Stålröta ärftligt?

Connemara_lover

Trådstartare
Vet inte riktigt vart jag ska lägga denna tråden, men jag tycker nog att den kan passa in under Avel ändå... (annars ber jag Moderator flytta den).

Vet en mycket fin hingst som jag funderar på att använda till mitt sto så småningom. Har lämnat mkt fina avkommor också, men det finns en nackdel (??) han har strålröta.

Mitt sto har mycket fina hovar och har själv aldrig haft några problem med dem. Men det är ju inte särskilt kul att hålla på med såna hovar?? Erkänner att jag har väldigt dålig kunskap om detta, då jag aldrig haft sådana problem tidigare.

Men för att komma till skott : är det "värt" att använda honom? Vågar man chansa om det är ärftligt?

Sv: Stålröta ärftligt?

Jag har aldrig hört talas om att strålröta skulle vara ärftligt. Skulle snarare anse att det beror på hovarnas omgivning och möjligen hur de sköts.

Bättre eller sämre kvalitet på hovarna kan vara ärftligt (dvs. kvaliteten på hornet, hur snabbt de växer, hur väl de slits, mm.) men strålröta uppkommer om hästen går på dåligt underlag (lera, gödsel, urin) och/eller hovarna sköts dåligt. Strålröta är alltså en sjukdom som kommer "utifrån" och är inte genetisk. Det längsta jag skulle kunna tänka mig att sträcka mig är att vissa hästar kanske kan vara mer eller mindre känsliga och vissa kanske lättare får strålröta än andra, men så länge hovarna sköts är det inget problem.

Anlagen för om hästen får den typ av hov som vill flyta ut och bli platt, eller om hoven vill bli hög och trång är ju ärftliga, och höga trånga hovar brukar lättare få strålröta. Å andra sidan ska hovarna oavsett hovtyp skötas, och inte tillåtas att bli vare sig utflutna och platta, eller höga och trånga. Själv skulle jag helt klart föredra den senare typen.

Liknande trådar

Avel Hej! Jag behöver verkligen alla tips och råd jag kan få just nu. Jag har ett sto som jag har lämnat på betäckning i maj, och hon står...
Svar
16
· Visningar
2 093
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
27
· Visningar
5 837
V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
11 291
Senast: valpköpare
·
Hästmänniskan För ett par månader sedan skrev jag ett inlägg om att börja rida igen, att söka mig tillbaka till ridskolan, ta privatlektioner, etc ...
Svar
10
· Visningar
1 439

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka