Stannande häst

Zarro

Trådstartare
Har lite problem med hästen jag brukar köra ibland.Han har fått för sig en nonsens ide om att han ska stanna helt plötsligt,gärna där det finns andra hästar i en hage.
Det hjälper absolut inte att smälla till honom riktigt hårt med pisken eller jobba honom som tusan då man närmar sig detta.
Jag kom på sist jag körde honom att man kan gå fram och sen driva på honom och detta fungerar kanon men detta kan man ju inte hålla på med hela tiden.
Någon som har något bra förslag på hur man kan bära sig åt eller tror ni att han kommer tröttna om man håller på såhär?

Sv: Stannande häst

Skriver för att hitta tillbaka, har nästan samma problem jag. Har tyvärr inget tips. :)

Det skulle gärna jag också vilja veta.. Har ett liknande problem faktiskt, dock inget stort problem för mig.. Finns det någon kunnig?

Den här kanske ska läggas under körning istället..? :)

Det enda tips jag kan komma på är att ha lite fart förbi, Kanske börja trava en bit innan och sen se till att mana på förbi?

Jag söker gärna fler tips! :bow:

En till som har typ samma problem som jag! Jag har en 4 åring som oftast vid byggnader stannar och vägrar röra på sig. Hon kan stå med öronen rakt fram, helt totalstel och stilla och jag sitter där uppe, andvänder pisk, bena, fötterna ja vad som helst men hon rör sig inte! Att vänta ut henne funkar inte, driva henne från ryggen funkar inte. Det jag gör nu är att jag hoppar av och driver henne från marken. Målet är att HON ska gå först fram, jag ska inte leda henne framåt för då "vinner" hon. Hon blir itne glad när jag driver henne, hon står och sparkar rakt u i luften och det kan ta några minuter sen går hon framåt. Sen kan jag hoppa upp igen och då går hon glatt vidare. Målet är ju såklart att jag sla få fram henne från ryggen. Men om någon har några bra förslag så tar jag gärna imot dom...Så jag förstår verkligen ditt problem och det är väldigt jobbigt faktiskt...Sen att försöka trava förbi, det funkar inte! Dom tvärstannar ändå, speciellt min dam...

Här är en till som har samma problem! Har inga tips jag heller, utan brukar helt enkelt vänta ut honom. Funkar ibland att ta honom lite åt sidan, och sedan ett steg framåt. Tar det stopp igen så flyttar jag lite åt andra sidan, och sedan framåt. Tillslut brukar han ge sig, men dock kan det ta uppåt 15 min.

Ja men nu var jag ute å körde i söndags och då var det mycket bättre så får se hur det kommer gå hedanefter.Han bryr sig som sagt var inte om pisken utan bara står där.

Vadå läggas på körning?Detta är ju hästhantering..

Ja men nu var jag ute å körde i söndags och då var det mycket bättre så får se hur det kommer gå hedanefter.Han bryr sig som sagt var inte om pisken utan bara står där.

Vadå läggas på körning?Detta är ju hästhantering..

Om det händer när du kör så ska det ligga under körning. Händer det när du rider, under ridning och när du går med hästen. Ja då kan du lägga det under hästhantering. Om jag fattat det rätt;)

Har du provat med att trava förbi stället?? Kanske rent av skrika till bakom honom så han blir "rädd, förvånad"??

Poängen med att lägga tråden under körning är ju att du får hjälp och kommentarer av de som sysslar med körning och eftersom det här händer när du kör så är det nog rätt forum och antagligen där du kan få flest tips.

Att jag (som är hoppryttare) läste idag beror endast på rubriken och det faktum att min häst har lagt sig till med att tvärstanna i markarbete när det är något han inte vill göra (tycker det är för svårt/jobbigt).

Kan tyvärr inte ge dig tips om körningen förutom att du antagligen får fler svar om du postar tråden i kör-forumet...Lycka till med ditt problem iaf!

Oj vilka problem. Kan inte säga att vi har det problemet utan vi lär våra körhästar att stanna när de blir osäkra under inkörningen. Detta för att vi inte vill att de ska hoppa i diket eller sticka med något hängande efter sig utan då är det bättre att de stannar tills de känner sig tillfreds. Dock så brukar de efterhand som de känner sig säkrare så stannar de mindre och mindre.

Dock har vi en fyraåring som tvärnitar om vi möter en människa i skogen så man får säga till honom på skarpen att han ska gå. Det gör vi med röst samt pisk och styr med tömmen. Han är hopplös för går människan iväg så vill han gärna följa efter och vilken icke hästmänniska vill ha en 600 kg häst med vagn efter sig :mad:

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 109
Senast: Juli0a
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 678
Hästvård Hej. Jag vill börja med att säga att jag ska ringa veterinär på måndag, så ingen tror att jag inte tänker på det. :) Jag har en ponny...
2 3
Svar
42
· Visningar
6 949
Senast: Takire
·
Hästhantering Hej! Jag har en medryttarhäst som jag haft nu i 2 år. Han är en rätt kraftig connemara, 10 år och importerad från Irland. Jag tror att...
Svar
15
· Visningar
3 140
Senast: Sel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka