Sv: Stapplar fram
Om du backar bandet så va detta TS:s startinlägg.
Läs gärna just texten Hon är mkt palpationsöm över kors och rumpa.
Det framgår inte förän nu att detta sto inte bara ska bära upp sitt eget foster med den extra belastningen det ger på kors/ länd,bakben/hovar. Dessutom så ska hon som högdräktig och förtsagångs födare behöva släpa runt på ytterligare drygt 50 kg, i icke egen vald form!!! Dessutom med direkt belastning på ländryggen utan skydd.
Min erfarenhet av avel är ganska välgrundad med det hör inte till tråden mer än att min erfarenhet är att jag förvånas inte över att det tillstött komplikationer. Varför jag blandar dräktig med gravid är enbart för att dom kvinnor som har varit gravida lättare ska kunna förknippa sin gravitetet med en hästs dräktighet, specielt i det senare stadiet.
Mycket har jag sett men aldrig en höggravid kvinna som tränar på ett tränings center. I det stadiet så brukar 90% av alla kvinnor ligga hemma och inte ens orka röra på sig. Jag kan ha fel för det finns 10 % till.
När det gäller ömhet över kors och "bak" så är det ett ganska vanligt fenomen, kanske just på förstagångare OCH äldre fölston som inte har fått så många föl.
Har flera hemma som jag håller på att dra av vinterpäls på och ser att det är helt ok att borsta fram till halva magen. När man sedan går mot länd så sänker dom sig. Samma en bit mellan kors och svansrot.
En sådan häst utsätter man inte för t.ex ridning eller annan tvång.
(t.ex att backa, gå över hinder kan vara ett helt företag)
Men gjorde TS det? Är inte bilderna från INNAN stoet blev dålig?
Denna "klassiska" dräktighets-ömhet kommer ganska fort och inget man ser i förväg och kan ana sig till.
(antar att du kanske tänkte på att en valack hade hoppat på henne eller nåt då hon var på lösdriften? Skulle inte tro det då märrar i det skedet sparkar in tänderna på vederbörande som ids försöka)
Vidare har vi din jämförelse mellan kvinnor och ston. Lägg det på hyllan. INTE SAMMA SAK. En kvinna kan knappast springa några meter direkt i anslutning till fölningen..men det kan ett sto göra med lätthet. Ett sto fölar på under 5 minuter med våldsamma verkar under kort kort tid. Det gör inte kvinnor då dom ligger och våndas i bortåt dygnet.
Kvinnor kan inte äta som dom ska i slutet av sin graviditet. Märrar VRÄKER i sig mat då. (däremot är dom kinkiga ett par månader innan)
Då vi själva stått i nästan samma sits som TS två gånger så passade jag på att fråga en hovslagare som jobbar på klinik vad som igentligen händer? Varför? Är det nåt med dräktigheten?
Det finns ju inga enkla svar..så klart.
Men ett sa han som fick mig att fundera.
-VAD åt eller gjorde stoet ett dygn innan du såg hältan??
Så klart gjorde märra samma sak som hon gör varje dag hela året.
Åt mat, mer eller mindre.
Så svar kunde jag inte ge.
(det stoet ska föla om en månad och har inte visat flera problem)
Fall två är kanske mer åt det hållet som du funderade på. Om jag läst dina inlägg rätt.
Fång/dräktighet.
Denna blev tvärhalt på en söndag. Kastade sedan sitt föl på torsdagen veckan efter.
Vi vet att ungen levde på söndagen via rektalkoll.
Resten av tiden fram till kastning TROR jag att den levde. Men kan ha varit tarmrörelser.
Kastningen kan ha berott på fång eller fång kan ha berott på pågående kastning..ingen aning.
Sedan kan vi ta detta med Finadyn/Fenylbutazon.
INGA studier är gjorda/bekräftade att det skadar dräktiga ston..eller dess ofödda föl.
Därför AVrekommenderar man preparat som dessa och ger t.ex. Quadrisol..som inte fungerar så bra alltid.
Stoet SKA HA smärtstillande som fungerar oavsett vad som händer med fölet. Detta ur djurskyddssynpunkt. Annars kan man lika gärna ringa "bilen" på en gång. Märra ska inte stå med ont enbart tför ett föls skull. Nej.
För just magens skull kan man balansera upp preparatten med t.ex. Andadpsin eller annat liknande.
Vidare har du ju rätt i att 8 månader är en klassisk tidpunkt.
Men inte om fötter eller koliker eller sånt.
Utan att om ston ska kasta så sker det ofta just då. (t.ex virusabort)
Klassiskt tidpunkt för att fölets storlek ökar drastiskt.
Så visst..kolik men inte som man tänker sig regelrätt utan mer att stoet störs av fostrets rörelse.
Vissa märrar blir så arga att dom hugger sig själva i sidorna.
(här finns ju också en kastningsrisk om stoet börjar rulla för ungen kan komma i snurr och på så sätt strypa tillgången då navelsträngen blir typ telefonsladd)
JAg följer denna tråd dagligen då jag är mycket intresserad om hur det kommer att bli i slutänden.
Tror faktist att vi kommer att lära oss massor allihop..på ett eller annat sätt.
AM