någon orkar läsa det ändå. Har en schäferhane på fem år, som kort och gott...
2
Svar
20
· Visningar
7 622
Hästvård Min åring har en ganska problematisk strålröta i alla fyra hovar och eftersom jag inte är bekant med strålröta under mina 20år som...
2
Svar
29
· Visningar
8 915
Senast: skuggi
·
Hästvård Har en valack på 7 år som har haft enorma problem med buken. Haft honom sedan han var 2 år. Allt började sommaren 2015. Vid utsläpp på...
2
Svar
29
· Visningar
7 614

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka