Stämde annonstexten med hästen?

lillaana

Trådstartare
Jag är nyfiken på vad som stod i annonsen när ni åkte och tittade på häst och vad ni sen fick se!
Stämde det eller var det en besvikelse eller kanske mycket bättre än väntat?

Sv: Stämde annonstexten med hästen?

Jag har bara en häst som jag köpt på annon.
Kommer inte ihåg vad det stog i annonsen. Men det var väl inget som inte stämde med annonsen vad jag minns :)

Det stod "säljes till någon som har mer tid", skulle nog stått "säljes till någon som har mer tid än vad som finns öht"

Jag är nyfiken på vad som stod i annonsen när ni åkte och tittade på häst och vad ni sen fick se!
Stämde det eller var det en besvikelse eller kanske mycket bättre än väntat?

Det stämde verkligen! Hon är och utvecklas precis som jag har hoppats på :love::love::love:

Nja hästen jag köpte så stämde det som jag tyckte var viktigt, men det viktigaste var att det klickade:love: men det som inte stämde var åldern;) hon var inte 9 år utan 5 år...fast det var ju inte ägarens fel utan veterinären som hade kollat fel:rofl: (hästen är import utan papper)

Njäää
det stämde inte, lite förskönat kanske. hehehe
men jag ångrar inte en sekund att det blev just den hästen, jag kanske behövde mer utmaning än jag trodde...

jag köpte min häst på annons. han kan va väldigt busig och har vissa krävande sidor. det stod inte i annonsen, däremot berättade säljaren det när jag ringde upp.

Mina första två hästar kände jag redan när jag köpte dom. Så där har det stämt med allt som jag redan visste.
Nr 3 hittade jag på annons. Det har väl stämt ganska bra både det som stod i annonsen och det ägaren beskrev. Men några egenskaper framkom inte.
*Det skulle vara en 4-gångare, men hon visade flygande pass andra dagen.:banana:
*Hon skulle vara klockren i gångarterna, men hon kan grisepassa så det stänker om det. (ryttarproblem, jag vet :angel: )
*Hon skulle vara svårlastad. Visst hon var motvillig i början, men nu klvier hon in utan att blinka. Där var det nog ledarskapsproblem från tidigare ägare.
*Hon skulle vara pigg men ändå lydig. Tvärtom skulle jag vilja påstå, visst pigg är hon, men lydig, knappast, hon kan dra iväg när som helst helt okontrollerat, hon är en ångvält utan dess like, går på mig när jag leder henne osv. Det krävs en liten lektion i uppförande varje dag. Efter det är hon perfekt, en stund. Hon har ett bra minne men det är väldigt kort.

Men hon är mig väldigt kär :love: Hon är lättlärd och nyfiken. Lätt i all hantering för övrigt.

*kl*
Jag har bara kvar annonsen från en av mina hästar. Såhär stod de om Bonic:

"Svart ståtlig Pre Hingst f.2000 169cm.
Mkt stabil o välhanterad utb La dressyr skolor o lite piaff,löshoppad o snäll att rida ut på. Lättlastad, ingen gapig hingst, kräver en ryttare van vid hingstar, för han kan resa sig ibland. Tre mkt bra gångarter o härlig utstrålning lämpad för dressyr men hoppar bra.
Mjuk o fin att rida samt fin mun, utb av GP ryttare."

Det stämde hyfsat. Sen var han inte riden på ett bra tag, alltså mer eller mindre avställd. Reste sig oftare än ibland och hade väl skrämt bort en och annan intresserad. Vi har än så länge bara hoppat honom en gång och jag tror väl knappast att han blir någon hopphäst om man säger så. :D

Ponnyn: Blev uppringd av ägaren, han hade en unghäst som skulle säljas. Korsningsponny av kallblodstyp. Charmig och snäll i hantering från marken.

Allt stämde väldigt väl och jag var mer än nöjd.

Hästen: Blev även här uppringd av ägaren då hon hittat min köpes-annons på internet. Hon beskrev hästen som nätt, inriden men sporadiskt riden de följande åren, mkt känslig och med stor personlighet.

Även detta stämde väl. Hon är/var MKT känslig....

Nuvarande shettisen: Hittade annonsen hos uppfödaren, stor unghäst. Mkt trevligt psyke, väldigt social. Avelsämne?

Allting har stämt hittills, hon är världens goaste lilla häst, med mycket vilja precis som en shettis ska ha. Om hon är något att avla på får vi se när det är dags för premiering, men hon ser trevlig ut i typen.

när jag var och kollade på foderhästar så lät det bättre på telefon än vad det var i verkligheten. Speciellt den första vi kollade på, den var 6 år och skulle vara riden, men när vi kom dit och jag satt upp (barabacka) och tryckte med skänklarna så låg jag på backen sen. då säger ägaren: han är inte så van vid skänklar. :smirk:
Hästen vi köpte kom aldrig ut på annons, men han lät precis lika bra som han var :love:

Har bara köpt en häst på annons, resten har varit egna uppfödningar eller via kontakter, men...
Ja, det stämde verkligen. Kommer inte exakt ihåg vad som stod, men jag blev iaf inte besviken när jag provred, snarare tvärtom.:love:

Ha ha!! Måste berätta om den lilla mini shettis min kompis skulle titta på igår!! Han skulle vara 2 år o vara mycket liten. När vi kommer dit var han ca 1 meter. 5-6 år. han hade märken efter sadel!! Nu köpt hon honom ändå eftersom han var på gränsen till vanvårdad!! Men inget stämde efter annonsen!:crazy:

Har köpt 2st på annons,
1st New Forest ponny äldre gentleman , dressyrponny, snäll och lätt att ha att göra med. Gillar inte hopptävling!
Stämde precis- Han hatade hopptävling 2 hinder sen vägrade han ut sig. Hemma och på klubben var han kanon att hoppa med!! Duktig i dressyr och en perfekt läromästare till barnen.:love:

1st halvblodssto, 7år,bra stam och förutsättning att bli bra i framtiden. Kräver rut. ryttare.
Stämde - även om hon var mer "bitchig" än vad vi trodde..:angel:

Annonsen stämde med hur hästen var/är, fast hon är ÄNNU bättre :love:.
Hon är väldigt lättlärad och ionga problem alls att rida in!
:banana::bump::banana::bump::banana:

en häst jag tog på prov för ett tag sen, minns inte riktigt vad det stod i anonnsen, men hon skulle vara inriden av Vm-ryttare och hoppa som en gud.

Hoppa som en gud gjorde hon inte, om man inte räknar 30-cm hinder, och inriden har ajg svårt att tro att hon var..

har ett ganska bra exempel på detta :crazy:

För 7 år sen letade vi efter en lugn och snäll bruksnordsvensk. Svarade därför på en annons på just en sådan =P Det stod också att den var regelbundet riden av en ridinstruktör och även körd. Den var 7 år.

När vi pratade med karln som sålde hästen i telefon så lät det som en riktigt fin häst på alla sätt och vis. Han sa också att vi kunde få ha den på prov i ett par veckor. Finemang tänkte vi! Så vi åkte iväg för att kolla på den och provrida lite. Eftersom det var en 2,5 timmars bilresa (Kalix-Pajala) så lånade vi ett hästsläp så vi kunde ta med den på en gång om vi gillade den.

Den skulle stå i ett travstall där det fanns både v-blod och kallblod. Men när vi kom fram såg vi inte skymten av någon nordsvensk (förutom ett par kallblodstravare..). Efter lite letande hittar vi iaf hästägaren som glatt visar oss till hästen. Hmm... 7-årig bruksnordis? Knappast! Ponnyn som stod i hagen kan inte ha varit mer än 4 och definitivt ingen nordsvensk! Möjligtvis kan det ha varit en korsning mellan nordsvensk och new forest eller liknande:crazy:. Men men, när man nu hade kört dit så kunde man ju lika gärna prova pållen. Så vi gick in i stallet med den och pysslade lite och sadlade. Var en väldigt trevlig pålle måste faktiskt erkännas :) Men när jag kommer ut i hagen och börjar rida runt lite upptäcker jag ganska snabbt att den lilla pållen knappast har "blivit regelbundet riden av en instruktör". Den lille kraken hade ingen aning om vad jag ville.. Och då bad jag ändå inte om nåt mer komplicerat än att skritta, trava och galoppera rakt fram och att svänga åt båda hållen.. öronen stod rakt ut och den fattade verkligen ingenting! När vi sedan pratade med han som ägde själva stallet så kom det fram att den är bara riden ett par varv runt stallplanen av nån liten tjej från byn.. :crazy:

Så det blev inget hästköp av där inte :p
Efter några fler "misslyckade" provridningar på diverse hästar runt om i norrbotten hittade vi iaf min underbara Samba :love:
Men man kan ju inte låta bli att undra vad som blev av den där lilla "nordisen" uppe i Pajala..:confused:

Vi letar efter en häst just nu åt min kusin, fodervärd el köp.
Vi har varit runt o kikat på 6-7 hästar än så länge och av dom så har
kanske två varit motsvarande annonsen.
Så oddsen är sämre än 50% för våran del. Men vi kanske bara har haft otur:crazy:.
Ändå har man pratat och pratat i telefonen så visar det sig iaf att det inte
alls stämde överens med verkligheten.

Konstigast var nog ett äldre halvblod som man inte alls kunde hålla på med bakbenen på,
alltså inte känna, klämma el lyfta hoven.
Borsta lite snabbt var okej. Hon hade aldrig blivit varken kratsad eller verkad på bakhovarna på 13 år:eek:. (hovarna såg väldigt fina ut)

Det var ju en lite annorlunda upplevelse.
Och vi frågade ju inte heller om man kunde lyfta alla fötter,
jag trodde i min enfald att det lixom ingick i " snäll att hantera";). Kanske är bäst att fråga nästa gång.

/J.

är väl mer vanligt att annonsen inte beskriver "rätt häst", alltså den dom ska sälja, än att dom skriver sanningen..
tex var och skulle kolla på ett 4årigt halvblod, enligt ägaren skulle vi få se TVÅ ston och EN valack, när vi kom dit var STONA SÅLDA, valacken gick inte att rida på ens, för han var tydligen inriden för ETT ÅR SEN :crazy:, ägaren hade inte ens varken träns eller sadel till hästen :crazy:.

en annan häst, tvåårigt halvblod stod i annonsen att han var 168, när vi kom dit var han MAX 160:crazy:. H*n hade dessutom lovat att vi skulle få se honom i ridhus, men när vi kommer dit, inte f*n har hon fixat varken bil med krok, ridhus eller transport, nej för bilen o transporten fick vi fixa själva o ridhuset fick vi ju tjafsa till oss att hon skulle fixa :crazy:.

en, 3åring, sa ägaren hade en lös benbit, vid besiktningen hade han tre, han var dessutom oren och hade vilat innan :crazy:

nej människosläktet ska man inte lita på, särkilt itne sånna här sammanhang

Jag hittade min häst på annons. Det som stod i annonsen stämde till viss del då den gamla ägaren bara skrev dom posetiva sakerna när det fanns dubbelt så mycket "negativa" saker om hästen. Men jag blev störtförälskad i honom och nu är han miiiiin :D

Liknande trådar

Hästmänniskan Alltså blev lite paff av vad en säljare svarade så måste kolla om jag är koko eller om det ändå är ok. Är intresserad av en häst. Vi...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
6 106
Senast: Tualma
·
Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 323
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 050
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 405

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV
  • Muddypaws 24/25

Hästrelaterat

Omröstningar