Stängsel till shettis!!???

Sv: Stängsel till shettis!!???

Ja, nu är det inte jag som kommit på detta bra knep så jag ska inte ta åt mig äran. :angel:Men jag delar gärna med mig at tipset för jag vet hur frustrerande det är att ha en rymmarhäst. Jag önskar dock att jag hade lärt mig detta mycket tidigare för i början på 90- talet hade jag världens underbaraste connemarasto. Underbar på alla sätt utom ett. Hon var rymmardrottningen nummer 1. Det gick inte att ha henne instängd i något. Tänk om jag hade haft detta knep att tillgå då :crazy:

Kom på en sak till angående "min" metod. Har man en väldigt okänslig häst så kan man antingen dra en lång tråd från grimman och under täcket, över ryggen. För att öka effekten ytterligare så kan man blöta hästen innan man sätter på täcke så leder fukten strömmen bättre. Eller passa på att testa detta en dag när det regnar. Då kan man linda hela grimman med tråd eller vajer då blir det garanterat bra effekt eftersom vattnet leder strömmen in till huden.

Det verkar ju som rena tortyruppfinningarna. Men bättre detta och sedan är problemet ur världen (förhoppningsvis) än att jaga hästar efter trafikerade vägar etc.

Är hästen minsta lilla rymmningsbenägen så skulle jag avråda dig väldigt starkt för fårstaket, även med eltråd innanför- fastnar de se fastnar de rejält och går sönder. Skadorna är verkligen fruktansvärda!

Vi har vår understa tråd inte mer än ca 15 cm över marken- men då är vår hingst endast 75 cm. Vi gör så att de får gå på båda sidorna av stängslet och äta och sen går vi med röjsåg och tar ner ogräset regelbundet. De dagar vi behöver extra tjiiing i tråden ( vid brunst hos grannen tex ) kopplar vi bort skogshagarna och låter de gå på ett mindre område= mer krafft i tråden.

Angående Bodils taktik har vår granne använt samma till dennes tax, ser jätteroligt ut med antennerna, men funkar superbra!!!

genom att ha mindre hagar blir det alltså starkare ström på eller hur får man stark ström?

kvittar det hur stort aggregat man har eller?(alltså för vilka längder den tar).

kan man sätta sån "vajer" "ståltråd" eller vad man kallar det längst ner eller är det bästa att ha elrep på alla 3 trådarna?

har hört att den där "vajern" i järn lr vad det är, håller mkt bättre och håller elen bättre eftersom den inte påverkas lika mkt om tex lite gräs ligger på.

vad tror ni?

hur lågt behöver man ha för en 85cm s hingst då?.

jag kommer ja staketet ganska högt eftersom den troligen kommer gå en vuxen stor hingst där sen med.

vad har ni för erfarenheter av hingstar tillsammans(vuxna?).

på hagen de tillfälligt skall gå i nu så sitter det sån järntråd 2 st längst ner och sen vanligt elrep högst upp, men de konstiga e att de satt båda järntrådarna långt ner och så är det ett jättestort mellanrum mellan de 2 och upp till elrepet.

kan inte shettisen hoppa emellan där? eller de är rädda för det?

jag satte ett elband där emellan för säkerhetsskull även om det nu inte blir el på det bandet.

genom att ha mindre hagar blir det alltså starkare ström på eller hur får man stark ström?

Nej, det blir det inte. Först måste man förstå hur ett elstängsel fungerar. För att få ett optimalt stängsel måste ALLA delar i ett stängsel fungera. Dvs: Aggregat, Jordning, matarledning, skarvar, isolatorer OCH ledare i tråden. Aggregatet är stängslets hjärta. Det ska man INTE snåla med, dvs köpa det klenaste man ser bara för det är billigt.

Har du för klent aggregat så orkar den INTE ge full stret i tråden, har du dålig jordning så förvinner mycket av styrkan, har du väldigt högt ohm antal på tråden så drar detta ned styrkan, har du spruckna isolatorer så går strömmen ut i stolpen och ned i backen, har du skarvar/knutar på ditt stängsel drardetta ned styrkan...osv osv osv. Nästan alla snackar om HUR ett elstängsel ska sättas upp, men ingen talar om HUR ett stängsel jobbar.

FÖRST lär man sig vad man måste ha för att få ut optimalt av ett elstängsel, därefter kan man börja prata 2 eller 10 trådar eller antenner på grimmor osv osv osv.

Så med andra ord..hur fungerar ditt elstängsel ?

eftersom jag inte satt upp hagarna ännu så är det därflr jag vill ha råd nu INNAN jag gör misstagen.

vi håller på att slå ner trästolparna nu.

fårstaket avrådes ja men itne för det som tidigare nämnts utan många shettisar lär sig att helt enkelt klättra över fårstaket ^^, jag känenr en sån ;P

haha jaså?

anledningen till att jag ens tar upp fårstaketfrågan är att han tillfälligt måste gå på det.

och att han nu hos sin nuvarande ägare(innan ja tatt hem han vilket jag gör idag weei) så går han i en fd Get hage, dvs med fårstängsel och utan el och han har inte ens försök rymma därifrån.

haha jaså?

anledningen till att jag ens tar upp fårstaketfrågan är att han tillfälligt måste gå på det.

och att han nu hos sin nuvarande ägare(innan ja tatt hem han vilket jag gör idag weei) så går han i en fd Get hage, dvs med fårstängsel och utan el och han har inte ens försök rymma därifrån.

haha okok den shettisen jag känner han klättrar i "fyrkanterna" ser småkul ut ^^,

KL
Superintressant det du skrev, har aldrig tänkt på hur mycket som försvinner ut i dåliga isolatorer och i skarvar mellan trådrna, har alltid förutsatt att "signalen" försvagas då det är så pass många kilometer som den ska runt.

Intressant! :idea:

Ok, men de flesta har ju egentligen bara gett råd när stängslet väl är uppsatt.

puttar på vill gärna fortsätta diskutera hur man sätter upp elen på bästa sätt och får den bästa styrkan.

hur stort/starkt elaggregat skall man ha.

mitt är ganska litet står att det skall räcka till 4km men jag köpte det till en promenad hage men tror du det räcker eller ska man sattsa på att köpa ett nytt och i så fall vad och hur stort/starkt?.

håller på att slå ner stolpar till nya hagar på nya stallet så jag tar gärna emot alla tips för att göra hagarna så bra som möjligt redan från början.

hur ska jag göra tycker ni, ska jag köpa sån järnvajer och sätta som nedersta tråden eller ska jag ha elrep där med?.

kanske ska uppdatera hur jag gjort med min minishettis hingst då....

han går nu med min islandsvalack i en hage med 2 trådar med el på insidan och på utsidan är det fårstängsel.

han är mkt duktig och inte alls rymningsbenägen mkt skönt.
han står t.o.m snällt utan el på. i hagen ensam.

vid in och uttag av valacken försöker han inte heller rymma.

vi har dock el på vet inte om den är så stark men han håller sig ifrån staketet.
så det känns väldigt skönt.

på nya stället skalla jag dock försöka klara mig på enbart trådar och hoppas på att han inte försöker krypa under, vet inte riktigt hur lågt jag ska sätta lägsta tråden?.

hur sammankopplar man alla 3 trådarna på bästa sätt för att det skall bli el i dem då? och hur fäster man ändar som bli är det bäst att trycka ihop dem med en sån järnplatta?

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 552
Senast: mars
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 077
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 426
Senast: mamman
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 343
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Ratsit
  • Kallbad
  • Vad gör vi? Del CCV