Stapplar fram

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Stapplar fram

(Jag är nog lite knäpp men det här roar mig.)

Gårdagens fastrullning tycks ha slutat väl. Det vänstra ögat är blåslaget (surprise surprise...) men inte särskilt ömt, rött eller så. Det rinner inte heller.

Och vad ser jag NU när jag går ut i stallet... Jo ett svullet höger öga. Men vilken överraskning :smirk: Rinner inte och jag hittar inget som kan förklara det. Hon är inte direkt röd heller (det är ju inte så att hon spärrar upp det och hjälper till men...)

Nåja, ska ju ringa veterinären tämligen snart ändå hur som helst, så nu blir det kanske ons istf tors...

Och så är all buttamat kvar från i morse, när jag gick åt hon glatt men sen slutade hon väl *mutter*.

Hon blängde surt på mig och hade åsikter om att där inte fanns hö utan bara något äckel i krubban.

(Gårdagens fastrullning tycks ha slutat väl. Det vänstra ögat är blåslaget (surprise surprise...) men inte särskilt ömt, rött eller så. Det rinner inte heller.
VAD har hänt!? :eek:
Och så är all buttamat kvar från i morse, när jag gick åt hon glatt men sen slutade hon väl *mutter*.
Jasså!? Kanske inte så dumt med Houdinie-daltning ändå!? :D

Hon har fram till igår ätit allt jag har serverat, så det har inte varit ett problem. Jag tror på att min häst är intelligent, så hon behöver nog inte äcklet längre.

Med tanke på hur pigg hon är trots att hon inte bör vara smärtstillad (inte full dos iaf) så är hon nog på bättringsvägen.

Och nej det blir ingen hage än. När det har tinat ute så blir det sjukhage, först ruta och sen lite större osv.

Houdinie; hon har i hela sitt liv rullat fast på de mest konstiga ställen (inkl ridhuset på Djurgårdens ridskola, brandkåren fick dra loss henne). Så det var liksom väntat. Men det gäller ju att man hittar henne i tid. Dock brukar hon säga till mig när sånt händer. Har vaknat mitt i natten av att något har varit FEL och då har hon suttit fast.

Den här gången så tänkte jag muta med ett äpple, det brukar jag ju inte göra. Av någon anledning så åkte jag också hem tidigare än planerat.

Hennes telepatiska förmågor är nog ganska starka och hon är bra på att rikta.

Daltning när du gjorde det var nog precis vad hon behövde :)

hur är de med henne?? har följt tråden utan att skriva men nu har juh ingen skrivt så man får ingen uppdatering...
önskar dej alla lycka å hoppas att allt är väl med fölet oxå..

Hon mår bättre, fick sista påsen med butta i morse, ska ut och kolla och fodra senare ikväll och sen kolla status imorgon bitti.

Ser hon ut att ha minsta ont el dylikt så blir det veterinär igen (kollar innan telefontiden). Måste nog diskutera igenom det här med ev röntgen också.

Det finns några få fördelar med att vara arbetslös just nu.

Fortsätter hon att må bra under helgen och det tinar ute så tänkte jag börja med boxruta snart, sandad mjuk boxruta som sen förstoras allt eftersom.

Fölet lever iaf och sparkas och har sig.

glad att göra att hon verkar må bättre.. är de pga smittorisken som vet inte tycker hon ska röntgas för visst var de vet som inte tyckte de va?? eller är de för själv röngenstrålarna??

låter juh skänt för henne å få lite uteluft. ännu mer perfekt att du ahr en ruta precis utanför stallet.

Först smärtan av att bli transporterad (om hon inte är hundra).
Och sen smittorisken. Den är ju ganska stor. Och frågan är då om man vill åka till universitetsdjursjukhuset eller privatkliniken, det är ungefär lika långt (nära) till båda.

Vet anser inte att det behövs pga hon tyckte att det var så lindriga symptom. Den veterinären är på semester hela veckan så henne får jag inte tag på förrän nästa vecka i så fall.

Ja det är skönt att det inte är något direkt sträcka för att komma ut till rutan.

Vet anser inte att det behövs pga hon tyckte att det var så lindriga symptom.

Efter att ha följt denna dagbok så kan jag fortfarande inte utläsa svaret på själva grundfrågan vilket vore intressan att från TS höra med än att det var lindriga symtomer,, symtomer på vad???

Eftersom veterinären fortfarande inte kunde utesluta annat än fång pga hur hästen såg ut och betedde sig är inte fång diagnosticerat. (Okej den meningen blev konstig). Alltså det var inte självklart vad som var fel (och är antar jag).

När jag frågade om ev röntgen, när vi mitt i natten (nästan) möttes vi tåget för att jag skulle få buttan och gastrogarden, så tyckte veterinären att röntgen inte var någon idé därför att OM det var fång så var det så lindrigt. OM.
Hon hade även letat efter tecken på hovbenssäkning (för jag antar att det är vad man känner efter i kronranden? eller är det rotationen?) så fanns inga sådana tecken.

