Stam på skäcken!

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare knyttet
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 77
  • Visningar Visningar 6 957
Gissar på t.ex Orlando i nästa led... har du möjlighet att få reda på det?

Den som äger Mescal idag är samma person som äger Lipton.Så han har ju hennes papper och vet ju säkert vad som är där bakom mer...

Den person som jag diskuterade med vid ev köp är tyvärr avliden idag, så henne kan jag liksom inte kontakta och fråga om detta.Nuvarande ägare känner jag ej personligen.

Häfftigt. Might B Mescal har samma uppfödare som min Shady. Träffade det stoet för några år sedan, innan hon såldes.

Är osäker på stavningen nu, men hon hette Patchie. Kan kolla upp hennes stam med shadys förra ägare om du vill. Visst kommer dom från samma ställe, men dom är inte släckt på något vis. Däremot hade Ann uppfödaren ett stall namn på sina fullblod och travare som hängde med på halvbloden Alla hästar döptes till något på Might eller Might B.

Det är rätt häst du har hittat. Var ju som sagt var osäker på stavningen på hennes namn. Men som sagt var, det är Mescals mamma. Hon var också skäck.

Ja, jag blir jätteglad om du kan ta fram mer om stammen, särskillt var skäckfärgen kommer från. Gissningen är ju Orlando, men det finns ju andra. Och så även mer på mödernet om du kan få fram det.

Jag tyckte väl jag kände igen namnet Might B Shady :D

Haha, ja det namnet är väl bekant här på Buke nu. :D

Lovar att jag skall forska om stamen på henne. Hör av mig.

Hittade en annan Might B Mescal-unge:
Shania
född 1999, sto, skäck
e Sarras u Might B Mescal e Marramas u Apache Sqau e Cosmos xx - Cherry
(Obs, det är inte jag som stavat mormors namn sådär, hittade Shania och stammen på en pdf-sida, löshoppning för tvååringar var det).

Cherry vet jag inte vad det är för häst, hingst antar jag.

Orlando föddes upp av en kapten G E Göransson, vet jag, och han hade en "hel del" skäckar och var dessutom ägare av fullblodsston.

Lord Calvert står som valack i tävlingslistor från avelschampionatet.

Denna Shania måste vara första fölet Mescal fick efter att Ann sålt henne. Tyvärr går det inte att fråga Ann då hon dog för ett antal år sedan.

Men den tjejen som jag köpte Shady av, red där i många år, så jag skall fråga henne. Även se om hon har kort (ja det vet jag hon har) men om hon kan tänka sig att dela med sig av dom.

Nu har jag hittat några släktingar till :D

Might B Cool färg okänd e.Nocturne
Might Rock You skäck e.Rocky

Och så några u.Apache Squaw
Might B Outlaw e.Marramas
Might B Geronimo e.Marramas

Might Rock You skäck e.Rocky

Denna har jag kort på, taget 1997

Might B Outlaw e.Marramas
Might B Geronimo e.Marramas

Misstar jag mig inte helt så skall dessa stå uppe i Norrland hos en tävlingsryttare. Vet att det var en ryttare därifrån som köpte 2 eller möjligen 3 av Anns uppfödningar.

Might B Cool är skäck om jag inte missminner mig. Men jag skall forska vidare. Men det får bli på telefon i morgon.

Han står som hingst i hästförteckningen från Strömsholm :confused:

Men dom kanske bara skrivit av tävlingslicensregistret där han ju också står som hingst...

Anna Hassö sa själv att han var hingst men jag kollade faktiskt inte så noga så jag ska inte svära på det!

Här kommer mer information om detta. Kommer att få foton på avkommorna och eventuellt även stona under dagen, så om någon är intresserade av att se så PM:a mig så skickar jag dom till er, eller om någon kan vara snäll att hjälpa mig att lägga upp dom.

Apaches föl

Might B Moonshine skäck, vet ej efter vilken hingst, tävlar/tävlat högt i dressyr.
Might B Outlaw. Brun. Tävlat högt inom hoppning.
Might B Geronimo, Skäck döptes till Might B Memory men blev omdöpt. Har tävlat hoppning i Falsterbo under Falsterbo tävlingarna
Might B Mescal. Skäck. Avelssto.
Hon har också fått en avkomma efter en Fullblods hingst. Vet ej vilken och ej heller något namn. Eller heller någon färg.
Martin? Skäck som tävlat svår hoppning. Osäker på om den hette Martin.

Mescals avkommor.

Might Bite skäck. Har ägts av Fam. Algotsson, men såld till förra ägaren av Zeb. Är avelssto.
Might CW. Efter Eloge, brun.
Might B Rock efter Rocky skäck.

Den här hingsten efter Martini som Anna Hassö rider är Mescals första föl efter att Ann sålt henne, Shania efter Sarras är något eller några år yngre. Om Mescal fått fler föl efter detta kan jag inte svara på.

Apaches färg kommer från en icke godkänd skäck hingst, kan ha varit på mödernets sida. Kan också vara så att det ligger lite Quater bakom henne. Min källa (shady´s förra ägare) kommer inte ihåg allt som hände från den tiden. Apache dog i alla fall vintern 1996-1997. Då 25 eller 26 år gammal. Misstar jag mig inte helt och hållet så var hon svart vit skäck. Har bara sett henne 1 gång, 1995, då jag var och hämtade Shady, när jag köpt henne.

Mescal har själv vita papper och hennes avkommor efter godkända hingstar får gröna papper.

Ah, ingen som kan veta VEM den där icke godkända hingsten var... Kul med ett sto som ger gröna papper på avkomman. Fast någon godkänd hingst kommer hon inte få som son, eftersom mamman till en godkänd hingst måste vara/bli stambokförd.

Jag letar vidare. Är lite problem då eftersom Ann inte längre är i livet, men helt omöjligt skall det väl inte vara tycker jag.

Har fått några kort nu. Men det går att få fram fler.

Om jag ej missminner mej så fick Mescal och Mescals mamma varsin skäckavkomma efter Nocturne födda samma år.Så Mescal ska alltså ha en halvsyster efter Nocturne också...sablar också att minnet sviker ibland.

Däremot gick hon (mescal) tom det året hon såldes. Var betäck med Pomme Royal (har min källa för sig) men att hon ej tog sig.

Liknande trådar

Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 159
Senast: Piaff
·
Avel Det här är bara spekulationer för kanske 10 år in i framtiden, men vilka hästraser har större chans för att ha mjukare gångarter att... 2
Svar
23
· Visningar
2 035
Senast: Kajsalisa
·
Kläder & Bli fin Som lite "meningslös" motvikt mot annat viktigt i världen just nu: Har någon här testat ögonbrynsserum? Alltså Xbrow, likt Xlash? Och...
Svar
13
· Visningar
780
Senast: BernT
·
R
Avel Hoppas att jag stavade rätt nu! Men jag hörde nånting på radio för nån dag sen och dom pratade lite om Camargue hästar. Och jag hade...
Svar
14
· Visningar
1 666
Senast: Raderad medlem 149524
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Valp 2025
  • Kattbilder #10