Stapplar fram

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Stapplar fram

Min numera avlivade gamla avelstant var de sista dräktigheterna hemsk. Hade ont överallt, vaggade som en anka.....Gurkmeja gjorde henne lite mindre dålig. Det släppte när fölet åkte ut.
Så tipset är att blunda, hålla henne varm och klappa henne.

Senast ändrad:

Jaså,vem påstår det? Efter samtal med Analycen för ett några år sedan hävdade dom bestämt att det enda som sjunker ngt under korrekt lagring är vitamininnehållet-och det marginellt.

Ja just NU ser hon ut att vara besvärad i stort sett överallt.

Foglossning?

Men mentalt sett mår hon bättre.

Jaså,vem påstår det?
Expertisen.

Efter samtal med Analycen för ett några år sedan hävdade dom bestämt att det enda som sjunker ngt under korrekt lagring är vitamininnehållet-och det marginellt.
Det är också korrekt då de bara mäter näringsinnehållet och det förblir oförändrat även med längre kolhydratkedjor.

Att sockret binder ihop sig till längre kolhydratkedjor har bara betydelse för lagringen.
Mindre socker = längre kedjor = mindre risk för mögel.

Det vet inte jag, jag är inte kemist.
Inte alls, utan detta är vad jag har fått lära mig av experterna.
Det får du väl fråga foderforskarna på SLU om, jag vet inte.

Nej alla kan ju inte vara det.

Jag förstår egentligen inte vad du pratar om överhuvudtaget. Sockret försvinner för det första inte bara för att det skulle slås ihop till längre kedjor. När hästen sedan äter det bryts det ner till mindre byggstenar dvs det du nog menar med socker igen. Jag är ej fångexpert men är tveksam till om det spelar ngn roll för hästen i vilken av dessa former den får i sig sockret. Vad jag förstår kan alla lättlösliga kolhydrater äventyrliga för en fånghäst.

Sedan är jag fortfarande lika tveksam till att detta verkligen skulle hända i höet. Jag har letat lite inne på SLUs sidor men inte lyckats hitta det.

Men om MJ värdet är detsamma i lagrat hö vid analys hur kan du då säga att sockret försvinner??? :confused:

När hästen sedan äter det bryts det ner till mindre byggstenar dvs det du nog menar med socker igen.

Ja och det spelar en stor roll för hästen var i tarmsystemet som det sker.
De korta kolhydraterna - sockret - tas upp tidigt i systemet.
Och de långa sent.
Och så blir det visst jättefel om det finns så mycket korta kolhydrater att det spiller vidare till en senare del av matsmältningen.

Typ, det är ingen dans på rosor att vara gravid :crazy:

Nä det ska gud veta. Titta på alla kvinns som varit på smällen och deras vaggande framfart under den sista tiden på graviditeten.

P.S. det brukar heller inte vara en dans på rosor för deras män heller.:mad:

Ja och det spelar en stor roll för hästen var i tarmsystemet som det sker.
De korta kolhydraterna - sockret - tas upp tidigt i systemet.
Och de långa sent.
Och så blir det visst jättefel om det finns så mycket korta kolhydrater att det spiller vidare till en senare del av matsmältningen.

Ja det var ungefär detta jag skrev i mitt svar till dig så det håller jag med dig om.

Det om att sockermolekylerna skulle slås ihop till längre kolhydratkedjor hittar jag inte och jag tror inte på det heller. Att en del av de längre kedjorna och det "vanliga" sockret kan brytas ner av mikroorgansimer och även förbrukas är nog mer troligt. Även om jag kan tycka att höets kvalite i så fall borde påverkas till det sämre.
Men knappast tvärtom.

Ska villigt erkännas att jag har varit lite putt på veterinären.

Men hon ringde nu, hon har hämtat ut mediciner och allt och vi ska mötas upp i byn.

Helt okej service.

Jag slapp tom köpa 7 sprutor gastrogard för 2000kr utan får köpa de två vi behöver...

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Har ett shettissto som för ett par veckor sen fick 40 graders feber och senare stapplig/styv gång med tydlig smärta i framdeln. Ingen...
Svar
19
· Visningar
1 860
Senast: Exit
·
Hundhälsa Jag behöver råd.. Det blev ett långt inlägg, men jag hoppas någon orkar läsa det ändå. Har en schäferhane på fem år, som kort och gott...
2
Svar
20
· Visningar
7 622
Hästvård Min åring har en ganska problematisk strålröta i alla fyra hovar och eftersom jag inte är bekant med strålröta under mina 20år som...
2
Svar
29
· Visningar
8 915
Senast: skuggi
·
Hästvård Har en valack på 7 år som har haft enorma problem med buken. Haft honom sedan han var 2 år. Allt började sommaren 2015. Vid utsläpp på...
2
Svar
29
· Visningar
7 614

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Tvillingar!?
  • Skottlossning på skola
  • Föräldrarpenningtillägg

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat