Stämde annonstexten med hästen?

Sv: Stämde annonstexten med hästen?

kl* Den mycket fina tyskimporten med lätta, fina, stora gångarter visade sig vid ett personligt besök vara klockren passgångare:o

När vi letade shettis till vår dotter...:)
så åkte vi på flera annonser och det jag lärde mig då... var att det oftast inte stämmer så bra med vad ägaren säger....det tog oss fyra besök runt om i landet ..innan vi verkligen hittade det vi sökte.
-fast de i annonsen skrev allt som skulle passa oss....och även på telefon (innan vi åkte för att titta) så tyckte de att deras häst var det som vi sökte!
VILKET INTE ALLS STÄMDE!!
Fy då för folk som far med osanningar! :devil: det är så onödigt att sitta och åka 25 mil enkel resa- för att se att fotot de annonserat med verkar vara från typ ..7 år tidigare!

Men... Mira...shettisen som vi köpte var precis så som de lovade och vad vi förväntade oss... :love::love::love:

Hildas annons stämde inte alls! det som de skrev stämde inte alls! inget de sa stämmde...vissa hästmänniskor ljuger ret ut sagt!:(
Men det var tur att vi köpte henne för hon är en otroligt trevlig häst!
:love:

I min annons stod det:
Fin välstammat 2 årigt arabsto säljes.
Till rätt hem.

Det roliga i det hela var att stammen i sig är jätte fin. Men vad gör det om den inte är registrerad?

Köpte henne på avbetalning och när jag betalat ett halvår på henne så ringde jag arabhästföreningen och fick då reda på att hon inte är reggad.:crazy:

Det tog mig åtta år att få språngsedeln. :crazy: Men tillslut så fick jag den :bump: Så nu håller jag på att avbetala registreringen som nu går på 4600kr:crazy:
Men snart är det klart och då har jag en välstammat arabsto.

Min shettis köpte jag på annons. Jag bara smälte när jag såg annonsen. Som tur var så stämde annonsen med verkligheten. Pratade med ägaren på telefon några gånger också och fick en bra bild med vad jag kunde vänta. Det stämde. Däremot så testade hon ganska ordentligt i början men blev sedan jättefin.

New Foresten jag skulle ha på foder stämde annonsen och samtalen till 99%. Det som inte stämde var höjden. Hon skulle vara D- ponny (vilket var det jag letade) men visade sig vara maxad C. Men eftersom hon i övrgit var så trevligt som utlovad så tog jag henne i alla fall. Och hon är verkligen en klippa. Jag hade fått info om att hon skulle vara extremt svårlastad. Men vi har tränat och nu går det riktigt bra.

Om Svala stod välväxt med bra hals, lovande gångarter och positiv arbetsvilja, lätthanterad, uppmärksam och van vid trafik, barn och hund, frisk och eksemfri. Lämplig till ridning/tävling/avel.

Stämde bra, van vid trafik är ju inte samma sak som trafiksäker. ;)

Askjas annons stämde också ganska bra om man väljer att tolka vacker som t ex vacker färg och inte som hög exteriörpoäng.

Vi har varit och tittat på några hästar som inte alls varit vad vi tänkt oss, t ex ett sto som enligt säljaren hade fin skritt och trav och lätt för tölt och var dressyrriden och pigg. Hon var seg, tung, markbunden och passaktig. Även när säljaren red.

Köpte min häst genom en bekant till min mamma, men enligt beskrivning var det en vbl travare. Väldigt grov så han såg ut som ett kallblod och skulle vara fux med bläs. Hmm, han var omusklad, ganska tunn (kallblod fanns INTE med i kroppsbilden), fux men utan bläs. Minns att jag var så besviken på att han ej hade bläs=) Bara några vhip. Men jag är så glad att vi tog honom ändå!

Här är annonsen:
Mörkbrun val på ca 172 cm. otroligt snäll. Har full stam. Kommer bli en trevlig allround häst. Bilder kan mailas. Endast inriden, ej utbildad. för mer info vänligen ring.

Anonsen säger ju inte speciellt mycket. Men den stämde nog.
Förutom snäll. Borde nog stått så barnslig att han inte vågar göra nåt. Sen när han fått lite kondis och mera mod så kunde man väl inte direckt kalla honom snäll.
Nu är han det snällaste man kan hitta dock men ändå en bestämd man.
Allround är han verkligen då han både hoppar som en gud och har ett jätte bra steg. Gillar min pålle skarpt!

Min häst såldes av en amatörtravtränare och han skrev bara det viktiga, samt att han var SNÄLL, LUGN FAMILJEHÄST, med stora bokstäver.

Hästen i fråga var extremt snäll, lugn i sinnet men var lättskrämd och tja, vilken oriden travhäst, inte ens 5 år fyllda, är passande som familjehäst? :smirk: Däremot var han just en sån häst som skulle vara perfekt som familjehäst, men just DÅ var han ett projekt som alla oridna hästar.

När vi skulle besiktiga honom dock, då kunde inte ens stora karln till hästägare hålla honom. Han stod på bakbenen, rusade iväg och gnäggade hysteriskt med ägaren hängandes i grimskaftet. Då funderade man kanske - eller iaf mina föräldrar. :D Men han är verkligen inte alls sån.

Jag tycker absolut att säljaren beskrev hästen så som han verkligen är. Jag skulle beskriva hans sinne precis så jag med. Lugn, snäll familjehäst med ett hjärta av guld. Men han är lite lättskrämd som sagt och tja, jag skulle inte sätta upp ett barn själv som inte hade vana vid att hästar gör oväntade saker, på honom. Däremot om jag var med på marken. Men visst vill jag påstå att han är en fantastisk familjehäst som eg vem som helst kan sitta på. Min karl har ridit ut på tur på honom, och han var helt ridovan. Sålänge man inte blir skrämd om hästen tar ett skutt. ;)

Så svaret är JA. Han beskrev hästen väldigt väl, han kände verkligen sin häst och det var också därför han tog ett aldeles för högt pris för honom, och det sa han själv. Det är en häst med ett hjärta av guld och såna är svåra att hitta.

Jag letade häst för drygt ett år sedan.

Första hästen jag åkte och kollade på stämde inte mkt! "Klar för 1,10" var irl knappt styrbar på marken och klarade inte en bana på "knähöjd".

Andra hästen stämde bra med annonsbeskrivningen, tror inte säljaren ljög när den var förvånad att hästen i ren ilska dängde mig i backen så jag höll på att slå mig fördärvad. De hade nog ren otur att de hade en sådan häst tror jag.

Tredje hästen jag såg annons på köpte jag efter två provridningar. Hon motsvarade alla positiva egenskaper som stod i annonsen och som säljaren sa när jag ringde. Fast man inte kunde tro det så FINNS det så genomtrevliga hästar som min! :love:
Det enda som inte stämde med annonsen var mankhöjden, det stod 167, hon är 170. Vilket höll på att göra att jag inte ens ringde, tyckte 167 kanske var lite litet för långben mig! Så det var väl ett positivt fel i annonsen eller hur man säger?! :D

Jag köpte min häst från en seriös uppfödare och annonstexten stämde precis. :)

Däremot har var jag medryttare på en slandshäst för några år sedan som sedan skulle säljas. Jag fick en chock när jag läste annonstexten! Det stod att:

- hästen hade fyra klockrena gångarter vilket verkligen inte stämde. Hästen gick mest i grisepass hela tiden.

-hästen var mycket dresyrriden och riden på bana. Hästen var importerad från island och var enbart riden i en paddock en endaste gång. Han var dessutom minimalt dresyrtränad.

-Att han hade lindrigt exem och var symptomfri med täcke. Stämde inte alls hdå han hade mkt kraftigt exem även med täcke på!

