Stängsel till shettis!!???

Gullan86

Trådstartare
vet inte om tråden hör hemma här men...

ni med shettis och allra helst minishettis. HUR har ni hållit dem inne? vad har ni för typ av staket så de absolut inte rymmer.

extra viktigt då det är en hingst i fråga med(minishettis på 85cm).

han får INTE rymma.

hur tycker ni det är smartast att stängsla in dem?

Sv: Stängsel till shettis!!???

Jag vet inte vad som är bästa egentligen, många säger trästaket o andra säger el med rejäl ström.

Själv har jag 3 shettisvalacker gående i en hage med eltråd, strömmen är inte jättestark men dom rymmer inte. I vintras gick dom utan ström o hade aldrig nån på rymmen.
Stona med föl går i hage med ordentlig ström dock.

Vissa shettisar är hur lätta som helst att hålla innanför medan andra är hopplösa

Hundrastgård kanske?!! Såg faktiskt en som hade det, en minishettis som var rymmaren nummer 1. Gick inte med något annat, så hunden fick sällskap av totto.

Det låter lite dyrt. Om man inte vill att hästen ska gå i en mini hage

Vi har elstängsel med tre trådar, och såg till att de var ordentligt med krydda i de första dagarna då vår shettishingst gick där.
Vi har också sett till att ha kontakt med grannen som har ston och kollar vart hon har sina hästar så att det alltid är en "hage" emellan dem så att de inte kan se varandra. http://stall-haga-lund.bilddagboken.se/p/show.html?id=209748908&directlink=1

Blir det så att vi har dem i hagar bredvid varandra så ska vi sätta upp en extra stängselrad så att de inte kan ha fysisk kontakt med varandra.

Just att försöka skapa lite mellanrum mellan hästarna tycker jag är det bästa och många täta trådar! :) Det ultimata tror jag är trästaket med eltråd som hänger lite framför träet.

Lycka till!

Trästängsel eller el med massa ström, runt 400 iaf (vad det nu är som man mäter i:o)

Bara el är nog inte det bästa. Min lille har en teknik där han tar huvudet under tråden och lägger den på den tjocka manen sen slinker han ut där utan att få ström i sig. Så både trästaket och kanske extra strömtråd är nog det bästa om man har en rymmare. Dock går min med vanliga tråd nu bara då han är den enda lille där och inte vågar lämna dom andra hästarna utan kumpan:p

okej tack för svaren.

HU gör ni för att få extra stark ström? köper man ett större aggregat då eller hur "vrider man upp" stömmen?

kan man göra som så att man har sån vajer som leder stöm mkt bra längst ner?
och så spänner man tråden ordentligt så hästen inte kan trycka under huvudet?

hur lågt måste man sätta nedersta tråden och gäller det att gå med röjsågen hela sommaren och se till så inget ligger emot eller?

eller så sätter man eltråd längst ner och köper sån sak som spänner tråden ordentligt?

funderade på fårstaket, har ni någon erfarenhet av det? han går på det nu och har inte försökt/kunnat rymma.

när jag tar hem han ska han få gå med fårstaket första tiden. de kan ju inte rymma genom det väl?.

men då har man ju inte el alltså.
ev kan man ju sätta eltråd på insidan men det finns ju risk att tråden kan komma att ligga emot så det blir el på fårstängslet vilket inte är bra ju.

finns det annars någon nackdel med fårstaket?

Senast ändrad:

Kan ge riktigt fula skador om hästen får igenom hoven/fastnar med tråden mellan hoven och skon om den är skodd. Jag skulle aldrig någonsin våga låta min häst gå bakom fårstängsel.

Kan man inte sätta typ 50cm hönsnät nederst och sedan eltråd "framför" och ovanför? Borde funka tills de inser att det går sönder om de trycker på.

pga att hålen i fårnät är för stora så att en hov kommer igenom menar du lr?

men om man sätter en eltråd på innsidan av fårstängslet så kan ju inte hästarna gå så nära att de fastnar lr?.
och att man har en tråd högst upp med.

har en kompis vars häst fastnade så som du beskrev de va en shettis som hade skor han blev liggandes tills hon kunde skära loss honom MEN de hade ingen eltråd på insidan av det staketet och det gör nog himla mkt eftersom hästarna annars försker beta utanför eftersom de inte har någon respekt för fårstägslet då.

just nu går min ridhäst på fårstängsel med eltråd längst upp och eltråd på mitten) insidan av fårstängslet.

och det går jättebra.

till en början ska den lilla få gå där med den stor hästen.

men vi håller på att bygga nya hagar därav min fråga vilket blir bäst att göra nytt.

Jag skulle inte ha min häst med fårstängsel.Vi har det på en liten liten sträcka i en hage med el framför och det känns t.o.m. osäkert tycker jag.

Sätt upp många trådar i stängslet, vi har 6, då räknas det som vilttängsel. Så min rekommendation är många trådar och gärn järntråd för det leder strömmen mkt bättre.

Vår nedersta tråd sitter 10-15 cm från marken så det är mkt jobb att gå och räja under sommaren.

Ja, det är så jag menar. Inte alla hästar är coola nog att ta det lugnt om de sitter fast.

Såklart är det vettigt att ha en tråd innanför om man nu vill använda fårstängslet, men min häst är för tuff för att ha respekt för den så jag skulle inte chansa av det skälet. Möjligen skulle jag kunna ha ett vanligt stängsel ngn meter innanför och sen fårstängslet som extra säkerhet om jag hade en mer rymningsbenägen häst (typ shettis ;) ).

Hola,
Fårstängsel och hönsnät är som att be om skador och i kombination med el är det direkt livsfarligt då det kan ge så stora skador att man är tvungen att ta bort hästen.

Jag har 4 rader blanktråd 30/60/90/130, dock ingen rymningsbenägen shettis. Skulle jag skaffa shettis igen (som är rymningsbenägen) så är det bara att bita i sura äpplet och dra till två extra trådar i nedre regionerna så det blir 15 cm mellan varje tråd.

Se till att ditt aggregat är ordentligt jordat, många jordspett, minst 4 meter från varandra. Ordentlig matarkabel fram till stänglset från aggregatet.
Jag väljer personligen "blanktråd" dvs galvad järntråd vilket är oslagbart bra på att leda ström.
viktigt är att tänka på att ohm värdet skall vara lågt om du väljer annat material.

mvh Eva

Jag har ett shettissto på 95 cm som förra året var väldigt "rymmig" av sig. Men numera gör jag så här: (och hon rymmer aldrig numera) Jag har 3 trådar på kanske 25, 50 och 75 cm höjd (man kan ju ha fler om man vill) jag har vanlig ström i översta och nedersta. I den mittersta kopplar jag jordtråden. Du kan också koppla jorden till en extra 4:e tråd i stället som ska sitta ca 10 cm från en av eltrådarna (förslagsvis på den höjd de kör ut huvudet på).

Sedan utrustar jag hästens grimma med ståltråd eller tunn kedja som hänger ner från ringen man kopplar grimskaft i. Dessutom sätter jag ståltråd i nackstycket på grimman så att det står upp som 2 antenner (kanske 30 cm) De får inte vara alltför långa för då är det svårt att få dem att stå. När antennerna/ kedjan tar i jordtråden samtidigt som vanliga eltråden så sprakar/ blixtrar det och det är väldigt effektivt på rymmarhästar av alla storlekar.

Dessutom så knyter jag trådar på på olika ställen i hagen från översta eltråden så att det hänger ner över jordtråden. Det ska helst inte ligga på hela tiden men när vinden tex rör tråden så kommer den att ligga mot och det knäpper och sprakar och ska verka avskräckande. Det är MYCKET effektivt.:devil:
Om du inte förstår hur jag menar så får du höra av dig.

Efter ett tag så kan man ta bort antenngrimman (jag tog en ful gammal "skitgrimma" som fortfarande har antenner på. Jag sätter på den i bland bara som en påminnelse) det brukar räcka att de hör ljudet bara.

Glömde berätta att jag har 4 cm:s elband längst ner, för det blir liksom lite "mer" volym på tråden. Jordtråden är 2 cm elband i avvikande färg.

Våran minsta är också 85cm. Vi har 3 eltrådar varav den lägsta tråden ligger på endast 30cm, kräver ju såklart att det inte finns massa ogräs som växer över trån. Tror att många har understa tråden för högt specielt om hagarna från början är anpassade för stora hästar. Sen får man kolla att det faktiskt är rejält med ström på. Har funkat klockrent på våra shettisar men dom är ju heller inte extremt rymningsbenägna.

:bow::bow::bow:

Bodil du är ju alla rymningshästars fasa :D
Vilken fantastisk uppfinningsrikedom.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 552
Senast: mars
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 075
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 426
Senast: mamman
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 342
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCV
  • Ratsit
  • Hjälp- jag har blivit med svärdfisk!