Stämmer detta?

M

mulis

CITAT från skäckhingsttråd på avel

"Då vi har flera varmblodsston som vi räddat från slakt bla. och ej anser att det går att avla fram travare och få något tillbaka på avkommorna så betäcker vi dom som vi har med paint. Dels för att våra ston har underbart temperament samt kropp för att kunna lämna bra ridhästar. Då många korsningar Paint/varmblod gör sig alldeles ypperliga som westernhästar så tycker jag att det inte är fel. Att ha ett billigare alternativ till "riktiga" westernhästar då dessa ofta kostar massor kan inte vara fel. Alla har inte ambitionen att bli en mega westernryttre heller. Varmbloden samt korsning/varmblod ligger ofta långt framme i resultaten på tävlingar.

Sen får korsningen ofta mkt bra temperament då dessa båda raser hanteras i tidig ålder och verkar kompletera varandra.

Är väldigt trött på diskutionerna ang varmblod/annan ras. Till saken hör att håller man inte på med hästar för att man gillar just hästar? Sen struntar jag själv i om det är en shettis eller en grand prix häst. Jag älskar djuret hästen."

Jag trodde att det var mest araber och quarter på westerntävlingar som kunde hävda sig?

Kan ni ge exempel på denna korsning paint/travare som hävdar sig bra på tävling?

vad jag kan minnas har jag nog aldrig sett en sådan korsning ute på de tävlingar jag har varit..

Har sett några bra och några dåliga exempel ute på tävlingsbanorna. Vbl/Arab Vbl/Paint Vbl/appaloosa. Sedan om dessa är bättre än andra korsningar är jag inte rätt person att uttala mig om. Mycket hänger ju på individen och inte på korsningen. :)

//Elisabeth

jo.. o även på hur mycket man tränar för instruktör, är ute på tävlingsplatser m.m.

Jag har ingenting emot korsningar, inte mellan några raser. Men om man har ett sto som man vill avla på men inte vill ha en häst av samma ras som stoet så varför avla alls? Varför inte bara ta de pengarna som en betäckning + pengarna för att föda ett dräktigt sto och sedan en växande unghäst och köpa sig en annnan ras. Det finns ju andra raser som har precis det temperamentet/hållbarheten/kapaciteten som du skulle vilja få fram genom korsningen. Man får ju också tänka på de negativda sidorna hos raserna. Man kan ju få en paint med ett fruktansvärt löphuvud tex. Vill man ha det om man ska rida pleasure?
Det är vad jag tycker i alla fall och så skulle jag göra om jag inte ville ha en paintavkomma från mitt sto.

löphuvud har tex galopp och travhästar, det är viljan att tävla mot andra hästar, att ligga först och vinna helt enkelt! En häst som inte har detta bryr sig inte om att alla andra hästar springer ifrån den, den kunde för sin egen del lika gärna gå i hagen hela dagarna :) Hoppas jag förklarade någorlunda ;)
//Malin

Vad ska vi göra med de stona vi har? Ena sekunden är dom som håller på med trav inte värda någonting för vi tänker bara på pengar och slaktar hästarna som inte duger eller har gjort sitt på banan. Vi andra som försöker göra något för dessa hästar får skit för att vi gör det.

VAD SKA VI GÖRA????

Då inte alla har råd att köpa en paint eller quarter men ändå vill hålla på med western är korsningar ett bra kompliment. Tycker i alla fall jag och flera med mej.

Måste man betäcka allt som har fyra ben o svans?? Varför inte ha sitt varmblod som en trevlig ridhäst och sedan eftersom man lär sig mer ökar också kraven. Har själv suttit i samma sits och haft mitt underbara vblsto och ville betäcka men vid närmare eftertanke så valde jag att sälja henne och köpa mig en annan häst som var mer vad jag sökte. Vi som suttit o jobbat med vbl kan tacka dom för den erfarenheten som dom gett oss och som gör att när man sätter sig på en häst av ridtyp har så mycket gratis :). Visst älskade jag henne och grät och våndades innan jag bestämt mig men nu ångrar jag mig inte. Hon har det jättebra där hon är hos sin nya ägare och jag njuter av min nya häst.
//Elisabeth

Angående om det finns bra korsning av varmblod paint.
Jag känner personligen till en häst av denna korsning som tävlade SM i roping bla förra året.
Det som är kul är att ryttaren till denna häst även tävlar pleasure och versatilehorse för att göra hästen mångsidig. Ryttaren blir dock lite mobbad av de andra roping ryttarna när han tar höga placeringar i pleasure! :smirk:
Jag har en 3 årig quarter som jag nu lämnat till träning för den samme.Hans häst är så trevlig i temp, ser bra ut och är välutbildad att jag inte tvekat byta min häst mot hans paint/varmblod. Fast jag vet att han inte byter hästen mot allt smör i småland. :D
Men visst finns det bra och dåliga korsningar.
Man skall nog alltid sträva att hålla raserna rena annars kanske vi inte har några raser om några decenier.

Isåfall kan ju araberna få "löp huvud" av galoppörer i släkten... Bara för att en häst är renrasig garanterar inte att den har de bästa förutsättningarna med tanke på hållbarhet m.m. Jag ser inget fel i att bedriva medveten avel av korsningar om detta genererar hållbara hästar med bra psyke som passar till det de är tänkta att användas till.
/Heyoka

Som det stog i deras text så var ju inte syftet att få fram bra tävlingshästar utan att ta fram medelmåttiga som kan hävda sig i mindre tävlingar om man bara har det intresset. Jag kommer aldrig att köpa mig en häst med bra stam osv för 50 000 kr eftersom att jag aldrig kommer att få någon nytta för det. Så varför inte?
En westernhäst för hobbyryttare som kanske ligger på 20 000 istället, låter för mig som en idé.
Det ultimata är ju desutom om hästen får travarens huvud och paintens kropp.

Liknande trådar

Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 859
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 734
Western De raser som jag i regel ser säljas inom "Western" är Appaloosa, Quarter, Paint, Palomino. Jag funderar på att köpa häst, ridit...
2
Svar
23
· Visningar
9 008
Senast: Piraja
·
Western Har äntligen fått gubben min att bli intresserad utav hästar, självklart blev ju valet att rida western. Han har ridit lite på några...
2
Svar
26
· Visningar
6 710
Senast: _FiA_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar