Stapplar fram

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Stapplar fram

Nej och definitivt inte på det andra benet.

Men det hör ändå till saken eftersom det är aktuellt = fortfarande aktivt.

Vill bara fråga vilken hingst som stoet är betäckt med? (nyfiken) Det är väl connemara? Håller alla tummar för att fölet klarar sig och stoet blir frisk snabbt!

Packie och ja connemara.

Hon var väldigt störd nu på kvällen och magen bubblade och for.

Svårt att säga om hon var besvärad för att bäbis for runt, hon har ont i magen (den låter mkt) osv.

Hon åt iaf snällt finadynematen även ikväll.

Men det är ingen poäng i att sätta sulor på en icke sulöm häst.

Veterinär och hovslagare var på plats samtidigt idag, så hade det behövts sulor hade de nog suttit på redan.

Hon är gladare nu när hon har haft VARMT täcke på ett par timmar (har bytt det mot ett fleece, dumt att koka hästen...)

Får se hur hon mår imorgon bitti när finadynet har verkat.

Garanterat fång. Sätt henne på Metacam. Släng på sulor och ställ henne på fuktig sand. Både i boxen och i sjuk hagen. Det räddade livet på våran ponny.

hm då måste min svara väldigt dålig på alla smärtställande. har fått quadrisol, butta och metacam för olika saker och visst blir han lite bättre men det är ingen jättestor skillnad på med/utan smärtställande. :crazy:

men han har fått butta i maten och det kanske inte är lika effektivt som att ge rätt i munnen?

Ja, hon svarar enormt bra på just butta. Övriga preparat tar inte/ger inte tillräcklig effekt. Så hon får alltid butta.

Däremot är det varierande om hon får det i fodret eller jag ger det i munnen. Kan jag få i henne det i fodret (vilket varierar) så gör jag det. Men det blir ingen som helst skillnad på smärtlindringen.

Har du prövat Finadyn då? Finns väl dessutom ytterligare preparat om jag inte minns fel. Det är bara att prova vidare. Det finns säker ngt preparat som han skulle kunna svara bättre på. Annars är ju direkt i blodet ett alternativ.

syftar säkert på att i 8de månaden går stoet in i högdräktighet och fostertillväxten ökar kraftigt

Ja och att jag då skulle ha vräkt i henne kraftfoder men inte vågar skriva det här. Eller nåt. Vi har ett hö som räcker (har börjat fasa in lusern, såklart).

"Min" veterinär skulle fråga på kliniken om ändrad medicinering. Finadynet hjälper ju inte tillräckligt bra.

Så nu antar jag att de diskuterar Metacam vs Butta.

Kul.

Du har bytt silage.
Från förstaskörd till andraskörd.
Har du berättat om det?

Du kanske skulle gå tillbaka till det första?
Det finns teorier om att det är sockret i betet som ger fång.
Andraskörd av silage är som vårbete.

Inte_Ung, numera med syre i hjärnan.

Yes box, allt är med, hon får mest hö nu (fast det gillar hon inte, madame).

Hö?
Varför inte ensilaget från förstaskörden?
Det höet är rena dynamiten.....
Och har en Ca/P kvot på 0,9.

Det syns skillnad med och utan hö (har hunnit "experimentera" magstatus). Blir det butta etc ska jag nog be om något för magen på en gång.

Min häst fick ont nu och jag fick tipset om att slänga in 5 balar torv för att få en tiktig mjuk bädd. Hade halm innan som jag tyckte var mjukt. Men lydde och har nu halmen och 3 balar med torv i detta. Gjorde gott. Blev mjukt och sviktigt att stå på. Min blev dålig av foderomställningen i höstas/jul. Ett ensilage till ett annat. I övrigt ett kanonhö med mycket både protein och energi som funkar nu, men som sagt omställningen gick för fort antagligen. Dräktig måste ju ha till fostret.

Precis. Fast just nu är fostret eg sekundärt. Men det känns ändå bra att ge ett BRA hö. (Har inga foderrestriktioner på henne men kraftfoder mer än det som krävs för medicinen känns ändå fel).

Blir dock tokig på veterinären, tänk om de kunde RINGA nu. Kan ju inte gå ifrån telefonen.

Hur ger du Finadynet. Skall ej ges med hö! Det tar bort verkan. Vilket jag också missade... Så att hon verkligen får i sig medicinen.

Hon får mat tre gånger om dagen ungefär och innan finadynet är hon "svält", dvs jag ger sista fodringen efter finadyne. Ungefär:

Finadyne till Neffi
Kraffoder till liten och gammal
Hö till pojkarna, hö till liten och gammal. (Silage).
Borstar igenom Neffi, lindar om, byter täcke, mockar, byter vatten, ställer in i boxen och SEN får hon hö.

(Kvällsrutinen).

Det verkar, det syns. Men det syns också hur kort halveringstiden är.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Har ett shettissto som för ett par veckor sen fick 40 graders feber och senare stapplig/styv gång med tydlig smärta i framdeln. Ingen...
Svar
19
· Visningar
1 860
Senast: Exit
·
Hundhälsa Jag behöver råd.. Det blev ett långt inlägg, men jag hoppas någon orkar läsa det ändå. Har en schäferhane på fem år, som kort och gott...
2
Svar
20
· Visningar
7 622
Hästvård Min åring har en ganska problematisk strålröta i alla fyra hovar och eftersom jag inte är bekant med strålröta under mina 20år som...
2
Svar
29
· Visningar
8 918
Senast: skuggi
·
Hästvård Har en valack på 7 år som har haft enorma problem med buken. Haft honom sedan han var 2 år. Allt började sommaren 2015. Vid utsläpp på...
2
Svar
29
· Visningar
7 614

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka