Sv: Stapplar fram
Med risk för att bli idiotförklarad nu, detta är ett hugskott efter att ha läst din tråd. Men jag har under denna höst/vinter sett flera hästar med mycket mjuka hovar, detta har inte blivit bättre även om det har frusit på vilket uteslutar det blöta underlaget. Men för mycket länge sedan gick jag en kurs om foder och dess verkan, på SLU faktiskt.
Jag ska nu fråga något och jag hoppas att du inte tar illa upp. Hästar som har haft en lång med lågt intag av protein kan få mjuka hovar, underskottet behöver ej vara stort med kan vara över en längre tid.
Har du haft koll på intaget för hästen?
Muskler bryts ju ner vid lågt intag av protein, även hoven kan drabbas av samma sak och bli mjuk. Kan det vara något sådant? Det har tidigare förväxlats med dräktighetsfång, och är inte alltid lätt att urskilja. Jag tänker nu mest efter som det tvistas om huruvida det är belstningsfång eller inte. Kanske är det så enkelt, om jag förstod det hela rätt så är just dräktiga hästar mer känsliga för detta än andra och med tanke på hur lång gången hon är så håller jag med Djurjouren. Gör så gott du kan resten av tiden, och hjälp henne så långt det går fram till fölning.
Ja, ja, detta är som sagt ett rent hugskott sådär efter att ha läst din tråd.