Det stod dessutom inget om att hästen haft problem med sina båda bakben de senaste två åren eller, han var extremt hård i munnen eller alla andra problem han hade. Det värsta är att hästen såldes av ett känd försäljningsstall som verkligen borde vara seriöst. Jag har vart och provridit några hästar i samma stall och min erfarenhet är att annonstexterna nästan alltid ljuger där. ..:crazy:

När jag hittade min häst på annons så stod det att hon var 10 år.
När min veterinär tittade på henne för åldersbestämning så var hon enligt henne inte en dag över 7 år... Mycket bra på alla sätt enligt mig..

I övrigt stämde det mesta... Häst utan känd stam med inslag av varmblodstravare. Outbildad.. snäll att hantera.

japp det stämde bra det stog typ

fridolf är en herre med lagomt mycket motor i ut bildad LA/LB
säljs för lätare träniinar och tävlingar

+ lite till

På de två hästar vi äger nu så stämde annonsen bra. Även om den ena var ganska mkt fetare än jag trodde...:smirk:

Men när vi letade efter vår andra häst sökte vi en lugn och stabil, väl inkörd och gärna inriden nordsvensk som skulle kunna stå nån vecka utan att "flyga i taket" nästa gång man tog ut den på en tur.

Vi hittade den tillslut. Men innan dess hann vi åka och titta på en märr som var allt annat än just det. Ägaren bekräfatde över telefon att hästen var precis som min besksrivning ovan. När vi ska titta på hästen är inte ägaren där utan endast hennes man. Hästen är jättepigg för "den har inte gått på ett tag" :smirk: så det "är nog bäst om du rider en sväng innan vi sätter henne i vagn, hon kan vara lite explosiv när man ska köra" :eek:

Så jag red en runda, var tvungen att använda sambon som ledare för att öht få henne från stallplanen. Hon var iof sig pissbrunstig men sparkade mot spöt och värst av allt var att hon haltade ganska rejält. Fast det höll inte säljaren med om...

Behöver jag säga att vi åkte hem utan att ens provköra henne?

Första hästen jag åkte och kollade på stämde inte mkt! "Klar för 1,10" var irl knappt styrbar på marken och klarade inte en bana på "knähöjd".

:D

haha, min häst var "startklar 120"
pyttsan, två rundor i 110 hittills, 18 fel i den ena och 12 i den andra..:cool:

tur att man så enkelt kan kolla upp resultat numer!

Bland storhästarna

Häst nr 1. jag köpte stämde någorlunda. skulle nog ha mer varit promenadshäst från början

Häst 2. Stämde alldeles utmärkt och är fortfarande min lilla prins

Häst 3. Stämde fan ingenting på tycker jag, trots att det är den jag betalade mest för

*kl*

Senaste hästen vi köpte stämde allt till pricka. Säljarna beskrev hästen exakt som den är. Vi fick det vi köpte, inga överraskningar. Det är jätteskönt. Två andra hästar vi köpte var också så. Det är så skönt, då vet man.

Sen har man ju gått på nitar också. Och tittat på hästar där hälften inte berättats om.

Det bästa är ju om säljarna berättar så ärligt som möjligt om hästen. Då blir det oftast bra.

Norrland

Min ponny (numera liten häst... :smirk:) skulle vara utbildad Lb/Lb. Pyttsan heller :angel: Sprang mest i galloppen. Kunde visserligen hoppa ett hinder på en meter, men trava över bommar, vad var det?! :eek: Dyr var han med, 70.000, men vi blev så kära att vi köpte honom iallafall! :D :love:

Liknande trådar

Hästmänniskan Alltså blev lite paff av vad en säljare svarade så måste kolla om jag är koko eller om det ändå är ok. Är intresserad av en häst. Vi...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
6 106
Senast: Tualma
·
Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 323
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 050
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 405

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV
  • Muddypaws 24/25

Hästrelaterat

Omröstningar