Stammande kompis

Ja du märker verkligen ord i synnerhet som du inte ens tror att jag menar så. Varför inte bara skriva ett ett inlägg utan citera?

Sen är det roligt att du är så säker på vad stamning beror på forskarna är mindre säkra än du :). Vad jag läst mig till lutar det väl snarare mor en kombination av arv och miljö men ja en neurobiologisk funktionsnedsättning

Se det som en spin-off på ditt inlägg, snarare än ett svar, om det hjälper.

Forskning är aldrig säker men den bästa modellen vi har (den sk. multifaktoriella modellen) visar på en medfödd instabilitet i talapparaten. Denna instabilitet påverkas sedan av en radda olika faktorer (både arv och miljö) som leder till utvecklandet av stamning hos en del individer. Så, ja, det finns en miljöfaktor i det men instabiliteten är medfödd.
 
Någon med erfarenhet av stamning?
Jag har en ganska ny kompis som stammar och jag undrar över hur jag ska bemöta honom på bästa sätt.
Efter vad jag läst så ska jag inte fylla ut utan ha tålamod och så ska jag hålla ögonkontakt, vilket jag själv har lite bekymmer med ibland.
Jag tänker ibland att jag ska fråga honom om hur han vill bli bemött men är orolig för att han ska bli mer spänd än han redan är.
Märkligt nog kan han sjunga helt utan att stamma och emellanåt går det jättebra att tala, det är mer när vi har djupare och mer ingående samtal det krånglar rejält.
Och för att förtydliga; det är helt ok att min kompis stammar, jag är nyfiken på era erfarenheter och sätt att underlätta för honom när vi konverserar.

Gör ingen stor grej av det, det är bara stammande. Fråga honom, han har sannolikt inga som helst problem att vara sålänge du frågar på ett schysst sätt. Blir bara dumt att spekulera och gissa. Och obekvämt.
 
Som övriga redan skrivit: behandla personen som du hade behandlat vem som helst annars. Känner du dig väldigt osäker så fråga personen. Det är alltid mycket bättre att neutralt och genuint fråga hur personen som stammar vill bli bemött, än att försöka konstla sig till något och gå som katten kring het gröt. Personer som stammar märker, likaväl som vi andra, när motparten är obekväm.

Passar på att tipsa om initiativet Projekt Prata som arbetar för att sprida kunskap om stamning och som samlar mycket tips, råd och erfarenheter från både personer som stammar och från personer som inte stammar.

/Logopeden


https://www.projektprata.se/

Jätteintressant ju, och lärorikt! Tack för tips!


Från sidan, om nån är intresserad men inte pallar att söka runt själv. :)

Do's & don'ts
Låt personen prata till punkt
Här kan det skilja sig från person till person, men utgå från att personen som stammar kan prata själv. Fyll inte i ord och avbryt inte personen som stammar, det kan bara göra personen stressad och stamningen ännu mer påtaglig. Dessutom är det inte säkert att du gissar rätt.


Håll ögonkontakt
Det är vanligt att människor som stammar har svårt att hålla ögonkontakt. Att människor gör det i konversationer är naturligt ibland, men att göra det när en person stammar kan det tolkas som obehag och brist på tålamod. Därför kan det vara bra att hålla ögonkontakt med en person som stammar och visa att du inte tycker det är konstigt. Att du gör det visar i alla fall att du är bekväm och kan i längden hjälpa till att göra personen som stammar också mer trygg i konversationen.


Uppmuntra inte flytande tal
Det kan tyckas vara uppmuntrande att säga saker som "Du stammar inte alls lika mycket nu!" eller "Din stamning har blivit bättre". Eftersom stamning är nyckfull kanske personen i fråga bara har en dag eller ett ögonblick med mer talflyt och kanske inte alls upplever det likadant. Det största problemet är att det indirekt säger att flytande tal värdesätts högre än stamningen. Det kan vara förminskande och jobbigt för personen som stammar att höra.


Visa respekt
När människor möts av något vi inte förstår är det lätt att falla in i olika försvarsmekanismer. En vanlig reaktion är att skratta till, för stamma kan vi ju alla göra ibland om vi snubblar över våra ord och det kan låta lite roligt. Att skratta åt någon som stammar kan skapa jobbiga känslor hos den personen och leda till ångest och undvikande av sociala situationer.


Prata om stamning
Det är svårt att veta om en person som stammar vill prata om stamning. Det kan vara så att personen i fråga skäms mycket över det och inte alls är bekväm att prata om det. Att prata om stamning kan vara avdramatiserande och ett bra sätt att bryta isen på, men här är det viktigt att känna av läget. Är personen bekväm att prata om stamning är det fritt fram. Ställ frågor och visa intresse!


Visa förståelse och stötta
Att prata kan vara både fysiskt och psykiskt utmattande för människor som stammar. Ibland orkar man inte allt. Var en kompis och stötta personen. Vill personen inte beställa mat själv en dag för att det är en jobbig dag med stamningen? Hjälp till och låt personen själv avgöra vad den orkar med. Det kan gå upp och ner i perioder, men var uppmärksam så att undvikande inte blir till en vana. Då kanske personen behöver professionell hjälp.


Var med och förespråka om stamning
Människor som stammar behöver hjälp att sprida kunskap om stamning. Att vara med som allierad och förespråka om stamning måste inte vara att stå på berget och skrika - det räcker långt att prata om stamning i sin vardag och stå upp om någon gör narr av en person som stammar. Tillsammans startar vi konversationer om stamning och på så sätt minskas negativ stigma och okunskap. Läs mer om hur man kan hjälpa till att förespråka om stamning här.


Var en god lyssnare
Lyssna, ha tålamod och visa att du vill höra vad personen har att säga. Det kan vara svårt för en person som stammar att göra sin röst hörd. I stora sällskap kan det vara ännu svårare. Ge personen utrymme att prata och låt den prata till punkt.


Stressa inte fram acceptans
Att acceptera sin stamning kan vara en lång och jobbig process. Alla människors resor ser olika ut och tar olika lång tid. Det finns människor som redan som barn är öppna om sin stamning medan det finns äldre människor som aldrig har velat prata om det. Oavsett hur personen vill hantera sin stamning är det viktigt att respektera det beslutet. Alla är olika.


Anta ingenting
Tror du att personen inte vill göra något bara för att den stammar? Kanske vill du väl, men anta ingenting. En person som stammar kan göra saker som de allra flesta människor kan. Var lyhörd och ta inte för givet att saker är på ett visst sätt, men visa också empati om saker känns jobbiga för personen. Fråga!
 
Har en vän som stammar. Inom vänkretsen är jargongen lite som hos @Sel. Ibland fylls det i, ibland inte. Ibland skämtas det, oftast av personen som som stammar. Ibland skrattas det, ALLTID tillsammans. Jag kan till 100 % säga att jag vet att personen vill att det ska vara så.

Sen har jag en kollega som stammar. Skulle aldrig komma på tanken att avbryta eller fylla i. Inte för att personen inte gillar det, utan dels för att vi inte har den relationen, och dels att det känns väldigt fel att i ett professionellt sammanhang sitta och "hjälpa" personen på det viset.

Sen håller jag med övriga, undrar du och är osäker så fråga!
 
Anta ingenting
Tror du att personen inte vill göra något bara för att den stammar? Kanske vill du väl, men anta ingenting. En person som stammar kan göra saker som de allra flesta människor kan. Var lyhörd och ta inte för givet att saker är på ett visst sätt, men visa också empati om saker känns jobbiga för personen. Fråga!
Detta känns igen.
Skolan har uttryckt förvåning över att min unge vän har ett så stort ordförråd och kan uttrycka sig så bra i skrift.

Bara för att han stammar så betyder det inte att han är lågbegåvad eller har ett dåligt ordförråd. :banghead:
Han kommer dessutom från ett diskussionsglatt akademikerhem. Så allmänbildningen är det inget fel på heller.
 
Lite off topic men det finns en i personalen på City Gross i Falun som stammar rejält... jag är så jäkla imponerad varenda gång jag har med hen att göra att hen fixar ett sådant jobb. Jag har jobbat inom samma bransch och du pratar hela tiden. Dvs det kan inte alltid vara lätt att jobba där med en stamning.
 
Min kusins fru samt min morbror stammar en hel del men jag lyssnar och beter mig på samma sätt som om jag är med mina icke stammande vänner. Många som stammar hatar när man förminskar dem genom att hjälpa dem med att säga ordet. Om de vill ha hjälp säger de oftast till själv.
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 003
Senast: Snurrfian
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Har svårt att klura ut vad som är bra för mig och vad som är rimligt, så jag skriver ned mina funderingar för att se om det blir...
2 3
Svar
44
· Visningar
9 197
Senast: Dimmoln
·
Övr. Barn Min äldsta dotter är nyligen fyllda åtta år. Hon har alltid varit en ganska orolig själ. Kolik som bebis, sov (sover) dåligt, vaknade...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
22 161
Senast: Zewz
·
Kropp & Själ Är inte ute efter att någon ska försöka ställa någon diagnos nu, självklart är det ingen som kan det över nätet. Jag vill bara få lite...
2
Svar
25
· Visningar
4 270
Senast: Eurydome
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Kimblehook
  • Födda -21
  • Wobbi stövlar

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp