Stallplatssnack

M

Millanerikksson

hej !
Jag kommer få hem min häst den här månaden, min första egna :)

Och jag undrar några saker!
hur mycket betalar ni?
vad ingår?
Hur är boxarna/stallet?
vad finns i stallet ( duschspilta osv) ?
hur är hagarna ?
finns det ridbana, ridhus osv ?

Jag har fått tag på ett stall, där kostar det 2300 kr och allt ingår, havre, hö, 4 balar spån, in och utsläpp. Hagarna är relativt fina och det finns en paddock med tak. är ganska nöjd över det ! :D
 
Sv: Stallplatssnack

Stallhyra 900 kr ink fri tillgång på halm
Då ingår:
in/utsläpp 6 dagar i veckan. Vi har ett intag var i veckan.
Belyst paddock med bra underlag och hindermaterial.
Tillgång till egen gräshage/vinterhage
Sommarbete
Tömning av gödselstacken.
Spolspilta med varm och kallvatten
Stor box 3x5 meter.
Uppställning av transport.
Stallägaren köper hem allt foder, som hyresgästerna sen köper till inköpspris.
Sist men inte minst! Trevliga stallkompisar!!!!
 
Sv: Stallplatssnack

Stallhyra: 0:- eget.
Hö och hösilage eget ca 300:-/mån/häst
Spån 61:-/bal pallpris men använder halm kalla månaderna 0:- eget..
Försäkring ca 2500/termin/häst
Skoning 1000:-/häst (verkning300 halvskoning 600)
Annars betfor o miniraler eller annat blir runt 100-300/mån skulle jag tro.

Granne mee en anläggning där de finns ridhus, paddock, träningar/tävlingar. :)
800/år manegekort!
 
Sv: Stallplatssnack

Betalar 2000:- för fullservice. Halm, hö, krafft grund, utsläpp, insläpp o mockning sju dagar i veckan.
Fint stall med 12kvm stora Ydreboxar, gummimatta i boxen. Spolspilta o uppvärmd sadelkammare. Stora hagar, ridhus o stor bra utebana. Helt okej ridvägar, välskött anläggning o kunnigt folk.
Betalar 800:- nu under sommaren. Stort kuperat naturbete med vindskydd. Har givetvis tillgång till stallet om jag vill.
 
Sv: Stallplatssnack

Jag betalar 1200 kr i kallhyra. Då ingår utsläpp/fodring morgon på vardagar. Finns grusridbana och helt okej gräsbana, spolspilta med varmvatten, uppvärmd sadelkammare, toalett, stora fina boxar. Fri tillgång på hö i hage med stort vindskydd. Betalar för hö och det spån man använder.

Sommartid, maj-okt, kostar det enbart kallhyra stort naturbete (med vindskydd) och full tillgång till stall.

Just den långa utesvistelsen, spolspilta med varmvatten och de fina hagarna är värda guld för mig.
 
Sv: Stallplatssnack

jag betalar 850kr / box. då ingår fri tillgång på spån. vinterhagar med vindskydd och en äng där vi får sätta upp beteshage.
vi sköter alla intag och utsläpp själva. just nu är vi bara två hästägare i stallet så en har morgon och en kvällen..

boxarna är 16kvm ungefär och det är fyra boxar i stallet.

bra med förvaringsutrymmen för både hö och utrustning (även vagnar kan stå inomhus).

ingen ridbana eller ridhus, men stallplanen går jättebra att rida på. rakbana finns och det är toppen!

det enda jag saknar är spolspilta och varmvatten, men jag klarar mig utan också!
 
Sv: Stallplatssnack

Jag betalar 600kr/månaden för box, hage och tillgång till ridbana. Får köpa in hö, strö och kraftfoder själva. Betalningen av tömning av gödselcontainer betalar vi var 6e gång.
Stora boxar 3*4m, spolspilta med varmvatten, Höööögt i tak, stor sadelkammare, relativt gott om plats för hö och strö, tyvärr något små vinterhagar men OK sommarhage till fånghäst. OK ridvägar och relativt lätt att ta sig till tre olika ridhus inom 3 mils radie.
Vi är ett kollektiv så vi delar på morgon, lunch och kväll på 6 personer så det blir ungefär 3-4 pass i veckan.
 
Sv: Stallplatssnack

Vad som är hög eller låg hyra för en stallplats beror ju också mycket på var stallet är beläget. Storstad/liten stad, nära staden/långt ute på landet osv.

Jag betalar 1950 för min stallplats. Boxen är av fölboxstorlek med egen lucka ut så min häst kan titta ut när hon står inne. I stort sett nybyggt stall med fin kaklad spolspilta med varm och kallvatten. Välskött ridbana 20x60m och bra ridvägar. Alla fodringar och in- och utsläpp ingår.

Det som ingår i foder- och ströväg är hö/hösilage (8 eller 10 kg), 1 spånbal i veckan, 3 kg havre/dag och 1 l betfor/dag.
 
Sv: Stallplatssnack

I augusti flyttar jag och hästtanten till ett stall som ser ut såhär:

1850:-/månaden, in & utsläpp ingår, 4 fodringar per dag. Torv, hösilage, betfor, havre ingår. Tillgång till ridhus, om jag minns rätt kostar det 150 kronor i månaden.

Fyra boxar i stallet, väldigt högt till tak och bra luft. Finns även en stor utebox. Vatten med slang i stallet, man drar ut den för att duscha hästen utanför. Flera hagar, tre stycken på en äng och två i kuperad terräng. Även mindre sjukhagar.

Jag tror och hoppas att jag och hästen kommer trivas bra :)
 
Sv: Stallplatssnack

Betalar 750:- i kallhyra, alltså inklusive el, vatten och allt underhåll.
Det är ett väldigt enkelt stall utan spolspilta och varmvatten, med fyra boxar varav min är i fölboxstorlek. Uppvärmd sadelkammare. En vinterhage, bete samt två små övergångshagar, alla ligger på ängar och det står ett par träd i vinter- och beteshagen. Gott om enormt fina ridvägar i direkt anslutning till stallet, bland annat i ett naturreservat. Tio minuters skrittväg till två ridhus och stor utebana.

Jag trivs bra, det enda jag saknar är varmvatten och spolspilta, men det är så fin omgivning, bra stämning och trevliga människor att det inte gör något, hästarna stormtrivs också.
 
Sv: Stallplatssnack

Jag betalar
Kallhyra inkl. stort stall med uppvärmd sadelkammare, tvättstuga, skötspilta, spolspilta, gräshagar, 2 ridhus och 4 ridbanor. 1350kr
Spån/gödselhantering 450kr
Analyserat Hö 3,75kr/kg
In/utsläpp kan köpas till för 15kr per in eller utsläpp
Morgon och lunchfodring ingår i kallhyran och kvällsfodring hjälps man åt med.
 
Sv: Stallplatssnack

Vad kul för dig!:bump:
Vill ha bild på din polle sedan ;)

Jag har:
Stallplats 400kr/månad (betalar stallhyra endast i 7mån/år)
ink. in- & utsläpp, morgon- & lunchfodring, samt nattfodringen på vintern, vattnet kollas också.
Egen sadelkammare.
(jag åker ut till stallet och mockar, samt fixar i ordning kvällsfodringen direkt i boxen.)

Sommarbete 2mån á 500kr/mån
Står två månader gratis i stallet :D

Jättefina hagar utan lera eller problem med is.
Har även två vind- & regnskydd i vinterhagen.

resten får jag köpa till själv:
3-4 spånbalar i månaden á 85kr/st
köper även en storbale hö á 300:- var 3:e vecka under vintertid.

delar hela stallet på 10 boxar med en C-ponny :angel::D

saknas ngt? jag är lite rörig idag:p
 
Sv: Stallplatssnack

hur mycket betalar ni? 1850
vad ingår? box (ej dagtid vid tävling), hage, 2-3 kärror med spån, 12 kg hösilage
Hur är boxarna/stallet? vanliga typ 3*3 meter
vad finns i stallet ( duschspilta osv) ? sadelkammare, toalett, tvättmaskin, fikarum
hur är hagarna ? ganska små. 10-15*30-40 meter kanske? hästarna går en och en.
finns det ridbana, ridhus osv ? ridbana och ridhus finns

alla fodringar skötes av de som står i stallet så hur ofta beror på antal hästar (4 fodringar per dag)
Och då tas även hästarna ut och in (morgon och middag)
 
Sv: Stallplatssnack

Nuvarande stallet (norr om Stockholm)
Stallhyra: 2850:-/månaden. Inkl havre, hö/hösilage, betfor, mineraler (grus/pulver), en bal torvmix/veckan, ut- och insläpp, fodringar. Samma hyra året om. Man får ha hästarna inne sommartid (utsläpp + hö igår då) om så önskas.

Boxarna är ganska "normalstora"; inte enorma men gott och väl godkända. Finns både rätt rejäla och lite mindre. Stallen är fräscha och välskötta, även om själva gården har ett par generationer på nacken. Varmt och kallt vatten i stallet, rejäl spolspilta. Uppvärmd och stor sadelkammare med plats för täcken (där finns även smala klädskåp, ala de som finns i skolor etc, om man vill nyttja detta). Stor ridbana som är brukbar året om (gummiflis) samt mindre ridhus som inte är brukbart under den varmaste perioden (byggt i plåt. Sand/torv). Tränare som bor intill och ger lektioner på helgerna för en billig slant. Plats för foder.
Hagarna är helt ok. De kunde vara bättre, men det finns så att hästarna vid behov kan rotera och kan anpassas efter hästarnas behov (de större beteshagarna är mer kuperade) samt väder (stänga av delar under riktigt blöta perioder, så att inte allt är förstört och lerigt sedan). Bete finns sommartid.

Dit jag flyttar i slutet av månaden (Hebytrakten, Uppsala län)
Stallhyra: 2000:-/månaden. Fullservice: inkl grovfoder (hö/hösilage, lucern), mineraler (pellets), ut-/insläpp, fodringar, en bal strö/veckan, mockning, täcken på/av etc, viss tillsyn.Samma hyra året runt. Bete eller på box sommartid (valfritt).

Stora boxar (ca 12 kvadratmeter, uppskattningsvis) i nybyggt stall. Duschspilta m varmt och kallt vatten. Uppvärmd sadelkammare, separat torkrum för täcken. Ridbana (sand) finns på gården; vintertid plogas stallplanen och används till ridning (ungefär lika stort som en normal ridbana). 10min med bil till ridhus. Kanon ridvägar året om. Hagarna är rymliga och bra.
 
Senast ändrad:
Sv: Stallplatssnack

hur mycket betalar ni?
Jag betalar 3800 kr
vad ingår? (hur är hagarna ?)
In/utsläpp, mån-sön + täckesservice. Kraftfoder, ca. 14kg Hösilage av GOD kvalite, stor vinterhage (30* 70, typ. Kuperad) Gigantisk sommarhage! runt 2 Ha. alla fodringar. i princip allt utom mockning, fylla kraftfoderhinkar, fylla höpåsar och ridning.
Hur är boxarna/stallet?
Står i utebox, ca4*4m , nyrenoverad sadelkammare (ca 16kvm) m. bla. klinkergolv och bra ventilation och värme att dela med 3 andra.
finns det ridbana, ridhus osv ? (vad finns i stallet ( duschspilta osv) ?)
Tillgång till spolspilta (Varm och kallvatten), tvättmaskin, stor ridbana, ridhus (ca 24*67m tror jag de är i ridmått) full hinderpark m. både vattenmattor, plank, mur och diverse.
Gulliga och trevliga stallkamrater!
 
Sv: Stallplatssnack

hur mycket betalar ni? 1700:-, förutom när dem är på bete. Betalar då 800:-
vad ingår? Halm, hösilage, HB, in-utsläpp, täcke på/av, fodringar. Vi har förtillfället 1 helg i månaden, inslöpp o kvällsfodring lördag kväll, utsläpp o morgonfodring söndagmorgon. Kommer bli färre tillfällen, när det kommer fler hyresgäster.
Hur är boxarna/stallet? 3 olika storlekar, den jag har tror jag är 3x3 eller kanske 3x4 meter.
vad finns i stallet Stor sadelkammare med "fikahörna"(kyl, micro, vattenkokare, vask), förvaring i tomma boxar, spolspilta, omklädningsrum med egna skåp, plats för eget foder eller tillskott.
hur är hagarna ? Nackdelen, är tyvärr hagarna. Ganska små och väldigt lite växtlighet.. Dock har hästarna Slowfeedingnät, så dem är sysselsatta. Under dem lite "torrare" månaderna så går dem i en desto större hage, med gräs!
finns det ridbana, ridhus osv ? Finns en ridbana, 20x60 m med fint underlag, hindermaterial finns. BELYSNING! :) Sen har vi milslånga ridvägar! :D:D:D:D

Det allra bästa, är trevliga stallkompisar! :) Och min häst stormtrivs i detta stallet, är coollugn jämnfört med förra stället!
 
Sv: Stallplatssnack

Betalar 500 kr/månad för normalstor box med vattenkopp i relativt nybyggt, fräscht stall. Det finns uppvärmd sadelkammare, fikarum, spolrum med varm och kallvatten, paddock och väldigt fina ridvägar. Helt okej/bra hagar med vindskydd. Ingår ingen typ av service som ut och insläpp eller foder och strö, så allt sådant fixar vi inhyrda med själva. Stallet innehar 10 boxar, så när det är fullt så blir det inte jättemånga stallpass i veckan. Stallet är stort och rymligt, med vind/loft och vi har även tillgång till ett stort garage, så det finns mycket plats för förvaring av t.ex. spån och hö. Till varje box får man även en foderlår för förvaring av kraftfoder.
 
Sv: Stallplatssnack

Jag betalar 3000kr/mån för box på 9 kvm i nytt stall. Fri tillgång på grovfoder - hö eller hösilage. Strö - spån eller halm. Havre, kornkross och betfor. Utsläpp och täcke på vid behov. 4 fodringar per dag. Vinterhagar, sommarhagar samt små grushagar vintertid. Två uteridbanor och stort ridhus och hindermaterial.

Vill man ha extra service som mockning, intag, iordninggjort foder etc går allt att köpa till. Jag tycker detta är ett kanonställe :)
 
Sv: Stallplatssnack

Stallhyra: 4250 kr
Vad ingår? Fodringar fem gånger om dagen, 3 gånger kraft, in - och utsläpp, täckesbyte, anläggningen med terrängbana, ridhus 25*60, paddock 20*60, gräsbana 20*60 och terrängbana med hinder 2 km lång. Fri tillgång till hösilage med bra värden. Foderautomaten fodrar två mål hösilage, så hästarna får mat kl 07.00, 12.00, 15.00, 18.30, 22.00.
Hur är boxarna/stallet? Boxen är 4,5*3,5 m om jag minns rätt, stall på 17 hästar.
Vad finns i stallet? Spolspilta, foderautomater som fodrar två mål hösilage.
Hur är hagarna? Hästarna går för det mesta själva i mindre, plana hagar med grus, alternativt lite gräs. Finns tre större hagar för två hästar, även dessa plana men med lite gräs.
Finns det ridbana, ridhus osv? Ridhus 25*60 m, paddock 20*60 m, gräsbana 20*60, terrängbana med hinder runt 2 km.

Vi mockar själva, spån tillkommer 85 kr/bal (finns även tillgång till halmpellets och torv) samt kraftfoder köps på egen hand. Höpåsar och kraftfoder gör man ordning själv. Kvällsfodringen 18.00-19.00 sker med rullande schema var 17:e dag.
 

Liknande trådar

Anläggning Hej. Tänkte höra lite med er vad ni skulle kunna tänka er att betala i stall hyra? Jag hyr ut idag men det är en evig diskution om pris...
4 5 6
Svar
112
· Visningar
9 989
Senast: Sorgsen
·
Hästvård Vill börja med att jag ska ringa veterinär idag. I våras hade min häst en tydlig beteendeförändring. Hon mådde dåligt och hon visade...
2
Svar
27
· Visningar
3 812
Senast: Twihard
·
Hästmänniskan Hej! Jag har haft en hästpaus nu i 2 år då jag studerat och min häst blev till åren och fick tas bort i samband med att jag började...
Svar
17
· Visningar
2 271
Anläggning Jag har 2 egna hästar på en liten gård i en by i västra Götaland, har även 2 inackoderingar. Jag tycker det är så svårt det här med hur...
2
Svar
37
· Visningar
5 707
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp