Sv: Stallägaren ska ha kopia på passet??
Passet är inget ägarbevis i juridisk mening - det är köpeavtalet och kvitto som gäller vid en rättslig prövning !
Stallägaren har ett ansvar för hästar som är uppstallade där, eg för alla djur som stadigvarande vistas på fastigheten, så att denne ska ha tillgång till passet är egentligen inget konstigt - kan du lämna ifrån dig hästen så kan du ju lika gärna lämna ifrån dig passet som egentligen bara är till för att kvalitetsäkra köttet den dag som du bestämmer dig för att slakta hästen.
Om ingen åt hästkött så skulle vi inte behöva ha några hästpass öht...
Och där har du helt fel, läs vad jag skriver innan du börjar hävda saker som du uppenbarligen inte har en aning om.
Passet är ägarhandling när det gäller flera utländska förbund. Där är det passet i orginal som är ägarbeviset och inte det löjliga lösblads system som vi här i sverige kör med. Idag är det massor av hästar i sverige som har dessa utländska handlingar (iom att det inte finns någon anledning att registrera om dem i sverige om de inte skall delta i unghästsammanhang) och för alla dessa så är passet i orginal det som gäller som ägarbevis.
Du har nog inte handlat mkt hästar från utlandet om du tror att man får köpekontrakt därifrån

det är inget som jag någonsin sett skrivet någon annanstans än i sverige.
Sen är ju hästpassen från många förbund något som funnits långt före eu och varit ägarbevis hela tiden. Det är ju knappast något som kommit till sedan dess de har bara uppdaterats med ett par extra sidor, men det gör knappast att det är deras enda funktion.
Det är väl en himla skillnad att ha en häst placerad i en box hos någon jämfört med att överlåta den handling som ger dem ägarbevis för hästen. Väldigt stor skillnad skulle jag säga.
Dessutom är det rent trams att arpa upp det så här, hur ofta görs det kontroller så att passen behöver visas, jag och många av mina vänner har inte haft en enda kontroll på över 10 år och då har vi ändå inte några småställen. Så knappast värt att ha allt det bryet med att klydda med förvaring av hästpassen med allt det innebär både i jobb, risker och irritationsmoment för att de skall finnas på plats OM det blir en kontroll vart 10 e år
Har sen dessutom svårt att tro att det skulle bli några hårdare följder om kanske 1 el 2 av passen inte går att få fram inom 3 timmar.
Nu behöver jag inte bry mig ett spår om detta då vi fyller våra stallar bra på egen hand och därför inte har några inackoderingar men jag vet att andra som har det resonerar så.