Stapplar fram

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Stapplar fram

Är Packie ett smeknamn? Är det Carnaby Patrick Hooligan du menar?

Hon är INTE glad när hon reser sig. Ser ut ungefär som man gör när man ska upp och kissa när man ligger däckad i rejäl influensa (inte magvarianten). Sen när man trugat i henne lite medicinerad mat och och har rört lite på sig så ser hon mkt bättre ut, glad på ögonen osv. Står "vanligt" också. Precis när hon rest sig så vill hon gärna stötta ändan mot väggen, den känns eg mer besvärad än framdelen (men den vill hon inte belasta extra, troligen pga det onda vänstra benet).

Knepigt.

Veterinären tyckte inte hon var dålig nog för att röntga sen, letade efter tecken på sänkning men kände inget (det man nu KAN känna för hand).

Nä det ska gud veta. Titta på alla kvinns som varit på smällen och deras vaggande framfart under den sista tiden på graviditeten.

P.S. det brukar heller inte vara en dans på rosor för deras män heller.:mad:

Och har du erfarenhet av det då?:angel: Annars skulle jag gärna förse dig med en graviditet så vet du sen, hur det är menar jag.:cool:

Med risk för att bli idiotförklarad nu, detta är ett hugskott efter att ha läst din tråd. Men jag har under denna höst/vinter sett flera hästar med mycket mjuka hovar, detta har inte blivit bättre även om det har frusit på vilket uteslutar det blöta underlaget. Men för mycket länge sedan gick jag en kurs om foder och dess verkan, på SLU faktiskt.
Jag ska nu fråga något och jag hoppas att du inte tar illa upp. Hästar som har haft en lång med lågt intag av protein kan få mjuka hovar, underskottet behöver ej vara stort med kan vara över en längre tid.
Har du haft koll på intaget för hästen?

Muskler bryts ju ner vid lågt intag av protein, även hoven kan drabbas av samma sak och bli mjuk. Kan det vara något sådant? Det har tidigare förväxlats med dräktighetsfång, och är inte alltid lätt att urskilja. Jag tänker nu mest efter som det tvistas om huruvida det är belstningsfång eller inte. Kanske är det så enkelt, om jag förstod det hela rätt så är just dräktiga hästar mer känsliga för detta än andra och med tanke på hur lång gången hon är så håller jag med Djurjouren. Gör så gott du kan resten av tiden, och hjälp henne så långt det går fram till fölning.

Ja, ja, detta är som sagt ett rent hugskott sådär efter att ha läst din tråd.

Hösilaget har en protein/energi-kvot på 11 så det verkar osannolikt.
Men när hon kom hit så var hon tunn över ryggen.
Kan det vara från innan? Typ förra våren och under betäckningen?

Vet du, du kan ha rätt.
Vi har fordat upp henne nu så vi minns (i alla fall jag då) knappt hur hon såg ut då.

Senast ändrad:

Till Boj eg:

Det och hur hon har musklat sig utan tillskott under dräktigheten gör att det känns hemskt långsökt.

Däremot känsliga fötter av mjuk/blöt mark var vi inne på redan i fredags.

Det kan ju vara "lite" av allt toppat med att hon faktiskt tycker synd om sig själv.

Fodret har jag koll på. Fast det kan ju inte du veta.

Det hade ju gjorts ett byte av hösilage från första till andraskörd före symptomen började. Det måste ju vara den mest sannolika orsaken dräktig eller inte.

Men fötterna har ju vuxit ut från då.
Och det är det som växte då, eller skulle ha växt då, som är ute nu.
Breddar sig hoven mycket av vikten när hon ställer sig på den?
Om den gör det så kan hon behöva ringsko.
Eller kanske bara spikas fast även i bakersta hålet.
Du kan prova att tejpa runt hoven med Elastoplast för att hålla ihop den.
Gammelman har haft just de problemen p.g.a. ålder.

Men övergången var successiv och magen visade ingen reaktion.
Vilket gör det till bara en gissning.

Till Boj eg:

Det och hur hon har musklat sig utan tillskott under dräktigheten gör att det känns hemskt långsökt.

Däremot känsliga fötter av mjuk/blöt mark var vi inne på redan i fredags.

Det kan ju vara "lite" av allt toppat med att hon faktiskt tycker synd om sig själv.

Fodret har jag koll på. Fast det kan ju inte du veta.

Min tvååring fick ju av den blöta hösten och sk 'vintern' ordentligt mjuka sulor, som sviktade. Om det då påfrusna knögglet som 'kom och gick' gjorde ju inte saken bättre. Fick motvilligt slå på skor tillslut, det var inte rimligt att han skulle behöva ha det som han hade det, han var ordentligt halt och inte bara stapplig fram. Lyckan när han tassade ut i hagen med skor och helsula och sakta insåg att det gör inte ont var balsam för själen.

Hade pjuck (fram) en knapp skoperiod, sen skodde han av sig själv, men då var det inte lika knöggligt i backen längre, och sulorna hade dessutom blivit lite hårdare (ena fram, ljusa hoven, sviktade än). Så sen har han gått utan en skoperiod (skoning imorgon). 'Tassig' om det är knöligt, och nu har det varit så nedra blött igen så nu vet jag inte hur han skulle klara en påfrysning (som kommer imorgon, suck..), men..

Och inget fel på proteinhalten btw, den är 8.6..

Så jag tror stenhårt på det satans blöta som varit.. =/

Men det är ändå en förändring av foderstaten som vad jag förstått gjordes i nära anslutning till symptomen började och det kan räcka!
Det måste vara den mest sannolika orsaken.
Dessutom gick hon ju på lösdrift och då kan det vara svårt att veta om just hon åt av båda sorter som du blandade eller om hon smaskade i sig mest av det nya hösilaget.
Belastningsfång förekommer mest på en häst som belastar ett ben kontinuerligt utan möjlighet till avlastning. T ex vid blockhälta på ett ben och hästen stödjer länge på det motsatta utan att avlasta detta. Belastningsfång är för övrigt inte speciellt vanligt som fångorsak.

Men övergången var successiv och magen visade ingen reaktion.
Vilket gör det till bara en gissning.

Hur många här med erfarenhet av akut fång har sett symptom från magen, dvs lös avföring etc, som ett symptom? Jag har sett många fånghästar och tror inte ens 10 % visat några symptom från magen.

Alla fångorsaker är en gissning men kan vara mer eller mindre sannolika.

Men det är ändå en förändring av foderstaten som vad jag förstått gjordes i nära anslutning till symptomen började och det kan räcka!
Det måste vara den mest sannolika orsaken.
Absolut.
Andraskörden är som hackad gräsmatta och antagligen jämförbar med vårbete.

Dessutom gick hon ju på lösdrift och då kan det vara svårt att veta om just hon åt av båda sorter som du blandade eller om hon smaskade i sig mest av det nya hösilaget.
Nej där så har vi full koll faktiskt.
På stora lösdriften så serveras bara förstaskörd och inget annat.
Tillsammans med Gamla Gubben så är det hon som äter upp all förstaskörd för den kan han inte få i sig p.g.a. senilt glattbett.
Samt det mesta av andraskörden för han får inte i sig så mycket av den heller.
Och resten av andraskörden har varit som tillskott inne i box eller i egen hage.

Belastningsfång förekommer mest på en häst som belastar ett ben kontinuerligt utan möjlighet till avlastning.
Det har hon gjort med ett framben då hon fick en spark på det andra och inte ville stödja på det.
Så det skulle kunna vara benhinneinflammation efter spark på ena frambenet och fång på det andra.
En helt sannolik diagnos faktiskt.

Hur många här med erfarenhet av akut fång har sett symptom från magen, dvs lös avföring etc, som ett symptom?

Jag har aldrig haft någon fånghäst alls.
Så jag vet inte.
Det talar ju på sitt sätt emot fång då jag har raser som är fångbenägna och detta sto behandlas likadant och äter samma sak som dessa.

Stoet har dessutom en mage som är oerhört känslig för foderbyten vilket gör att man går extra försiktigt fram.
Så om inte magen har reagerat så borde det varit mycket försiktigt.

Belastade hon verkligen inte det andra benet något alls? Det kan räcka med att få hästen att röra sig några steg med jämna mellanrum för att undvika belastningfång.

Om jag går långt tillbaka i tiden, närmare bestämt när vår gammelgubbe anlände till Sverige så hade han hovar som var bedrövliga. Med facit i hand efter denna kurs som jag gick något år efter gubbens ankomst, tror jag för min del att han drabbats av just detta. Han hovar var katastrofala bokstavligen, mjuka sulor. Så mjuka att man kunde klämma på dem med fingrarna och de sviktade rejält, hovis jämförde dem med plastfolie i tjocklek och motstånd.:eek: Hoven i sig var också oerhört mjuk, spikades en söm in kunde man dra ut den med fingrarna igen. Med tanke på hans kropp, hur han såg ut så skulle jag vilja säga att han hade en långt och eftersatt intag av protein.
Det försvann ju dessvärre inte brådrasket, utan tog sin lilla tid. Dräktiga ston ska ju tydligen vara mer mottagliga och känsliga för detta, när det gäller hovar så har ju de en tendens till att släpa långt efter det att situationen har uppstått och är därför svårare att veta varför. Orsaken behöver alltså inte röra sig om för dagen, utan vad som skett långt tidigare.

Vi hoppas i varje fall att det går bra, och att det löser sig med tiden sas. Man får försöka underlätta för pålla så mycket det är möjligt.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Har ett shettissto som för ett par veckor sen fick 40 graders feber och senare stapplig/styv gång med tydlig smärta i framdeln. Ingen...
Svar
19
· Visningar
1 860
Senast: Exit
·
Hundhälsa Jag behöver råd.. Det blev ett långt inlägg, men jag hoppas någon orkar läsa det ändå. Har en schäferhane på fem år, som kort och gott...
2
Svar
20
· Visningar
7 622
Hästvård Min åring har en ganska problematisk strålröta i alla fyra hovar och eftersom jag inte är bekant med strålröta under mina 20år som...
2
Svar
29
· Visningar
8 915
Senast: skuggi
·
Hästvård Har en valack på 7 år som har haft enorma problem med buken. Haft honom sedan han var 2 år. Allt började sommaren 2015. Vid utsläpp på...
2
Svar
29
· Visningar
7 614

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Hjälp!
  • Senast tagna bilden XVI

Hästrelaterat