Hon behandlas (återigen) som en fånghäst eftersom det är lämpligt att göra när man inte vet, anser veterinären. Och det känns ju vettigt. Hästen (nåja ponnyn) mår ju uppenbarligen bra av boxvila och smärtstillande.

Jag kan försöka vrida orden på ett annat sätt om det passar bättre?

Jag förstår då alldeles utmärkt.
KAnske för att vi satt nästan i samma sits.

Vi varken ville, och blev även avrådda av veterinären, att åka till klinik med hogdräktigt sto. Detta för att just kliniker är smittohärdar med risk att få virusaborten med hem.

Vi åker dit enbart om det är väldigt akut.

AM

Jag förstår då alldeles utmärkt.
KAnske för att vi satt nästan i samma sits.

Vi varken ville, och blev även avrådda av veterinären, att åka till klinik med hogdräktigt sto. Detta för att just kliniker är smittohärdar med risk att få virusaborten med hem.

Vi åker dit enbart om det är väldigt akut.

AM

Det har jag full förståelse för men på drygt 14 dagar och med den teknologiska utrustning dagens många veterinärer har att mobilt undersöka ett dräktigt sto så tycker i alla fall jag att det borde ha lett till mer fakta i själva grundfrågan än ömma hovar,smärtlindring, foderbyten,utedrift,hagstatus, havande kvinnors foglossning,fastrullningar och hästens dagbok.

Allt det secundära anser jag som ren utfyllnad och lite "chatt" betonat i tråden,, är det bara jag som är intresserad av det primära traumat i detta fall??

För att nu spetsa till det lite så är mitt svar på detta fall att det primära traumat har med dräktigheten att göra och tiden för denna dräktighet för allt det secundära är klassiskt för att det primära är just ingåendet i högdräktigheten i samband med flera mindre lyckade omständigheter för detta dräktiga sto:s bekväma högdräktighet som har lett till TS startinlägg.

Har jag rätt får jag aldrig veta det, har jag fel så kommer det med största sannolikhet att delges senare i tråden.

Jag hoppas jag har fel.

För att nu spetsa till det lite så är mitt svar på detta fall att det primära traumat har med dräktigheten att göra och tiden för denna dräktighet för allt det secundära är klassiskt för att det primära är just ingåendet i högdräktigheten i samband med flera mindre lyckade omständigheter för detta dräktiga sto:s bekväma högdräktighet som har lett till TS startinlägg
Du skulle inte kunna uttrycka dig lite mer begripligt? Jag förstår inte alls vad du menar. Varför inte tala eller snarare skriva i klarspråk! Jag tror inte någon här förstår vad du vill ha sagt.

Senast ändrad:

Har jag rätt får jag aldrig veta det, har jag fel så kommer det med största sannolikhet att delges senare i tråden.
Du får nog veta i vilket fall som helst.
Vi är alla angelägna om att få klarhet i detta.

Jag hoppas jag har fel.
Varför det?
Om det bara är graviditetsbesvär, så är det ju inget farligt.
Och det vore ju bra.
Vi får ju då bara försöka att underlätta livet för henne så mycket som vi kan.
Och resurserna är rätt stora för det.

Stallet är liksom mitt så jag gör som jag vill där.

Det ligger ett nytt recept på butta på Scheele. Men jag vet inte? Det är inte ordinarie vet som har ringt in, hon har semester. Jag skulle nog eg vilja att hon tittade på henne först. Men hon är inte tillbaka förrän på måndag.

Du har helt rätt, det finns inga mikroorganismer som i friskt hö bygger stärkelse av socker(svampar kan väl bygga stärkelse?).
Inte ung har missuppfattat el lyssnat på någon svamlare.
PL

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Har ett shettissto som för ett par veckor sen fick 40 graders feber och senare stapplig/styv gång med tydlig smärta i framdeln. Ingen...
Svar
19
· Visningar
1 860
Senast: Exit
·
Hundhälsa Jag behöver råd.. Det blev ett långt inlägg, men jag hoppas någon orkar läsa det ändå. Har en schäferhane på fem år, som kort och gott...
2
Svar
20
· Visningar
7 622
Hästvård Min åring har en ganska problematisk strålröta i alla fyra hovar och eftersom jag inte är bekant med strålröta under mina 20år som...
2
Svar
29
· Visningar
8 915
Senast: skuggi
·
Hästvård Har en valack på 7 år som har haft enorma problem med buken. Haft honom sedan han var 2 år. Allt började sommaren 2015. Vid utsläpp på...
2
Svar
29
· Visningar
7 614

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• ”Hund” 2005-2010
  • Hjälp!
  • Uppdateringstråd 31

Hästrelaterat