Ståndsförgiftning?

Sv: Ståndsförgiftning?

men skulle du anmäla din svärmor för djurplågeri?

jag skulle lätt göra det, har ingen respekt för folk som missköter sina djur. men tror mkt få skulle göra det. kan ju betyda sluten på förhållade med mannen tom. och oftast kommer det ändå inget ut av en anmälan, vet så många som blivit anmälda men det händer inte ett dugg!! och hästen behöver hjälp NU.

nej, jag skulle sagt till henne att nu ringer jag vet för dig och förklarar hur hästen har det.

Håller med..

Jag skulle ta ett rejält snack med sambon/maken och förklara att det INTE är ok under några omständigheter att hästen har det så.

Men en häst ska aldrig behöva lida/ha det dåligt..

Jag håller egentligen med dig (min svärmor lever visserligen inte men är med på vad du menar).

Men jag menar ändå att det inte är intressant - inte för den jurist som ska avgöra om du hade rätt att ringa hem veterinären till ngn annans häst.

Det är möjligt att man får göra det men jag undrar det.

Har nu kollat med maken.
Man kan ringa till veterinären om hästen verkligen är akut sjuk och ägaren inte går att komma i kontakt med. Då gäller ngn bestämmelse i brottsbalken om nöd. Men det borde knappast gälla i detta fallet eftersom ts har haft kontakt med hästägaren. Dessutom ska man vara beredd på att man kan få betala det själv.

Senast ändrad:

Men snälla du, tror du verkligen att jag har ignorerat att hästen har gått själv hela denna tiden?

Hon har blivit anmäld, inspektören brydde sig inte om ifall hästen gick själv. Hon har ett skjul närmre huset, i en annan hage, men den används bara vid riktigt dåligt väder och det är ju knappast så att det är hästen som väljer att ta skydd...

Som sagt, igår fick jag henne att lova att hästen skulle flyttas om den klarade detta.

Hon har nu ringt vet., men denna hade tydligen inte tyckt att det var brådskande trots att hon sa att det kunde vara förgiftning. Så nu är det ju jag som är boven och stressat upp och skrämt dem med detta...

Det är väldigt lätt att sitta bakom en datorskärm och vara arg på henne, likaså på en främmande människa, men det är ganska svårt att agera IRL.

tror du hon sagt till vet hur sjuk hästen är då? utifrån din beskrivning så begår ju vet tjänstefel om man inte kommer ut.

Hon har nu ringt vet., men denna hade tydligen inte tyckt att det var brådskande trots att hon sa att det kunde vara förgiftning. Så nu är det ju jag som är boven och stressat upp och skrämt dem med detta...

Det är väldigt lätt att sitta bakom en datorskärm och vara arg på henne, likaså på en främmande människa, men det är ganska svårt att agera IRL.

Jag tror precis som Centaur att hon kanske har berättat sin version av det.
Jag vet inte men kan du inte ringa och prata med en veterinär? Våra veterinärer kan man alltid ringa till och fråga även under helger.

Om jag var du hade jag nog gjort det. Sedan hade jag berättat för henne vad veterinären sa. Sedan kan du nog inte göra så mkt mer.

Visst kan jag göra det, pratade med min kompis idag som snart är klar vet. och hon tyckte ju inte att det lät alls bra...

Dock vet i tusan vad det är för stolpskott hon fick tag på till vet... Igår konstaterade vi att hästen inte fått mineraltillskott på 4-5 år eftersom någon smart idiot hade tyckt att islänningar inte beöver det, så det har inte hästen fått... Hovis som också är inblandad i detta är väldigt rädd att han (dessutom) har något brist så jag sa till henne att omedelbart åka och köpa mineraler.
Men veterinären hon fick tag på hade sagt att det behövdes inte alls. Den behövde bara hö, utan att veta något om analys(som inte finns), skörd, skick på höet osv... Det var bara dumheter att den behövde mineraler.

Jourhavande DV, har en aning om vilken av dem och det avgör att jag INTE ringer idag för jag hade ströpit människan via telefon...

Visst kan jag göra det, pratade med min kompis idag som snart är klar vet. och hon tyckte ju inte att det lät alls bra...
Jourhavande DV, har en aning om vilken av dem och det avgör att jag INTE ringer idag för jag hade ströpit människan via telefon...

Jag förstår nog precis vad du menar. Det är kanske bättre att ringa i morgon eller också får du ringa till ngn annan veterinär. Vi har flera st olika jourhavande vet att ringa till. det finns ju fler än en DV tex. Jag testade nog de flesta under jullovet, alla var inte hästinriktade.

Dock vet i tusan vad det är för stolpskott hon fick tag på till vet... Igår konstaterade vi att hästen inte fått mineraltillskott på 4-5 år eftersom någon smart idiot hade tyckt att islänningar inte beöver det, så det har inte hästen fått... Hovis som också är inblandad i detta är väldigt rädd att han (dessutom) har något brist så jag sa till henne att omedelbart åka och köpa mineraler.
Men veterinären hon fick tag på hade sagt att det behövdes inte alls. Den behövde bara hö, utan att veta något om analys(som inte finns), skörd, skick på höet osv... Det var bara dumheter att den behövde mineraler.

Det du ovan skriver att veterinären har sagt är ju egentligen vad du har hört av hästens ägare att veterinären sagt. Min tolkning är att hon inte ringt alls eller fattat noll av vad veterinären sagt och sedan utifrån det diktat ihop en egen version...

Det du ovan skriver att veterinären har sagt är ju egentligen vad du har hört av hästens ägare att veterinären sagt. Min tolkning är att hon inte ringt alls eller fattat noll av vad veterinären sagt och sedan utifrån det diktat ihop en egen version...

Det tror jag med.

Jag hade nog ringt och förklarat för veterinärerna på DV och luskat ut vem hon kan ha pratat med och förklarat situationen, då kan ju den veterinären ringa upp henne igen och säga att han kommer ut..

Liknande trådar

Hästvård Tänkte höra om ni har några kloka råd. Shettisen vi lånar fick kolik i går. Var rätt dålig när veterinären kom men svarade bra på...
Svar
2
· Visningar
583
Senast: Kristall10
·
Hästvård Mitt sto har varit sjuk sen i måndags och veterinär är inkopplad. Jag tänker att det kanske finns någon här som känner igen symptomen...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
8 866
Senast: emma-vsm
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 763
Senast: Lavinia
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
22
· Visningar
3 267
Senast: lirco11
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Störiga saker vi stör oss på, del 37.
  • Burkmat
  • Inredningstråden nr3