Stalljobb - fickpeng, hur mycket?

Estivuz

Trådstartare
Håller på att leta stalljobb nu och över sommaren. Har fått en hel del intressanta erbjudanden från tävlingstall.

Det ena är hos en fälttävlansryttare (tävlar internationellt) och som har många hästar i träning. Mycket ridning och att följa med på tävlingar osv. Inte så mycket mockning.
Boende finns på gården. Jag får ta med min häst och kommer att få möjlighet att träna med denne och även tävla.

Det andra är hos en hoppryttare, det är mer ett groomjobb, inte lika mycket ridning. Där får jag ta med min häst och får även rida för A tränare i hoppning. Boende på gården.
Här erbjuds 1500 kronor i månaden.

Vilket av dessa två tycker ni låter bäst? Jag lockas ju helt klart mer av fälttävlansstället.
Jag vill hitta ett jobb där jag lär mig mycket samtidigt som jag tjänar i alla fall några kronor!

Fälttävlansjobbet ville att jag skulle komma med förslag på hur mycket pengar jag vill ha. Men jag tycker det är svårt att veta hur mycket man ska få när boende/mat/häst ingår.
Självklart förstår jag att man inte blir rik på att jobba så, men det kan vara ett ypperligt tillfälle att utveckla min ridning.
Men jag vägrar jobba gratis, så är det bara. Inget av jobben är väl något drönarjobb heller, och jag kommer väl jobba i princip varje dag.

Så ni som haft liknande stalljobb, hur mycket pengar har ni fått i månaden? Vad tycker ni är okej att begära?

Sv: Stalljobb - fickpeng, hur mycket?

Håller på att leta stalljobb nu och över sommaren. Har fått en hel del intressanta erbjudanden från tävlingstall.

Det ena är hos en fälttävlansryttare (tävlar internationellt) och som har många hästar i träning. Mycket ridning och att följa med på tävlingar osv. Inte så mycket mockning.
Boende finns på gården. Jag får ta med min häst och kommer att få möjlighet att träna med denne och även tävla.

Det andra är hos en hoppryttare, det är mer ett groomjobb, inte lika mycket ridning. Där får jag ta med min häst och får även rida för A tränare i hoppning. Boende på gården.
Här erbjuds 1500 kronor i månaden. Vilket av dessa två tycker ni låter bäst? Jag lockas ju helt klart mer av fälttävlansstället.
Jag vill hitta ett jobb där jag lär mig mycket samtidigt som jag tjänar i alla fall några kronor!

Fälttävlansjobbet ville att jag skulle komma med förslag på hur mycket pengar jag vill ha. Men jag tycker det är svårt att veta hur mycket man ska få när boende/mat/häst ingår.
Självklart förstår jag att man inte blir rik på att jobba så, men det kan vara ett ypperligt tillfälle att utveckla min ridning.
Men jag vägrar jobba gratis, så är det bara. Inget av jobben är väl något drönarjobb heller, och jag kommer väl jobba i princip varje dag.

Så ni som haft liknande stalljobb, hur mycket pengar har ni fått i månaden? Vad tycker ni är okej att begära?

Det skall bli intressant att höra svaren. Misstänker att hästjobb ofta är just slavarbeten, när du berättar att du erbjöds 1500 kr i månaden på ett ställe. Egentligen är det bra synd att det inte finns minimilön i Sverige. Sedan är det fråga om försäkring - olycksfalls- och sjukförsäkring inte minst om du skulle skada dig och bli handikappad för livet. För i kollektivavtal är det inte minst försäkringarna (då även arbetslöshets- och pension som är del av avtalet).

Hälsning Maja

Senast ändrad av en moderator:

Det skall bli intressant att höra svaren. Misstänker att hästjobb ofta är just slavarbeten, när du berättar att du erbjöds 1500 kr i månaden på ett ställe. Egentligen är det bra synd att det inte finns minimilön i Sverige. Sedan är det fråga om försäkring - olycksfalls- och sjukförsäkring inte minst om du skulle skada dig och bli handikappad för livet. För i kollektivavtal är det inte minst försäkringarna (då även arbetslöshets- och pension som är del av avtalet).

Hälsning Maja

Precis, det där får man ju se till att kolla upp också, försäkringarna.

Jag tycker det är väldigt svårt med lönen, eftersom jag aldrig jobbat så där jag både bott på gården + haft med hästen. Å andra sidan blir ju inte hästkostnaden så dyr, jag brukar vilja ha honom ute beteshage (om det finns) dygnet runt. Då går det ju inte åt något strö och inte heller så mycket mat.

Men du tycker alltså att 1500 är för lite? Frågan är ju om man kan begära 2500 eller kanske 3000? Eller är det alldeles för mycket?

Precis, det där får man ju se till att kolla upp också, försäkringarna.

Jag tycker det är väldigt svårt med lönen, eftersom jag aldrig jobbat så där jag både bott på gården + haft med hästen. Å andra sidan blir ju inte hästkostnaden så dyr, jag brukar vilja ha honom ute beteshage (om det finns) dygnet runt. Då går det ju inte åt något strö och inte heller så mycket mat.

Men du tycker alltså att 1500 är för lite? Frågan är ju om man kan begära 2500 eller kanske 3000? Eller är det alldeles för mycket?

Du skall väl egentligen inte fråga mig, för jag inser att det finns hästtjejer som är beredda att i det närmsta jobba gratis. Så det är inte alls säkert att du få får ett jobb om du har för stora krav.

Det absolut minsta man kan begära i timlön anser jag vara 75 kr, det blir i månaden 15000 kr om du jobbar 40 timmars arbetsvecka. Vilket det inte lät som det skulle bli utan bra mycket mer.

Säg att betet din häst skall gå på kostar 1000 kr, ditt rum 2-3000 kr, maten om man slår ut det på en schablon är enligt konsumentverkets beräkningar ca. 1400 kr månaden.

15000 kr varav 5000 kr i skatt, minus övriga kostnader blir då ca. 5000 kr i månaden kvar och det utan att du jobbar övertid/obeväm arbetstid. Gör du det så handlar det om mycket mer pengar. Sedan skall din arbetsgivare givetvis betala in arbetsgivaravgift, så att du får dina försäkringar betalda.

Hälsning Maja

Är det meningen att du ska köpa all din mat själv? Bjuder de på något mål mat om dagen? Hur många dagar per vecka jobbar du och hur många timmar?

Är det meningen att du ska betala hovslagare, försäkring, tävlingar osv själv till din häst?

1.500:- är ingenting. Du kan troligen äta dig mätt varje dag och ha råd med hovslagare om du är ekonomisk. Men du kommer att få lägga till pengar om du ska tävla, köpa något, leva....

Det är skam att tävlingsryttarna inte betalar sina hästskötare bättre!! De kanske tar 8.000:-/månad för att ha en häst i sitt stall för tillridning/försäljning och så kan de inte betala mer än 1.500:- till den som med all sannolikhet kommer att rida hästen mest.

Som fickpengar ska du kräva minst 4.000/månad. Annars kommer du inte kumma ha råd att tävla, ha telefon och allt som behövs runt omkring. Då ska de helst bjuda på lunch varje dag också.

1500! Är du galen! Mat, försäkringar är inte gratis, du ska spara pension själv eftersom jag antar att detta är ett svartjobb, dessutom ska då din häst leva på det också, tandvård, läkarvård, du kanske vill åka hem och hälsa på dina kompisar etc.

Det finns en minimilön, den ligger väl runt 16 000 kr nu tror jag.

När jag sökt sådana jobb (slavjobb) har jag begärt minst 1000 euro, ca 9-10 000 kr i mån plus fri bostad (inkl el/värme/tfn). I Sverige är alla så snåla, men utomlands är det inga problem.
Dessutom 20 dagar semester varje år och inte 12 timmars pass om dagen. Hur länge orkar man arbeta 12 timmar om dagen 6-7 dagar varje vecka år ut och år in?

Du skall väl egentligen inte fråga mig, för jag inser att det finns hästtjejer som är beredda att i det närmsta jobba gratis. Så det är inte alls säkert att du få får ett jobb om du har för stora krav.

Det absolut minsta man kan begära i timlön anser jag vara 75 kr, det blir i månaden 15000 kr om du jobbar 40 timmars arbetsvecka. Vilket det inte lät som det skulle bli utan bra mycket mer.

Säg att betet din häst skall gå på kostar 1000 kr, ditt rum 2-3000 kr, maten om man slår ut det på en schablon är enligt konsumentverkets beräkningar ca. 1400 kr månaden.

15000 kr varav 5000 kr i skatt, minus övriga kostnader blir då ca. 5000 kr i månaden kvar och det utan att du jobbar övertid/obeväm arbetstid. Gör du det så handlar det om mycket mer pengar. Sedan skall din arbetsgivare givetvis betala in arbetsgivaravgift, så att du får dina försäkringar betalda.

Hälsning Maja

Jag antar att jag betalar anmälningsavgift till tävlingar o så själv. Hovis betalar jag själv. Däremot tror jag att jag får vara med på träningar och så gratis.

Så det är okej att begära 5000 i månaden?

Jag kommer väl inte behöva betala skatt om jag inte tjänar mer än 16.000 på ett år (eller vad det nu brukar vara). stämmer det?
Fast jag ska väl kanske räkna med skatt ändå.

Hoppstallet, (det som erbjöd 1500 i månaden) påstår också att träningar till ett värde av 4000-5000 i månaden ingår i lönen. Så det får man väl ta med i berkäkningarna.

Fast jag måste säga att fälttävlansstallet låter mer lockande. Det är ju klart mer givande att rida en massa hästar i arbetet än att bara mocka hästskit hela dagarna...

1500 kr? Är du från vettet?
Socnormen i sverige ligger väl runt 7000 kr..

Skulle ALDRIG då jobba för 1500 kr..

Okej, men jag får helt enkelt hälsa hoppstallet att jag inte ´jobbar för en sådan svältlön!

Hoppstallet, (det som erbjöd 1500 i månaden) påstår också att träningar till ett värde av 4000-5000 i månaden ingår i lönen. Så det får man väl ta med i berkäkningarna.

Fast jag måste säga att fälttävlansstallet låter mer lockande. Det är ju klart mer givande att rida en massa hästar i arbetet än att bara mocka hästskit hela dagarna...

ja de kan påstår hur mycket som helst. Men dessa träningar ger dig inte mat, pension, mediciner m.m

KL

Tror att om man jobbar i ett tävlingsstall får man tyvärr räkna med att få dåligt betalt. Har ett par kompisa som jobbat/jobbar på ganska stora ställen.
Kompis 1:jobbar hos en av Sveriges kända hoppryttare, får 2000 kr i måndaden, jobbar 6 dagar i veckan, får boende, frukost och lunch, hästen gratis uppstallad och gratis mat till hätsten, tränar gratis 1-2 ggr i veckan, normalt tar den tränaren 500kr per lektion. Behöver inte mocka mer än 1 ggn i veckan. Rider och sköter hästar och stallkötsel och får följa med på täving i bland.

Kompis 2: jobbade först hos en av Sveriges bästa dresyryttare, hade samma som kompis 1 med boende osv. fick 500 kr i lön varannan vecka.
Bytte sedan till ett försäljningstall där hon jobbade 6 dagar i veckan, fick 3000 kr i månaden, men där fick hon verkligen slita fick mocka tillsammans med en annan tjej mellan 20-30 boxar och även hjälpa till på kvällstid på hingsstationen där.

Kompis 3: Jobbade i försäljninsstall för hopphästar fick 1000 kr i månaden hade också gratis boende, uppstallning m.m. Hade mockning, ridning och övrig skötsel.

Tycker att det är svårt att säga vad du ska begära i lön, för att jobba i stall är ju inte direkt som att ha ett vanligt fast jobb utan det är ju ett väldans slit och tyvärr på tok för underbetalt.

Det man ska akta sig för det är när saker och ting INGÅR i ens lön, som tex: stallplats, träningar osv. Grejen med sånna avtal är att: Vid eventuell sjukdom, föräldraledighet och pension så blir ersättningen lägre än vad den blivit om du haft högre lön och betalat för din häst/träningar. DVS om nu anställningen är vit.

Att överhuvudtaget erbjuda en människa 1500:- i lön är skamligt.

Glömde ang lön

Minimilönen för en 18 åring låg 2006 på ca 15000:-/mån..och den har stigit lite sedan dess. Så du vet ju ungeför VAD du ska begära. Knappast 5000:-, utan lägg på 10 000 till så blir det en rimlig lön.

KL

Tror att om man jobbar i ett tävlingsstall får man tyvärr räkna med att få dåligt betalt. Har ett par kompisa som jobbat/jobbar på ganska stora ställen.
Kompis 1:jobbar hos en av Sveriges kända hoppryttare, får 2000 kr i måndaden, jobbar 6 dagar i veckan, får boende, frukost och lunch, hästen gratis uppstallad och gratis mat till hätsten, tränar gratis 1-2 ggr i veckan, normalt tar den tränaren 500kr per lektion. Behöver inte mocka mer än 1 ggn i veckan. Rider och sköter hästar och stallkötsel och får följa med på täving i bland.

Kompis 2: jobbade först hos en av Sveriges bästa dresyryttare, hade samma som kompis 1 med boende osv. fick 500 kr i lön varannan vecka.
Bytte sedan till ett försäljningstall där hon jobbade 6 dagar i veckan, fick 3000 kr i månaden, men där fick hon verkligen slita fick mocka tillsammans med en annan tjej mellan 20-30 boxar och även hjälpa till på kvällstid på hingsstationen där.

Kompis 3: Jobbade i försäljninsstall för hopphästar fick 1000 kr i månaden hade också gratis boende, uppstallning m.m. Hade mockning, ridning och övrig skötsel.

Tycker att det är svårt att säga vad du ska begära i lön, för att jobba i stall är ju inte direkt som att ha ett vanligt fast jobb utan det är ju ett väldans slit och tyvärr på tok för underbetalt.

Men anledningen att yrket är så hysteriskt underbetalt är för att tjejerna inte kräver mer! Om alla dessa tjejer som verkligen vill bli bättre och rida mycket hade kunnat tuffa till sig och faktiskt kräva mer än denna svältlön hade det kunnat förändras. Lönerna har tom sjunkit de senaste tio åren!

Jag säger det än en gång SKÄMS på de snåla elitryttare som utnyttjar sina namn för att få billig arbetskraft. Usch och fy.

Håller med. en del försöker ju rättfördiga den usla lönen med att hävda *praktikplats*. Men saken är ju denna att: då ska ju denna sk praktikant ha en handledare och nästan aldrig utföra ensamjobb, dom ska heller inte ha samma arbetsbörda som en anställd. Dessutom ska ju inte en sk praktikplats pågå i över 1-2 års tid utan att den ens övergår i fast antällning. då kan man ju fundera lite på om de arbetsgivare som kör med sånna sk praktikplatser är totalt inkompetenta. Menas, lyckas man inte lära en praktikant någonting under 1-2 års tid så denna får kompetens för en fast anställning ?!

Hästfolk börjar mer och mer likna städare. Och då menar jag så här: 9 av 10 städare verkar skämmas för sitt jobb och inte tro dom är något värda vare sig i lön eller arbetsförhållanden. Accepterar orimlig arbetsbörda till skitlön.

Hästfolk börjar mer och mer likna städare. Och då menar jag så här: 9 av 10 städare verkar skämmas för sitt jobb och inte tro dom är något värda vare sig i lön eller arbetsförhållanden. Accepterar orimlig arbetsbörda till skitlön.

Just detta är ju ett probelm! Tjejerna tror sig inte vara värda mer än denna skitlönen. I synnerhet när de får höra att de inte kan vänta sig mer. Jag blir så arg över detta, hur kan dessa "elitryttare" ha mage att säga att träningen som ingår i lönen annars hade kostat 500:-/träning, de har minst fyra ryttare med i gruppen, alltså 2.000:- för ca 1,5 timmes jobb. Hur kan de anse hästskötaren så mycket mindre värd att de ska behöva jobba en månad för samma belopåp intjänade pengar. Det är bedrövligt.

Detta är något Robert Aschberg borde nysta i!

Men är det 1500 svenska kronor eller kan det vara euro som avses?

Med all sannolikhet 1.500 svenska kronor eftersom det står så i orginalinlägget.

Liknande trådar

Hästmänniskan Fy vilken jobbig sits jag har satt mig i. För två år sedan köpte jag en unghäst då min andra häst var skadad och det verkade inte som...
Svar
13
· Visningar
1 335
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 408
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 063
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 423
Senast: mamman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

• Survey
  • Ponny dödad av varg

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur