Stapplar fram

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Stapplar fram

Jo men hur var det med det ofarliga smärtstillande medlet (komer inte ihåg vad det heter nu) som kvinnor i början av 60 talet åt... Och sedan fick missbildade barn. Visst Treo osv är ju "testat" nu, men ibland så kommer sanningen fram senare...
Precis som det ofarliga medlet man sprutade banvallar med osv osv.
Så man får ju verkligen ta sig en funderare innan man ger nåt, och om man kan lindra besvären genom att ha hästarna inne på bra bädd, så får man väl göra det då. Ibland så undrar jag om det inte är vi som mår bättre av att hästen är ute än hästen själv.
Nu för tiden testas alla läkemedel för olika isomerer

ANg bädd dock, så är ju rönen väl nu att de ska kvarstå på box, på bädd tills de är HELT symtomfria. Eller har de ändrat igen? Jag har inte haft fånghäst sen 2001, men då var det box på bädd (helst sand, annars spån) tills FULL symptomfrihet. Jag började tycka när min stått tre veckor och rörde sig obehindrat i skritt på alla underlag att 'nu måste jag väl kunna släppa ut'. Men hon markerade fortfarande i traven. Så sure 'släppa ut' i sand sjukruta visst, men ingen hage..

ANg bädd dock, så är ju rönen väl nu att de ska kvarstå på box, på bädd tills de är HELT symtomfria. ..

Precis vad vi också fick ordinerat.
Eftersom vi knappt haft fångfall och inte är så erfarna i det området så gjorde veterinären en mer bildlig jämförelse så att vi okunniga hemma skulle begripa.

Hon sa att fång är att jämföra med en skogsbrand.
Att släcka stora lågor går relativt snabbt men eftersläckningen tar lång tid..därav box i minst 6 veckor.
Märren fick inte gå nånstans förrän hon var symtomfri utan smärtstillande.

AM

Blödningsbenägenhet.

Man rekommenderar inte att gravida kvinnor anväder läkemedel av typen NSAID under sista delen av graviditeten av just den anledningen.

Största anledningen att man inte ska ta NSAID under sista delen av graviditeten är att ductus arteriosus kan slutas vilket får katastrofala följder för fostrets syresättning.

Största anledningen att man inte ska ta NSAID under sista delen av graviditeten är att ductus arteriosus kan slutas vilket får katastrofala följder för fostrets syresättning.

Översätt gärna..Vad är ductus arteriosus :confused:

AM (inte läkare eller latinkunnig)

Jag menar att om det står att man inte skall ta det i slutet av dräktigheten eller om det står att det inte är testat, då kanske man inte skall tänka att "det är så många som använt och så vidare" som en del verkar tänka på forumet.
Skulle det nu vara testat och ofarligt, då hade det ju både använts och också ordinerats av veterinären. Enkelt tycker jag. Följ veterinärens ordination.

Åh fan.
Funkar det även om det behövs - efteråt så att säga?
Det måste ju vara likadant för föl.

Det är fosterstadiets förbindelse mellan artärerna nära hjärtat för att förse lungorna med syre.
Den skall sluta sig när bebisar föds och lungorna skall ge syre åt andra hållet annars så blir det Blue Babies av dem.

Lekmannamässigt förklarat.

Veterinärens ordination är följd. Den ambulatoriska i samråd med kliniken på Ultuna.

Ponnyn mår mkt bättre. Hon j*vlas med oss. *Mutter*.

Jag menar att om det står att man inte skall ta det i slutet av dräktigheten eller om det står att det inte är testat, då kanske man inte skall tänka att "det är så många som använt och så vidare" som en del verkar tänka på forumet.
Skulle det nu vara testat och ofarligt, då hade det ju både använts och också ordinerats av veterinären. Enkelt tycker jag. Följ veterinärens ordination.

Enkelt tycker jag också. Om hästen har så ont att alternativet är avlivning, ha hästen kvar med svåra smärtor eller ge smärtstillande och förhoppningsvis på detta sätt kunna ha hästen kvar och därmed även rädda fölet, så är valet lätt.

I normalfallet ska NSAID inte ges till dräktiga hästar under den tredje trimestern, dvs dräktighetens sista tredjedel. Inte heller till digivande hästar (står klart och tydligt i FASS). Orsaken är att behandlingen medför en viss risk för fostret, exakt vilken vet jag inte, men no magnecyl gäller ju även under human dräktighet. I det här fallet har veterinären gjort den korrekta bedömningen att stoets välfärd går före fostrets - det är ur djurskyddssynpunkt inte acceptabelt att låta stoet lida så som den här märren hade gjort utan behandling. Då kommer fölet i andra hand. Alternativet hade varit avlivning, allt annat vore brottsligt.

Förmodligen kommer inte fölet att få några men heller.

min erfarenhet av fångston är att dom inte alls behöver visa tecken på det...har haft ett som inte ömmade nämvärt inte stod som fånghäst inte vände som fånghäst osv.....trotts allt när vi kom till klinik med fölis vid sidan när den var 3 mån pga kvarka så visade det sig att det var fång med rotation och hovbenssänkning:cry::cry: man trodde att hon skulle klara sig men när hon 2 månader senare fick ett kraftigt anfall igen så vägrade jag fortsätta och kvällen innan hon skulle tas bort tog vi skorna på henne och då visade hon verkligen hälta och hade ont...tapper dam som tyvärr inte finns med oss längre

så ta henne till klinik för röntgen fast dom kanske inte för de när hon är dräktigt:confused:

Veterinären tycker inte det är värt risken med så lindriga symptom. Risken för smitta alltså. Jag frågade om röntgen rakt ut. Om inget mer händer och hon blir stadigt bättre nu så tror jag att jag avvaktar. Ska prata vidare med veterinären hur som helst men ändå. Hon ömmade ju som sagt inte ens på de oskodda fötterna när hon skoddes om "mitt uppe" i anfallet (om det var ett sådant).

Tips.

Det går utmärkt bra att låta bli att svara om man tja inte håller med, inte har någon lust osv.

"Pennan" är fri sas.

(Egentligen.)

Det är svårt kanske att komma med förslag om man inte har tillgång till alla fakta.

Nåja, nu ska jag gå ut till stallet för att plåga "mitt" foster med en av de sista butta-påsarna jag har. Samt lite gastrogard.

Ah, jo så håller jag ju med. Men veterinären ordinerar det ju inte på måfå, och det blir ju ett ställningstagande. Ett sto med svåra smärtor är inte bra för fostret heller, så ibland blir det ju en sådan där pest eller kolera-avvägning. Det är ju inte så att lil-sis helt på egen hand tutat i stoet NSAID utan det är på veterinär ordination.
Och en hästägare med ett dräktigt sto som är sjukt, behöver nog inte utsättas för mer klappjakt än nödvändigt. Goda råd i all ära, men diskussionen om NSAID till dräktigt sto går ju på tomgång nu.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Har ett shettissto som för ett par veckor sen fick 40 graders feber och senare stapplig/styv gång med tydlig smärta i framdeln. Ingen...
Svar
19
· Visningar
1 860
Senast: Exit
·
Hundhälsa Jag behöver råd.. Det blev ett långt inlägg, men jag hoppas någon orkar läsa det ändå. Har en schäferhane på fem år, som kort och gott...
2
Svar
20
· Visningar
7 622
Hästvård Min åring har en ganska problematisk strålröta i alla fyra hovar och eftersom jag inte är bekant med strålröta under mina 20år som...
2
Svar
29
· Visningar
8 915
Senast: skuggi
·
Hästvård Har en valack på 7 år som har haft enorma problem med buken. Haft honom sedan han var 2 år. Allt började sommaren 2015. Vid utsläpp på...
2
Svar
29
· Visningar
7 614

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• ”Hund” 2005-2010
  • Hjälp!
  • Uppdateringstråd 31

Hästrelaterat