Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Passet är inget ägarbevis i juridisk mening - det är köpeavtalet och kvitto som gäller vid en rättslig prövning !
Stallägaren har ett ansvar för hästar som är uppstallade där, eg för alla djur som stadigvarande vistas på fastigheten, så att denne ska ha tillgång till passet är egentligen inget konstigt - kan du lämna ifrån dig hästen så kan du ju lika gärna lämna ifrån dig passet som egentligen bara är till för att kvalitetsäkra köttet den dag som du bestämmer dig för att slakta hästen.
Om ingen åt hästkött så skulle vi inte behöva ha några hästpass öht...
Jag måste kunna visa leg + ett intyg på buss, bio etc men det beror på att jag åker på pensionärsbiljett. Iofs är det frivilligt om jag vill visa det eller ej men gör jag det inte så måste jag ju betala fullt pris...Mig veterligt är du endast skyldig att kunna legitimera dig om du kör bil, eller om du är misstänkt för något.
Ett hästpass är inget ägarbevis!!! Ett hästpass är en identifikationshandling för hästen, inget annat. Vem som äger hästen är inte en obligatorisk uppgift i passet. Hästens pass skall bifogas hästen, var den än är. Vem som äger hästen är en helt annan fråga.
Sen när kan en amerikansk rasförening bestämma över en svensk domstol ?
Vad som står i arkiven borta i Amerika och vad en svensk domstol fattar för domslut är två totalt skilda ting.
Skulle inte tro att deras ägarbevis väger tyngre än vad tex STC´s eller ASVH´s dito gör i en domstol.
Och om man börjar att köra med förfalskade namnteckningar så kan man ju lika gärna förfalska ett köpekontrakt... och det ägarbevis som medföljer i passet lär ju knappast vara försett med metalltrådar, säkerhetshologram och vattenstämplar direkt och kan då relativt enkelt förfalskas i sin helhet.
I passet finns det ingenting som säger vem som äger hästen, det står vad hästen har för kännetecken och vilka behandlingar och vaccinationer den har. Ägarbevis är det inte!!!!
I passet finns det ingenting som säger vem som äger hästen, det står vad hästen har för kännetecken och vilka behandlingar och vaccinationer den har. Ägarbevis är det inte!!!!
Jag kan scanna in alla knappa 20 pass som ligger här hemma om du vill (jag har scanner), de har alla fält för ägare och ägarbyten men det innebär inte att det håller juridiskt.
Så de håller precis lika mkt juridiskt som ägarbevis som ägarbevispappret gör avseende tex asvh hästar.
Det jag menar är att mina ägarbevispapper inte heller håller särskilt långt juridiskt - det är vad jag tror. Kommer nån med ett köpekontrakt så är det betydligt mer giltigt än vad lappen i passet är.
Det med att Calibra dog märkligt på Irland (och att det hemlighölls) har väl stötts och blötts både här och annanstans...