Stam på skäcken!

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare knyttet
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 77
  • Visningar Visningar 6 957
Might B Cool är ju också Mescals föl, glömde den. Den är efter Nocturn. Blev lite ihop blandat när jag skrev vad hon sa. Hoppas jag inte rört ihop det för mkt för er nu.

Jo men det är väl så då att Might B Cool är e:Nocturne-Marramas-Cosmos xx medans Might Bite är bara e:Nocturne-Cosmos xx...att de två är födda samma år.

Jag har nämligen sett bägge till salu på kort för länge sedan.Zebs ägare har ju den ena Might Bite...och jag kan nästan svära på att den inte är Mescals avkomma.Might B Cool tror jag såldes till någon i norra delarna av Sverige.

Dessutom fick jag ju kort på Might Bite´s föl e:Uskudar des malais när det var till salu...och vet att jag jämförde det fölet med det andra efter Uskudar-Granith som var till salu...den efter Uskudar-Granith hade 2 generationer medans den andre hade 3...alltså måste det ju vara Uskudar des malais-Nocturne-Cosmos xx på henne...annars blir det ju 4 generationer och det är det inte på det fölet.

Det var väl jag som visade dig dom korten om jag inte misstar mig, när vi gick på ekonomi kursen. Eller har du sett andra kort också.

Vet att jag hade kort med mig för att visa dig då.

Du visade kort på Rocky-avkomman för mej.Något på Mescal med kanske?Rocky avkomman var väl antingen bara föl eller åring då om jag minns rätt?Men snygg var den.

Jag fick ett kort ifrån Ann för länge sedan på Mescal, men det skickade jag nog tillbaka.Det var kort som var tagna på Mescal vid 2 års ålder om jag minns rätt.

De andra korten på dessa två skäckston efter Nocturne fick jag av Zebs fd äg i samband med att hon talade om att de var till salu.Hon var intresserad av den ena utav den och det är ju den hon har idag.Den har hon ju ägt tidigare men såldes ju till Algotsson men återköptes sedan vid ett senare tillfälle då hon var till salu.

Jösses vad fin hon blivit, var fin även som 1 åring då jag såg henne. Men detta är ju nästan en helt annan häst. Kul.

Har sett dom två i verkligheten.

Gissar båda två är reggade som skäckar.

Geronimo har bläs, höga vita strumpor och en vit fläck på ena korshalvan.

Outlaw har också en vit fläck men minns inte var.

Fortfarande är det väl ingen som vet varifrån färgen kommit, eller har jag missat något i diskussionen? :) :o

Jag också ;)

Har faktiskt gått igenom mina gamla stamböcker och kollat upp G E Göranssons (han som hade Orlando och ytterligare några skäckhingstar) uppfödningar för att de om det finns någon Cherry som Sussisus skrev om tidigare i tråden, men inte hittat något :( Jag är väldigt intresserad av icke godkända hingstars stam... ;)

Den här hästen såg jag på unghästhoppning för några år sen i Boden.

Kommer ihåg den pga den speciella teckningen :love:... Den var jättefin, även om jag inte kommer ihåg om den gick felfritt...

mvh Johanna

Ja hon ser lika fin och ädel ut som hon gjorde när hon var liten. ;)

De flesta halvblodsskäckarna i Sverige grundas på tex irish cob,ardenner,paint och ponnyer...ja jag vet faktiskt ett sto som var e:Racot-Son of a Gun som hade islänning i botten också.Förädling av en häst går ju relativt snabbt.Det finns ju renrasiga skäckiga trakhennerhästar i Polen med härstamning långt tillbaka men inte många utav de svenska skäckiga halvblods-hästarna har det i botten.

Är väl inte så mkt lönt att leta efter härstamningen...jag tror ni kommer att hitta något utav ovanstående i botten även på Mescal...

Såklart det är lönt att leta vidare i stammen!! Bara för att det kanske inte är en ras som tillhör halvblodstypen så är det ju intressant var färgen kommer ifrån!

Jag skall försöka få tag på Anns man och se om han har apaches papper kvar eller vet något varifrån hon kommer. Letar som bara den.

Jag kollade på Allbreed och Might Rock You's stam...

hennes stam är:
e Rocky u Might B Mescal e Marramas 555 u Apache Squaw e Cosmos xx u Sherry (skäck, född 1963) e Brilliant u Miss Anne 6241 e Helmuth 350 u Vera 5669 e Lux 154 u Wandora 5552 osv. ;)
Dvs detta är en ren halvblodsstam och Stofamilj (5) dessutom! :)

Brilliant var född 1960 och ju en skäckson till Orlando och stoet Yvella 5514 (stofamilj (47)). Uppfödd av G E Göransson.

Orlando, som de flesta nog vet vid det här laget, var efter skäckhingsten Orkidé och undan fullblodsstoet Topas xx (ägare G E Göransson, förstås)

Orkidé var född 1950, e Tripolis 243 u Singoalla 4247 (skäcksto född 1941) e Neptun 154 u Sally 3332 (skäck född 1923) e Honker u Broka 1531 (skäck, född?) e Oberon u- e Y Kronos u- e Hermes u Brokigt sto fr Småland.

Och var det brokiga stoet fått sin färg ifrån lär vi aldrig få veta...
Så, det är väl trevligt att få veta att det faktiskt finns ren halvblodsstam på skäckar. ;) :D

Det slog mig just att Sherry mormor till Sarras.

Sarras är ju u Sobell uu Sherry (uuu Miss Anne 6241)
hans dotter Shania är ju u Might B Mescal uu Apache Squaw uuu Sherry (uuuu Miss Anne 6241)

Nu har jag hittat en Sherry e Orlando-sonen Brilliant u Miss Anne e Helmuth 350! Kan det vara den Cherry som skrevs om tidigare i tråden?

Du hittade det samtidigt som jag!

Men jag fick ett tjänstesamtal emellan så jag hann inte i tid... ;)

Så går det när man surfar på jobbet! :D

Jag tyckte redan från början att jag kände igen Cherry, och det borde jag ju göra eftersom jag har Sherry inskrivet i min lilla halvblodsskäck-lista. ;)

Liknande trådar

Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 159
Senast: Piaff
·
Avel Det här är bara spekulationer för kanske 10 år in i framtiden, men vilka hästraser har större chans för att ha mjukare gångarter att... 2
Svar
23
· Visningar
2 035
Senast: Kajsalisa
·
Kläder & Bli fin Som lite "meningslös" motvikt mot annat viktigt i världen just nu: Har någon här testat ögonbrynsserum? Alltså Xbrow, likt Xlash? Och...
Svar
13
· Visningar
780
Senast: BernT
·
R
Avel Hoppas att jag stavade rätt nu! Men jag hörde nånting på radio för nån dag sen och dom pratade lite om Camargue hästar. Och jag hade...
Svar
14
· Visningar
1 666
Senast: Raderad medlem 149524
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Valp 2025
  • Kattbilder #10