Ståndsförgiftning?

lady_vip

Trådstartare
Vad är symptomen?

Min svärmors häst har konstiga symptom och idag kom jag på att stånds kan vara boven.

Först fångsymptom med svårigheter att gå, sedan koliksymptom med kramper och svettningar och nu går han väldigt illa. Svängande och helst inte alls... Vi tror något neurologiskt just nu, eftersom han går så illa...

Sv: Ståndsförgiftning?

men ta ut en vet eller åk in till klinik. Om det är neurologiskt skall det genast kollas upp. Ju snabbare hästen får hjälp desto större chans att klara sig.

Har du inte tagit ut vet än, så se till att få fatt i en illa kvickt.
Alternativt kör till Djursjukhuset, eftersom du nu bor i skåne.
Kan du inte lasta hästen, så ring en av de djurambulanser vi har här nere.
Det låter riktigt allvarligt.

Hoppas hästen bättrar sig.
/Mike

Det låter väl tyvärr inte helt olikt de symptom de (enligt vad jag läst) kan visa vid ståndsförgiftning. :crazy:
Men kan förstås vara något annat också.
Hoppas att ni får snabb hjälp.

Jag håller tummarna...

Svarar alla. Det är inte min häst, jag fick reda på allvaret igår när min hovslagare (vi har samma hovis) ringde och bad mig åka dit och titta på honom.

Han har varit sjuk i 12 dagar nu, hade det varit min häst hade han stått i HBG, men jag har igår kväll fått henne att förstå att det inte är kolik och att vet. måste ut....

Ska jag vara ärlig så tror jag att hon tar ut vet. tidigast måndag och är det förgiftning så vet i tusan hur de inre organen har klarat sig...

Hästen har faktiskt blivit bättre under dessa 12 dagar, från att först mått riktigt dåligt med svettningar och legat ner. Som sagt kan hästen knappt gå och jag blev förfärad hur illa han går...

De har behandlat honom som om han hade kolik, därav att det har dröjt med vet.

Han har varit sjuk i 12 dagar nu,

De har behandlat honom som om han hade kolik, därav att det har dröjt med vet.

Du får ursäkta men här måste jag mycket starkt ifrågasätta hästhållningen. Det här verkar som något som borde anmälas till djurskyddet.
Om en häst har koliksymptom i 12 dagar utan att man kontaktar veterinär då uppfyller man inte kraven på djurhållning i Djurskyddslagen. Att sedan då kanske inte är kolik utan förgiftning gör ju inte saken bättre.

Du får ursäkta men här måste jag mycket starkt ifrågasätta hästhållningen. Det här verkar som något som borde anmälas till djurskyddet.
Om en häst har koliksymptom i 12 dagar utan att man kontaktar veterinär då uppfyller man inte kraven på djurhållning i Djurskyddslagen. Att sedan då kanske inte är kolik utan förgiftning gör ju inte saken bättre.

Kan bara instämma med Masse.

håller med, det där låter inte vettigt. :crazy:

kan även vara ett virus som satt sig på cns.

oavsett är det en häst som behöver vet.behandling NU!

Absolut, jag håller med dig till 100%.

Jag bev väldigt upprörd när jag såg hästen, har sagt till henne flera gånger idag att han behöver vet.behandling och ringde senast för en kvart sen och sa till henne igen...

När det gäller koliken så tycker hon ju att hon har behandlat med att gå med honom ocg ge honom alla möjliga huskurer för magen. Sen förklarade jag att en häst går inte med kolik i 12 dagar, det är ett akut tillstånd...

Och vi funderade även på att anmäla igår av andra orsaker (hästen går tex själv utan skydd), men idag lovade hon mig att OM hästen överlever så ska han flyttas till grannen som har andra hästar.

Jag kan bara hoppas att hon ringer vet. under dagen annars får jag väl göra mig ovän med henne och ringa själv...

Förstår att du sitter i en väldigt svårt sits just nu. Håller tummarna för att det löser sig på bästa möjliga sätt.

OM HÄSTEN ÖVERLEVER???? Usch det låter jätteläskigt..ring du till vet. Om hon inte har råd så får hon väl ge bort hästen?!
Stackars dig som behöver se detta..

Hon har råd, det är nog inte där skon klämmer. Ärligt talat så förstår jag inte varför det är så här, antagligen okunskap.

Hoppas på det, och självklart hoppas jag ju att han inte är förgiftad, men något har ju gått på motoriken så vilket fall som så är det allvarligt.

skulle hon ringa veterinären? annars tycker jag du ska ringa ut en, till hennes gård..

skulle hon ringa veterinären? annars tycker jag du ska ringa ut en, till hennes gård..

Jag är kanske dum men kan man verkligen göra det? Det verkar så om man läser denna tråd. Vem betalar i så fall tex?

Jag vet inte om jag hade tyckt om att ngn hade ringt ut en veterinär till mina hästar utan att jag visste om det.

Till ts
Otäck situation du har hamnat i. Hoppas att hästen får hjälp snart.

tyckt om nej, men här rör det sig om ett djurskyddsfall. så kan man välja på att anmäla släkten eller se till att en vet besöker hästen.

veterinärer har väl dessutom plikt att hjälpa svårt sjuka djur?? så borde det iaf vara.

Håller helt med.

Och vi funderade även på att anmäla igår av andra orsaker (hästen går tex själv utan skydd), men idag lovade hon mig att OM hästen överlever så ska han flyttas till grannen som har andra hästar.

Hur kan man bara fundera på att anmäla detta??
Den har vart utan vet alldeles för länge, och lever under såna här förhållanden.
Jag hade anmält omedelbart bums!!!! :mad:
Hoppas människan ALDRIG mer kan skaffa ett djur.

Så hästen ska behöva gå själv, vara sjuk och utan skydd tills OM den överlever detta?

Nej fy sjutton vad illa jag mår av sånt här!

tyckt om nej, men här rör det sig om ett djurskyddsfall. så kan man välja på att anmäla släkten eller se till att en vet besöker hästen.

veterinärer har väl dessutom plikt att hjälpa svårt sjuka djur?? så borde det iaf vara.

När det gäller vad som är tillåtet enligt lagen eller ej så har inte det någonting att göra med vad man tycker att man borde få göra. Oavsett hur hemsk situationen är så kan man ändå inte göra vad man vill. Det blir ju massor av gränsfall på sådant här. Vem ska bestämma när det är rätt att ringa till veterinären och när det inte är det?

Jag undrade mest om det var rätt väg att gå att ringa till veterinären. Jag kan ju tycka att det bästa är att göra en anmälan i stället.

Jag är fullt medveten om att situationen verkar jättejobbig. Men eftersom jag sedan många år lever tillsammans med en jurist så är jag lite insatt i hur rättsväsendet fungerar.

TS: Tillägger att jag förstår att det är svårt när det är din svärmor.

Men om ni visste att hästen går själv och utan skydd (!!??) så undrar jag varför ni inte gjort något åt det innan?

Liknande trådar

Hästvård Tänkte höra om ni har några kloka råd. Shettisen vi lånar fick kolik i går. Var rätt dålig när veterinären kom men svarade bra på...
Svar
2
· Visningar
583
Senast: Kristall10
·
Hästvård Mitt sto har varit sjuk sen i måndags och veterinär är inkopplad. Jag tänker att det kanske finns någon här som känner igen symptomen...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
8 866
Senast: emma-vsm
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 763
Senast: Lavinia
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
22
· Visningar
3 267
Senast: lirco11
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar