Stapplar fram

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Stapplar fram

Kom bara på en sak. Jag läste nånstans att du tror att det är fång men att det ser ut som om hon avlastar bak.
PÅllar kan få fång på bakbenen med. Jag hade en islandshäst som jag köpte i eländigt skick från Danmark för många år sen.
Veterinär och hovlslagaren mina var övertygade om att hon vid ett flertal tillfällen haft fång bak (pga hur hovarna såg ut).Hon hade ett konstigt rörelsemönster den där...

Skrivet av ngn med ett antal högskolepoäng i kemi.

Vad bra.
Då så kanske du kan reda ut vad som händer?

Informationen som jag fick var att gammalt hö möglar mindre för att sockret har övergått till stärkelse.
Men det kanske betydde att sockret har gått åt och stärkelsen finns kvar.

Finns det inte några microorganismer som kan göra sådant?

Ja de kan ju få rotationer och sänkningar på alla fyra.

Nu på kvällen fortfarande "rörelsebesvärad" men humöret ung som vanligt, gnäggade tom när jag kom med hö.

Informationen som jag fick var att gammalt hö möglar mindre för att sockret har övergått till stärkelse.
Men det kanske betydde att sockret har gått åt och stärkelsen finns kvar.

Finns det inte några microorganismer som kan göra sådant?

Mina kunskaper om vallodling mm är helt klart begränsade. Det är definitivt inte någonting som har ingått i den utbildning jag gick en gång i tiden. Jag har bara på egen hand läst en del som jag har nytta av för hästhållningen.
Jag har förstått det som att microorganismer kan förbruka det socker och andra kolhydrater som finns. De omvandlar det till energi som de har nytta av. Men det tror inte jag är ngt som bör hända i ett hö. Detta skrev jag i ett tidigare inlägg. Men att de skulle bygga ihop flera glukosmolekyler till stärkelse eller liknande ämnen tycker jag verkar ganska osannolikt. Det måste vara en energikrävande process som inte dessa organismer har ngt att vinna på. Det är så långt jag begriper. det finns kanske ngn annan?

TantEster som säkert kan detta mkt bättre har redan gett ett svar.

Till ts
Ursäkta diskussionen lite utanför.
Jag hoppas att det ordnar sig med din häst.

Senast ändrad:

Envishet är en bra egenskap,, dock bör man inte bli blint envis för då blir man lätt dumdristig och har svårt att tillföra sig mer kunskap.;)

Än en gång utanför tråden

Jag håller helt med dig i detta.
Sedan kan jag undra vem du syftar på i detta fallet om det är på Inte Ung eller på mig eller i största allmänhet. Jag vet om att jag är ganska så envis själv och har varit det i fler diskussioner än denna. Däremot så brukar jag alltid ge mig inför bra argument som motbevisar mig. För visst är det bättre att lära sig ngt nytt än att tycka att det viktigaste är att vinna diskussionen.

Hon ser fortfarande bättre ut. Bra bra det här :)

Onsdag morgon får hon sista buttan, så jag antar att jag ser på torsdag morgon om det är dags att ringa och få mer smärtstillande.

Nu kunde jag locka ut henne ur boxen med en morot. Hon går nästan normalt (dvs sätter i stort sett i tån normalt och går som en "normal" häst istället för att tja stappla fram). Hon smyger fram.

När hon går helt "normalt" så är det nog dags för sjukhage.

Kanske i mitten av nästa vecka... :)

Det går framåt iaf!

Skönt att höra (eller snarare läsa... ;) )
Var lite orolig när bil och transport var borta tidigare i veckan.

Ingen av mina hästar som var på turné, dock en vit en.

Var i Nyköping och hämtade en ponny som skulle till Brottby. Bra att rasta släpet ibland.

Neffi pigg idag också, kunde resa sig upp utan att vingla och luta bakdelen, ställde sig "som vanligt" och gnäggade direkt.

DET är ett steg framåt.

Och så sover katterna med henne i boxen :love:

Kl

För några månader sedan fick Cher fång på båda fram..
Eller rättare sagt veterinär och hovslagare sa att det troligen var fång.
Stoet åkte inte till klinik för röntgen då vi inte ville riskera vare sig hennes eller alla andras dräktigheter just nu.

Vi gjorde så här:
Stoet fick tvärtå och skor fram. Bakvända.
Sedan gjorde vi i ordning en rejäl bädd.
Eftersom vi inte visste vad som utlöste fånget så var det svårt att fodra henne.
Vi tog bort hösilaget och i stort sett all havre.
Vi gav henne hö. Fri tillgång så länge.

Stoet fick startdos Fenylbutazon första dgen och sedan underhåll i 7 eller tio dagar har jag för mig.
Under hela den tiden stod hon inne.
Inte så smart att släppa ett "preparerat" sto, som sagt.

Därefter fick Cher stå inne i ytterligare 6 veckor. Hon fick enbart gå ut i liten hage medans vi mockade hennes box.

Idag har Cher blivit av med skorna. Hon har även fått halva höet utbytt mot hösilage igen. Ökat havre givan.
Hon visar ingenting i fötterna

Men resonemnag med ytterligare hovslagare är att hon kan få besvär i slutet av dräktigheten.. Vi får se. Cher fölar i mitten av maj.

Sedan kan man diskutera detta med att ge dräktiga ston smärtstillande.
Kan man undvika så visst..Men Quadrisol har inte samma bra effekt som t.ex. Finadyn.

Finadyn är inte testat på dräktigheter men tydligen ingen som kan visa att det är specifierat farligt.

Själv är jag faktist av den åsikten att fölston ska inte plågas bara för att dom är dräktiga.
Man ska inte låta dom ha ont bara för att eventuellt smärtstillande kan skada foster.

Man kan försöka hålla sig utanför riskzon så länge det går men om stoet nu måste ha smärtstillande så ska hon också ha det.
Annat vore rent djurplågeri i mina ögon i alla fall.
Även om det kostar ett föl.

AM

Senast ändrad:

Om man tänker på människor då.
Hur mycket Alby, Treo, Ipren o.s.v. har inte gravida kvinnor satt i sig genom åren?
Om det vore livsfarligt för foster så skulle vi liksom veta det nu.

Kan hästar ha foglossningsbesvär? Jag tänker ibland på det när jag ser dräktiga ston vagga fram väldigt försiktigt, de ser ut ungefär som jag kände mig och de kan ju inte gärna använda kryckor. De går ju på alla fyra så belastningen kan man nog inte jämföra, men foglossning är väl uppluckring av fogarna av hormonell anledning och dräktiga ston har väl också hormoner?

Ja, inte vet jag men jag har undrat några gånger, kanske någon här vet?

Om man tänker på människor då.
Hur mycket Alby, Treo, Ipren o.s.v. har inte gravida kvinnor satt i sig genom åren?
Om det vore livsfarligt för foster så skulle vi liksom veta det nu.

Fast du kan inte jämföra hästar och mäniskor när det gäller mediciner.

Och det är inte Albyl, Treo och Ipren så man ger som smärtstillande till märrar :D

AM

Jo det kan dom få.
Dom rör sig lite stelare och vill inte bli borstade uppe på bakre delen av kroppen.
Någon enstaka kan bli riktigt förbannad om man ändå gör det.
Mest syns det vid hovvård då dom har ännu svårare att lyfta bakfötter än vad som är normalt vid den tiden.

Däremot är jag osäker på om det ska kallas foglossning

AM

Och det är inte Albyl, Treo och Ipren så man ger som smärtstillande till märrar

Det är i samma grupp som det.
Och med samma risker.
Blödningsbenägenhet.

Man rekommenderar inte att gravida kvinnor anväder läkemedel av typen NSAID under sista delen av graviditeten av just den anledningen.

Om man inte kan jämföra mellan djurslag så skulle ju hela idén med djurförsök för läkemedel falla.
I vissa fall så stämmer det inte.
T.ex. för Thalidomid(Neurosedyn) och Cortison, men för det mesta så kan man i alla fall dra vissa säkra slutsatser.

Jo men hur var det med det ofarliga smärtstillande medlet (komer inte ihåg vad det heter nu) som kvinnor i början av 60 talet åt... Och sedan fick missbildade barn. Visst Treo osv är ju "testat" nu, men ibland så kommer sanningen fram senare...
Precis som det ofarliga medlet man sprutade banvallar med osv osv.
Så man får ju verkligen ta sig en funderare innan man ger nåt, och om man kan lindra besvären genom att ha hästarna inne på bra bädd, så får man väl göra det då. Ibland så undrar jag om det inte är vi som mår bättre av att hästen är ute än hästen själv.

Men i just det här fallet så var hästen placerad på bädd, inne, flera dagar innan veterinären kom.

Och det hjälpte ju uppenbarligen inte.

Neurosedyn(läkemedelsnamn, inte läkemedlet i sig) var för övrigt inget smärtstillande, utan ett "säkert och effektivt sömnmedel".

Senast ändrad:

Kan hästar ha foglossningsbesvär? Jag tänker ibland på det när jag ser dräktiga ston vagga fram väldigt försiktigt, de ser ut ungefär som jag kände mig och de kan ju inte gärna använda kryckor. De går ju på alla fyra så belastningen kan man nog inte jämföra, men foglossning är väl uppluckring av fogarna av hormonell anledning och dräktiga ston har väl också hormoner?

Vad jag har lärt mej "behöver" inte hästar foglossningen som människor eftersom de är mer ändamålsenligt byggda vad gäller fostrets passage. Människor har smalare passage och människobarn stora huvuden jämförelsevis.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Har ett shettissto som för ett par veckor sen fick 40 graders feber och senare stapplig/styv gång med tydlig smärta i framdeln. Ingen...
Svar
19
· Visningar
1 860
Senast: Exit
·
Hundhälsa Jag behöver råd.. Det blev ett långt inlägg, men jag hoppas någon orkar läsa det ändå. Har en schäferhane på fem år, som kort och gott...
2
Svar
20
· Visningar
7 622
Hästvård Min åring har en ganska problematisk strålröta i alla fyra hovar och eftersom jag inte är bekant med strålröta under mina 20år som...
2
Svar
29
· Visningar
8 915
Senast: skuggi
·
Hästvård Har en valack på 7 år som har haft enorma problem med buken. Haft honom sedan han var 2 år. Allt började sommaren 2015. Vid utsläpp på...
2
Svar
29
· Visningar
7 614

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka