Stam på skäcken!

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare knyttet
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 77
  • Visningar Visningar 6 957
Japp! :)

Jag tror bestämt att du, precis som jag (och Görel med flera :)), har den där härstamningsintuitionen (du vet jag menar - att man känner på sig vilken stam hästen har). ;)

Tja det finns ju inte sååå överdrivet många olika halvblodsskäckar...så svårt är det inte att finna det man söker om man vill! ;)

Jodå det finns renrasiga ardenner med tobiano-teckning.Jag vet dock inte vart färgen kommer ifrån från början.Jag vet inte heller om dessa enbart hamnar i något slags underregister heller.Jag såg faktiskt en till salu förra året med fulla papper.Vet inte hur stamboken funkar(öppen eller stängd?Är den stängd så kan man ju undra vart färgen kommer ifrån?)

Nu minns jag inte...men hon i skåne som födde fram halvblodsskäckar där alla hade namn som kunde relatera till "stjärna"...var grundat på en svart och vit ardenner-skäck.Usch vilket dåligt minne jag har ibland...

Caroline Gyllenkrook heter hon väl?
Estrella, Astra heter några ston hon hade.

Skulle ju inte förvåna mig om det brokiga stoet från Småland var någon sorts arbetshäst, för vad annars kan det ha funnits för skäckhästar då?

Ja det stämmer nog!Hon hade någon som hette "Estrella" minns jag.

I en intervju med henne stod det att stammen i grund och botten var byggd på ett svart/vitt ardenner sto.

Först trodde jag det var fel...men så efteråt har jag till och från sett ardennerskäckföl till salu...inte ofta men då och då...så finns gör de ju tydligen.

Förstår precis vad du menar ;)

Har inte riktigt kunnat sluta tänka på det sen tråden startades. Vilket liv man har :D

Visst finns det ardenner skäckar, var en bara några mil ifrån mig som födde upp sådana när jag var yngre. Dom red vi på utan någontingen på sommrarna.

Häftigt! Jag har aldrig ens hört talas om skäckar hos ardenner! Kan det inte vara tinkerblod inblandat längre tillbaka? Hade varit intressant att få veta var det kommer ifrån hos ardenner!

Hadde gubbarna bara levat idag, så hade jag kunnat fråga. Men dom vi red på det var två fux skäckar med mkt vitt. Måste höra med min pappa om dom har några kort från den tiden, när vi red dom.

Åh! Det hade varit jätteroligt att se kort på skäck-ardenners! :banana:

Jag skriver direkt ur häftet/boken "Skäckarna från Björnstorp""-och en dag kom från Lund ett ca 15-årigt sto som tidigare skulle ha tjänat som bryggarhäst.Hon var inte så hög men grov och av utpräglad kallblodstyp. Hon var skäck och hennes namn var Stella. Några papper medföljde inte; hennes anor kommer för all framtid vara hölda i dunkel.

Tycker inte att Stella ser ut att vara en ardenner, men hon har antagligen det i sig. Det kan man se på hennes dotter Estrella som liknar en ardenner mer än vad Stella gör. Estrella ser både större och kraftigare ut. Stella ser mera ut att ha någon ponny i sig. Estrella såldes senare för att verka i kallblodsaveln.

Häftet/boken du skriver om - är det något man kan hitta nånstans att köpa? Låter intressant! Hästarna som föddes upp på ridskolan hemma förr stammade nämligen från något som kallades "Roasjö-stammen" och ursprunget ska ha varit ett fuxskäckigt sto från Småland.

Jag har ingen aning om det går att köpa häftet. Kanske att det finns med på den årliga bokauktionen. Häftet handlar om skäckarna från Björnstorp så det är inte samma stam. Själv har jag fått häftet av Caroline Gyllenkrok. Jag skrev helt enkelt till henne och frågade hur jag skulle få tag i häftet. Då kom häftet hem till mig som påskpresent med ett handskrivet gladpåskkort. Trevligt. Tyvärr har jag inte skrivit något årtal.

Är det någon som känner till en skäckhingst som kallades Star? Då menar jag inte den Star som bl a fick föl med Stella utan ett barnbarn till Stella som från början hette Csillag f. 1965 e. Kariba ox. Det står tyvärr inte till vilka ston han användes. Vore kul att veta om hans blod finns kvar.

Kanske någon också vet om Pentagram, sista stoet i 6e generationen om hon fick någon avkomma i avel. Såg i stamboken att hon fått ett skäckigt stoföl e. Pablo xx 1978. Jag fann tyvärr inget på delmar.

Hade en sådan där årsbok från Min Häst...tror jag det var.

Där i har jag för mej att det var 2 eller 3 ston som var kvar i aveln på bild.Tror även en valack fanns med på bild också.Ett utav stona hade ett hingstföl då.Denna utgåva måste ha varit på sent 70 eller början av 80 talet tror jag.

Vad jag fattade det som så hade hon slutat med att använda hingstar som var godkända för hbl avel och använde arabhingstar istället...?

Enligt utsago från en bekant hade de stona som fanns då innan hon började med att lägga på arabhingstar 7 eller 8 generationer godkänd stam.Innan arabhingstarna började användas så hade hästarna därifrån ganska bra storlek och hbl typ enligt vad jag hört.Senare med arabhingstarna blev de väl ganska små...men vackra.

Finns det någon kvar ur denna stam med fullständiga papper?

Den boken hade jag också hemma! Den hette "ponnyboken" och utkom varje år, kanske att man köpte den som jultidning? Jag kommer i alla fall ihåg att alla hennes skäckar var döpta till Stjärna på olika språk, yngsta hästen hette Stjärna på arabiska. Kommer inte ihåg det ordet nu. De andra hette Stjärna, Pentagram, Star, Stella osv. Ska kolla om jag inte kan hitta den boken, har inte slängt den.

Jag hittade ett årtal jag skrivit i häftet, 1986.
Jag skrev fel generation på Pentagram, 5e gen. ska det vara.

I häftet står -"att vill man förädla hästar använder man fullblodsaraber i aveln. Det har man gjort i alla tider."

I första gen. har Ullman 246 och Star använts. I andra, Star, Jager ox och Immer 359. I tredje, Immer 359, Kariba ox och Morat 423. I fjärde, Rousseau 407, Stratos xx, Kariba ox, Vagabond 433, Cosmos xx, Moderne xx, Romeo xx, Clarke xx och Astronomer xx använts. I femte gen. är det bara Astra 8302 som får föl och är betäckt med Stratos xx och Sapphire Crown ox.

Hon tycker att Stratos xx varit den mest betydelsefulla och att i den fjärde gen. ser man inte några spår av kallblodsexteriören längre. Redan i den tredje gen. finns flera påfallande ädla hästar.

På Björnstorp ville man kalla alla skäckar för stjärna i någon form och på något språk. detta för att hedra Stella, stammodern. Efterhand tröt namnförslagen och hästarna började få samma namn, men med en romersk siffra efteråt.

Stammodern är som jag skrev tidigare inte någon stor häst.

Sv: Stam på skäcken!

Might B Mescal är en jätte vacker 3 färgad skäck som går som avlessto. hon är nu 20 år gammal och helt underbar.

Liknande trådar

Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 159
Senast: Piaff
·
Avel Det här är bara spekulationer för kanske 10 år in i framtiden, men vilka hästraser har större chans för att ha mjukare gångarter att... 2
Svar
23
· Visningar
2 035
Senast: Kajsalisa
·
Kläder & Bli fin Som lite "meningslös" motvikt mot annat viktigt i världen just nu: Har någon här testat ögonbrynsserum? Alltså Xbrow, likt Xlash? Och...
Svar
13
· Visningar
780
Senast: BernT
·
R
Avel Hoppas att jag stavade rätt nu! Men jag hörde nånting på radio för nån dag sen och dom pratade lite om Camargue hästar. Och jag hade...
Svar
14
· Visningar
1 666
Senast: Raderad medlem 149524
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Valp 2025
  • Kattbilder #10